-->
בניין עיריית חיפה (צילום: ויקישיתוף, Yakovleva, CC-BY-SA-3.0)
בניין עיריית חיפה (צילום: ויקישיתוף, Yakovleva, CC-BY-SA-3.0)

משרד הפנים בוחן את מעמדה של העירייה כרשות איתנה

בשל גירעונות שמסתכמים בעשרות מיליוני שקלים בתאגידים העירוניים ואי הגשת דוחות כספיים, משרד הפנים בוחן את מעמדה של עיריית חיפה כרשות איתנה. כזכור, בשנה שעברה קבע מבקר המדינה כי מעמדה של חיפה צריך היה להתבטל כבר בקדנציה הקודמת של יונה יהב

פורסם בתאריך: 15.9.24 15:29

האם מעמדה של עיריית חיפה כרשות איתנה נמצא בסכנה? ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי במכתב ששלח משרד הפנים לראש העיר יונה יהב תחת הכותרת "בחינת מעמדה של עיריית חיפה כרשות איתנה", המשרד מתרה בעירייה להסדיר בהקדם סוגיות הקשורות בתאגידים העירוניים.

משרד הפנים טוען כי בתאגידים מת"ם (מרכז תעשיות מדע) וחסך (קופת חיסכון לחינוך) לא הוגשו דוחות כספיים לשנת 2022 כנדרש, כי בכל התאגידים העירוניים לא הוגשו פרוטוקולי דיון המועצה בדוחות הכספיים לשנת 2022, וכי בתאגידים חסך, קהילת הדר ומיל"ב (מועדוני יום לגמלאים בחיפה) לא הוסדרו התקנונים כנדרש.

בבדיקה שערך המשרד בנושא התנהלות התאגידים העירוניים נמצא כי בחברת קרית הספורט והבילוי חיפה (האיצטדיון העירוני) קיימים גירעון שוטף של 12.6 מיליון שקל וגירעון מצטבר שך 79.8 מיליון ביחס לשנת 2023, וכי בחברה הכלכלית לחיפה קיימים גירעון שוטף של 810,000 שקל וגירעון מצטבר של 1.6 מיליון שקל. לפיכך ביקש משרד הפנים את התייחסות העירייה לשני המקרים ואת פירוט הצעדים שהיא נוקטת לטיפול בגירעונות אלה.

המשרד ביקש גם את התייחסותה של העירייה לתאגידים אתו"ס, הכרמלית ויפה נוף, וזאת מאחר שלפי הדוחות הכספיים המבוקרים לשנת 2023 של חברת אתו"ס קיים גירעון מצטבר של 5.1 מיליון מיליון שקל, לפי הדוחות הכספיים לשנת 2022 של חברת הכרמלית קיים גירעון שוטף של שלושה מיליון שקל ולפי הדוחות הכספיים המבוקרים לשנת 2022 של יפה נוף קיים גירעון של שמונה מיליון שקל.

בשנת 2014 הוכרזה עיריית חיפה כרשות איתנה בהתאם לנתונים פיננסיים לשנת 2012. הכרזה על רשות איתנה מתבצעת בשני שלבים. בשלב הראשון נבחנת עמידתה בתנאים פיננסיים שונים, כמו למשל שההכנסות העצמיות של הרשות ביחס לכל הכנסותיה בתקציב השוטף (למעט הכנסות לכיסוי הגירעון המצטבר והכנסות שנרשמו בשל הנחה מארנונה) עולה על 62.5 אחוז, ובשלב השני נבדקת עמידותה בתנאי הסף הפיננסיים, בין השאר בתבחינים מתחום המינהל תקין.

הכרזה על רשות מקומית כרשות איתנה מעניקה לרשות יתרונות בניהול ענייניה, כמו פטור מהצורך בקבלת אישור שר הפנים לביצוע עסקאות במקרקעין, פטור מהצורך בקבלת אישור שר הפנים לעריכת חוזים למתן זיכיון או מונופולין, ופטור מהצורך בקבלת אישור השר לנושאים הקשורים בתקציב העירייה, ובהם אישור לתקציב העירייה, אישור לתקציב המילואים ואישור העברה מסעיף לסעיף. לקיחת מעמד זה עלולה לגרור עמה את ביטול הפריווילגיות הללו.

 

 

ביוני 2023 שלח מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים תומר ביטון מכתב לראש העיר דאז עינת קליש רותם והתרה כי העירייה עלולה לאבד את מעמדה כרשות איתנה, וכי אם הליקויים, ובהם חריגות שכר וחריגות בתקנים, לא יתוקנו עד 1 ביולי, ייבחן ביטול ההכרזה על העירייה כרשות איתנה. חודש לאחר, בדוח ביקורת על השלטון המקומי שכלל ביקורת פיננסית ברשויות מקומיות איתנות, הטיל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פצצה, כשקבע כי מעמדה של חיפה כרשות איתנה היה צריך להתבטל כבר בשנת 2016, כלומר באמצע הקדנציה הקודמת של יהב.

לפי דוח המבקר, העירייה "לא עמדה בשנת הכספים 2014 בתנאי הסף שלפיו היחס בין ההכנסות העצמיות של הרשות המקומית לכלל הכנסותיה לא יפחת מ-62.5 אחוז. שיעור ההכנסות העצמיות בעירייה היה 61.2 אחוז". בדוח צוין כי עניין ביטול הכרזתה של העירייה כרשות איתנה "עלה לדיון במשרדי הפנים, האוצר והמשפטים בשנת 2016. בדיון נקבעה עמדה עקרונית שלפיה יש לפרש באופן דווקני את ההוראות הנוגעות לבחינה העתית והאובייקטיבית הנוגעת לאיתנותה של הרשות, וכי יהיה אפשר לסטות מהתנאים שנקבעו בחוק לביטול הכרזה רק במקרים חריגים וקיצוניים ביותר". בדיון נקבע עוד כי מכיוון שבמועד קבלת ההחלטה (2014) לא עמדה העירייה בתנאים בשנת הכספים האחרונה, הכרזתה כרשות איתנה "תבוטל בכפוף לשימוע". אלא שהמבקר מצא כי למרות סיכום הדיון בין נציגי משרדי הממשלה, לא התקיים שימוע לעירייה בגין אי עמידתה בתנאי זה.

המבקר גם ציין כי בשנת 2017 – שלוש שנים לאחר מועד ההכרזות הראשונות וקבלת הדוחות הכספיים המבוקרים של הרשויות לשנת 2015 במשרד הפנים – בוצע הליך בדיקה בנושא עמידתן של הרשויות המקומיות בתנאי ההכרזה. עיריית חיפה זומנה לשימוע ביוני 2017, ו"הדרג המקצועי דחה את טענותיה והמליץ לבטל את הכרזתה כאיתנה", אך "שר הפנים לא ביטל את מעמדה של העירייה כרשות איתנה בעקבות השימוע שערך הדרג המקצועי בנושא". לעומת זאת מעמדן של מועצות מקומיות אחרות בוטל.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מנהל לשכת התאגידים העירוניים בעירייה ישראל בן שלום השיב לפניית מנכ"ל משרד הפנים במכתב ארוך ומפורט המתייחס לכל הסעיפים המצוינים בפנייה. מהמכתב עולה כי מרבית הסוגיות אשר מועלות במכתב באו על פתרונן, הוסדרו או נמצאות בשלבי הסדר, כך שאין מקום לבחון את ביטול ההכרזה על עיריית חיפה כרשות איתנה".

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. מיכה

    מישהו מופתע….אולי העובדים והקבלנים עכשיו יד אחת עם העובדים והוועד שעוד לא תפסו אותם וזרקו אותם לכלא

  2. רוחמה, כרמל

    אין לחיפה ראש עיר מתפקד. יהב בן 80 והוא לא ממש מודע מי ומה מסובב אותו. האמת, זו קדנציה אחרונה שלו אז מה אכפת לו.

  3. אורית

    לא רציתם את עינת, שניסתה לחסוך כספים ניסתה לחסוך את הבזבוזים שיש בעיריה, קיבלתם חזרה את יהב והמושחתים שלו

  4. דני קליך

    אורית, עינת קיצצה וחששה מהוצאות כך כך עד שפירקה לחתיכות כל שנקרא בדרכה… התוצאה: כל הארגונים הארציים משכו את כספיהם והפרויקטים שלהם מתאגידי העיר, והותירו אותם ללא ערוץ לרווחים-הכנסות כלשהם… לראייה: ראי בכתבה עצמה את מצבם של תאגידי העיר ב-2016-פחות מאחוז וחצי הפרש ממעמד עיר איתנה, לעומת מצבם ב-2022 תחת עינת-גירעונות ענק על ימין ושמאל… נו באמת.

  5. לדעתי אין מנוס, תסגרו את האצטדיון. שמשרד הספורט יממן את התחזוקה שלו או שייסגר

    הגרעון של האצטדיון זה דבר מטורף לחלוטין זה צריך להיות המתקן הכי רווחי בישראל, זה האצטדיון הגדול היחיד בכל הצפון.
    איך יוצרים גרעון של 12.6 מליון כל שנה?! 80 מליון שקל גרעון מצטבר?!
    נתנו לאיתמר צ'יזיק לנהל את זה הוא רגיל שיש לו מליארדר כמו יעקב שחר ששופך כמה כסף שצריך לכסות הכל.
    האצטדיון אמור להכניס לקופת העיר עשרות מליונים מהופעות, ארועים, השכרת שטחי מסחר וחסויות.
    במקום הוא יוצר גרעון עתק של 12.6 מליון שקל כל שנה!??!

  6. נועה

    ועדה קרואה עכשיו ! הדבר היחיד שיכול אולי להציל את חיפה שמוחרבת בשיטתיות על ידי "נציגי" הצי-בור

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר