-->
משרדי אתו"ס (צילום: בועז כהן)
משרדי אתו"ס (צילום: בועז כהן)

ההסתדרות: אתו"ס גוררת רגליים ומטרפדת הסכם קיבוצי

ההסתדרות במרחב חיפה וועד הפעולה של עובדי התאגיד העירוני אתו"ס מאסו בסאגה המתמשכת לחתימה על הסכם עבודה: "מדובר בגרירת רגליים, בהצהרות מן השפה אל החוץ, בעיכוב המשא ומתן שלא לצורך ובניסיון לטרפד כינון יחסי עבודה קיבוציים". המנכ"ל יגאל זאבי טוען כי הסיבות לעיכובים הן המלחמה והחגים

פורסם בתאריך: 13.10.24 07:57

הסכסוך בין התאגיד העירוני אתו"ס להסתדרות במרחב חיפה ולוועד הפעולה של עובדי התאגיד נמשך.

בחודש אוגוסט 2023 הגישו ועד הפעולה וההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בקשת צד לדיון בסכסוך קיבוצי. במוקד הסכסוך עומדים הניסיונות להגיע להסכם קיבוצי באתו"ס לאחר שנים. ההסתדרות וועד הפעולה טענו אז כי הנהלת התאגיד "מתחמקת מלהיכנס למערכת הסכמית קיבוצית מול ההסתדרות – עמדה בלתי לגיטימית. זוהי נקודת המוצא מצד ההנהלה במהלך המשא ומתן 'המדומה' שניהלה מול ההסתדרות עד כה. מדובר במעסיק שזה שנים רבות מתנכל לעובדיו בשל הליכי התארגנות ומבצע ניסיונות פסולים למנוע את כניסתה למערכת חוזית קיבוצית. במסגרת ההידברות שערכו הצדדים במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות הועברה טיוטת הסכם קיבוצי שעליה ניתנו הערות והסתייגויות מצד מנכ"ל אתו"ס (יגאל זאבי; ב"כ). כפי שיוצג בבקשה זו, מטרת ההערות היא להראות חזות חיצונית של ניהול משא ומתן, אך בפועל משמעות ההערות היא סירוב לא לגיטימי לחתום על הסכם קיבוצי".

בין הצדדים מתקיים משא ומתן ארוך, ובאוגוסט השנה ביקשה אתו"ס מבית הדין כי הטיוטה על ההסכמות ועל המחלוקות תובא לדיון בדירקטוריון התאגיד כאשר יסתיים מינוי הדירקטורים, ואז יוכל המנכ"ל לחזור להסתדרות ולוועד עם התייחסותו של הדירקטוריון. בשל כך ביקשה אתו"ס לדחות את הדיון שאמור היה להתקיים בבית הדין.

תשובתם של ההסתדרות והוועד לא איחרה להגיע. "זוהי דרכה של ההנהלה לעכב שוב ושוב את המשא ומתן באמצעות העלאת דרישות בלתי חוקיות", הם טענו, "אחת מהדרישות מטרפדת כינון אמיתי של יחסי עבודה קיבוציים באתו"ס וגודעת אותם מראש עוד בטרם החלו. דרישות נוספות עולות לכדי אפליה אסורה של אוכלוסיות מסוימות ביחס לאחרות ולכדי פגיעה בזכות החוקית של ציבור העובדים לבחור את נציגיהם כלפי המעסיק במסגרת חופש ההתארגנות. ביחס לאישור הדירקטוריון את ההסכם – ניתנה לכך התייחסות ההסתדרות בעבר. ההסכם הקיבוצי שההסתדרות מבקשת לקדם את חתימתו הוא ברובו צילום מצב קיים של מכלול תנאי עבודתם וזכויותיהם של עובדי אתו"ס. לכן ברור שהתעקשותו, שוב ושוב, של מנכ"ל אתו"ס שלא לקדם את המשא ומתן אלא לאחר מינוי עתידי, בטווח בלתי ידוע הנמשך כבר תקופה ארוכה, של בעלי תפקידים באתו"ס, נועדה רק על מנת לתרץ את הסירוב לחתימה על הסכם מטעמים 'טכניים'. כפי שהחברה יודעת לפעול בהרכב הדירקטוריון הנוכחי ולחתום על הסכמים מסחריים ואחרים, כך היא יכולה לפעול גם בחתימת הסכם קיבוצי. השימוש הציני שעושה אתו"ס במסגרת הודעתה לבית הדין במשפט 'כל דרך אחרת תאריך את המשא ומתן ללא תכלית' הוא לא יותר ממכעיס ומלגלג, שהרי המשא ומתן בגלגולו האחרון מתנהל מאז שנת 2020, וניסיונות ההתארגנות החוזרים ונשנים באתו"ס נערכים זה עשר שנים, ולא הליכים בבית הדין לעבודה הם שעיכבו אותם". לאור זאת, דרשו ההסתדרות והוועד לקיים דיון דחוף.

בדיון שהתקיים בבית הדין התברר כי הצדדים הגיעו להבנה באחד הנושאים שהיו שנויים במחלוקת (תחולת ההסכם על בעלי תפקידים מסוימים) וכי נותרו שני נושאים במחלוקת (תקופת ההסכם וחישוב ותק לצרכי קביעות). הצדדים קבעו לקיים ב-11 בספטמבר פגישה שבה הם ינסו לייתר את הסוגיות שלא הושגה עליהן הסכמה, וסיכמו לקבוע פגישה נוספת לאחר שייוודע מועד הדיון בדירקטוריון, כאשר המטרה היתה שפגישה זו תתקיים לפני ראש השנה. השופטת קרן כהן נתנה להסכמות תוקף של החלטה, ונקבע כי ב-9 באוקטובר ידווחו הצדדים לבית הדין על תוצאות המשא ומתן, ולמחרת יתקיים דיון.

 

 

וכך, ביום רביעי הודיעה אתו"ס כי הצדדים קיימו שיחות "כאשר המשא ומתן מוצה לגבי אותן הנקודות אשר ניתנו להסכמה בשלב זה" וכי זאבי ביקש להביא את מצב הדברים בעניין ההסכם הקיבוצי לעדכונו של ראש העיר יונה יהב ויו"ר הדירקטוריון יוסי שלום, ולאחר מכן לדיון בפני הדירקטוריון עצמו. "לצורך כך נדרשת אורכה קצרה נוספת, שבמהלכה תתקבל עמדת הגורמים הנ"ל וניתן יהיה לקיים ישיבה מסכמת לעניין ההסכם הקיבוצי", נכתב. אתו"ס ביקשה מבית הדין לתת החלטה על אורכה לדיווח על התוצאות הסופיות של המשא ומתן עד לסוף חודש נובמבר "לאור חופשת חג הסוכות, שבמהלכה עיריית חיפה אינה פועלת כסדרה, כך שעד לסוף חודש נובמבר תעדכן המשיבה (אתו"ס; ב"כ) בדבר עמדתה הסופית, לאחר שתקבל את עמדת הגורמים הנ"ל, ולאחריה תתקיים פגישה מסכמת עם המבקשים".

בתגובתם של ההסתדרות והוועד לבית הדין הם דרשו להורות על המשך ההליכים ולקבוע מועד לדיון. בהתייחסותם לשני הנושאים שלא הגיעו עליהם להסכמה – תקופת ההסכם ואופן חישוב תקופת הניסיון לפני מתן קביעות – נטען כי הדרישה ולפיה תקופת ההסכם תיקבע מראש לשנה אחת היא דרישה בלתי חוקית, "כזו החותרת תחת האפשרות האמיתית לבסס יחסי עבודה קיבוציים, וכי מדובר בתנאי חריג בהסכמים הקיבוציים", וכי "הדרישה לא לספור תקופות היעדרות משמעותיות לצרכי ותק לקביעות, ובכלל זאת, תקופת הורות ולידה ושירות מילואים, היא בלתי חוקית ועולה לכדי אפליה של אוכלוסיות מסוימות".

ההסתדרות והוועד הוסיפו כי זאבי "הודיע לבית הדין במהלך הדיון כי דירקטוריון החברה צפוי להתכנס בסוף חודש ספטמבר וכי הוא ידון בנושא של ההסכם הקיבוצי שעל הפרק. אלא שבניגוד להצהרות, ב-1 באוקטובר כונסה ישיבת דירקטוריון, אך ללא שהוצגה במהלכה טיוטת הסכם קיבוצי וללא שנערך כל דיון בנושא. שוב, מדובר בגרירת רגליים של הנהלת המשיבה, בהצהרות מן השפה אל החוץ, בעיכוב המשא ומתן שלא לצורך ובניסיון לטרפד כל אפשרות לכינון יחסי עבודה קיבוציים במשיבה. ברור אפוא כי עמדת המשיבה היא שלא ישררו יחסי עבודה קיבוציים – עמדה שהיא בלתי חוקית".

בתשובתו לבית הדין עמד זאבי על בקשתו לדחות את הדיווח על התקדמות המשא ומתן והזכיר את הפגישה שנערכה בין הצדדים ב-1 באוקטובר וציין שהוא דיווח בה כי באשר לנקודות שנותרו במחלוקת "מן הנכון וראוי כי בשלב זה תובא טיוטת ההסכם לעדכון יו"ר הדירקטוריון החדש, ועל פי המלצתו גם לדיון אצל ראש העיר, ואחר כך לדיון בפני דירקטוריון החברה. כך סוכם בין הצדדים ברוח טובה כי מיד לאחר מכן תתקיים ישיבה מסכמת שבה ימוצה המשא ומתן. מובן כי ככל שלא תהיה הסכמה יהיה רשאי כל צד לפנות לסעדים שימצא לנכון מבית הדין הנכבד".

זאבי הוסיף כי "לצערי, כפי שקרה כבר בעבר, הרוח הטובה שההסתדרות ואתו"ס מנסים להשרות על המשא ומתן נעלמת כאשר גורמים זרים מתערבים. חבל, אבל זכות כולם להתפרנס. לעצם העניין, ישיבת הדירקטוריון ארכה כחצי שעה, ודנה בשני נושאים דחופים שלא ניתן היה לדחותם, כאשר באותו בוקר היו אזעקות וחשבנו לבטל את הישיבה כלל. בכל מקרה, הדירקטוריון לא היה מקבל שום החלטה בנושא ללא קבלת עמדת ראש העיר, כפי שדרש יו"ר הדירקטוריון (בצדק), אשר כפי שידוע מנהל עיר במלחמה. על כן, אם באמת מעוניינים למצות את המשא ומתן, זו הדרך היחידה. דהיינו, קיום פגישה אצל ראש העיר לקבל את התייחסותו, ואז דיון בדירקטוריון וחזרה לפגישה מסכמת עם ההסתדרות. ככל שלא היו חגים (כיפור וסוכות) הסבב של ראש העיר והדירקטוריון היה מסתיים בזמן הקרוב. לאור תום החגים בסוף אוקטובר, הזמן היחיד האפשרי הוא במהלך נובמבר".

בית הדין קיבל חלקית את בקשתו של זאבי וקבע כי "יש להאריך את המועד להגשת הדיווח עד למחצית חודש נובמבר ולא עד לסיומו. יצוין כי החזרה לעבודה לאחר חג הסוכות היא ב-17 באוקטובר, כך שיש שבוע שלם במהלך אוקטובר שבו ניתן לקבל את עמדת ראש העיר ואף לקיים דיון בדירקטוריון. בנסיבות אלה ידווחו הצדדים לבית הדין על תוצאות המשא ומתן עד 14 בנובמבר".

 

יגאל זאבי (צילום: בועז כהן)

יגאל זאבי (צילום: בועז כהן)

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. רוחמה, כרמל

    בגלל אתו"ס אין תרבות חיפה. העיר הזאת מפגרת בכל מה שקשור לתרבות, אפילו בהשוואה לקריות.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר