עיריית חיפה הגישה היום לבית המשפט המחוזי תביעה נגד רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר, הועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) והמועצה הארצית לתכנון ובניה. הרקע לתביעה: שיקוע תוואי המסילות ועבודות החשמול העילי בתחום העיר.
בתביעתה טוענת העירייה כי מזה שנים ארוכות היא פועלת לתיקון העוול ההיסטורי של חציצת חופי הים מהעיר בשל תוואי מסילת הרכבת, ועל כן חתמה בעשור האחרון שורת הסכמים שנועדו למנוע את עבודות החשמול העילי שצפויים להעמיק ולהגביה את החיץ הקיים. לטענת העירייה, הנתבעים אינם פועלים כפי שנדרש מהם על פי ההסכמים ובפועל מקדמים את ביצוע עבודות החשמול תוך הפרות ההסכמים וההתחייבויות.
על פי תוכנית תשתיות לאומית שאושרה ב-2014 – מסילות הרכבת יעברו לחשמל לאורך 420 ק"מ תוך חשמול עילי במקטעים בעיר חיפה. עיריית חיפה התנגדה לחשמול העילי בטענה כי היא מנציחה את החיץ בין העיר לים ודרשה את שיקוע המסילה העוברת בעיר. בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ ב-2012 נחתם הסכם גישור בין העירייה לרכבת ישראל, משרד התחבורה וגורמי התכנון במסגרתה התחייבה רכבת ישראל ושאר גורמי התכנון לבצע שיקוע של המסילה במקטע פארק הכט. אלא שסדר העדיפויות השתנה והוחלט כי תחילה ישוקע מקטע אזור העיר התחתית כחלק מפרויקט חזית הים.
בכתב התביעה מציינת העירייה כי ב-2015 נחתם הסכם בינה ובין משרד האוצר ורמ"י בו נקבע כי משרד האוצר יישא במימון שיקוע המקטע בעיר התחתית בסך 1.3 מיליארד שקל כשלב ראשון, ואילו בשלב השני יתוקצב הפרויקט בעלות של 800 מיליון שקל שיעברו ממשרד האוצר ורמ"י למשרד התחבורה. רמ"י, כך הוסכם, תעמיד את התקציב האמור מהתקבולים שיגיעו משיווק יחידות דיור ושטחי מסחר באזור העיר התחתית.
בכתב התביעה שהוגש היום כותבת העירייה כי נכון למועד הגשת התביעה השלימה הרכבת את עבודות החשמול העילי של תוואי המסילה עד לזכרון יעקב והן צפיות להגיע בהמשך לפאתי העיר הדרומיים, ומכאן חשיבות בירור תביעתה זו במהירות על ידי בית המשפט.
מוסיפה העירייה בתביעתה וטוענת נגד רמ"י כי זו האחרונה החלה את שיווק המקרקעין המיועדים לדיור ומסחר במסגרת פרויקט חזית הים, כשבמרץ השנה הסתיים הליך מכרזי במסגרתו החכירה רמ"י את הזכויות במגרש המגורים תמורת 205 מיליון שקל. אלא ש"חרף האמור, למיטב ידיעתה של העירייה, רמ"י לא העבירה את התקבולים בגין שיווק מגרש המגורים, לרבות הוצאות הפיתוח, לשם מימון פרויקט השיקוע באופן שמהווה הפרה בוטה של מחויבויותיה ההסכמיות".
עוד עולה מכתב התביעה כי העירייה פנתה בחודש מאי לנתבעים ולמשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים אזרחיים תוך עמידה על ההסכמים וההתחייבויות וביקשה שיועבר לידיה תוכנית סדורה ומפורטת לביצוע שיקוע המסילות בתוואי שטח העיר. אלא שלטענת העירייה, בתשובתה למכתב התנערה רכבת ישראל ממחויבויותיה ההסכמיות לפעול לשיקוע "תוך הצגה מגמתית של המצב המשפטי, העובדתי והתכנוני". בעירייה שלחו מכתב נוסף לרכבת ישראל בו טענה כי אין כל יסוד לטענותיה של רכבת ישראל, אולם בתשובתה למכתבה השני של העירייה "שבה הרכבת על טענותיה, תוך שהיא ממשיכה להציג את המצב המשפטי באופן מגמתי".
לטענת העירייה עד עתה לא התקבלו התייחסויות נוספות מרכבת ישראל למכתבה, ומגעים בין שני הצדדים לא צלחו כך שלא "נותרה ברירה בידיה של העירייה, אלא לפנות בבקשת סעד לבית המשפט הנכבד".
מבית המשפט מבקשת העירייה ליתן צו עשה המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטע העיר התחתית ובמקטע פארק הכט כשלב ראשון וכחלק בלתי נפרד בפרויקט חשמול מסילת הרכבת בתחומי חיפה. כמו כן מבקשת צו מניעה קבוע האוסר על ביצוע עבודות חשמול המסילות באופן עילי במקטעים המיועדים לשיקוע. בנוסף, מבקשת העירייה כי יינתן צו המורה לרמ"י להעביר את מלוא תקבולי שיווק מגרש המגורים ואת הוצאות הפיתוח שהתקבלו משיווקו עד לסך של 90 מיליון שקל לצורך שיקוע המקטעים המיועדים.
מרכבת ישראל נמסר כי "רכבת ישראל טרם קיבלה את כתב התביעה ולאחר שתקבל אותה ותלמד – תגיב בבית משפט".
תגובת רשות מקרקעי ישראל תוכנס כשתתקבל.
תגובות