הטקס שקיימה מכבי לזכרם של בני הנוער שנרצחו במג'דל שמס (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)
הטקס שקיימה מכבי לזכרם של בני הנוער שנרצחו במג'דל שמס (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

מדוע מכבי לא משמיעה את ההמנון לפני משחקים?

פורסם בתאריך: 5.9.24 11:32

לאחר ביזוי שירת ההמנון הלאומי על ידי אוהדי בני סכנין במשחק נגד הפועל באר שבע, שהוביל לעימותים אלימים בין הקהלים, אוהדים לא מעטים של מכבי חיפה דורשים מהמועדון לנגן את "התקווה" במשחקי הבית כתגובת נגד לאירוע המביש. כמחצית מקבוצות הליגה החלו לנגן את ההמנון מאז תחילת המלחמה, ובכך הן הצטרפו לבית"ר ירושלים שעושה זאת כבר שנים ארוכות. וזוהי ההזדמנות לשאול מדוע בכלל לנגן את ההמנון במשחק כדורגל.

אי אפשר להתכחש לתחושת הגועל שעולה לנוכח התמונות מאיצטדיון טרנר, על אחת כמה וכמה כשהן הגיעו בסופו של יום ראשון הקשה שבו התבשרנו על רציחתם בשבי של שישה חטופים. אין הצדקה להתנהגות של אוהדי סכנין. ההמנון לא אשם ביצירת הקונפליקט, אשמים האנשים שהגיבו אליו כך.

זאת זכותם של כל קבוצה ושל כל אדם לנגן את ההמנון היכן שיחפצו, אבל איך סמל לאומי קשור למשחק כדורגל בליגה המקומית? היכן עובר הקו שמבדיל בין אירוע שראוי להיפתח עם שירת "התקווה" לאירוע שאינו ראוי לכך? האם הצגות בתיאטרון צריכות להתחיל כשהקהל נעמד על רגליו ושר ביחד עם השחקנים את ההמנון? אולי כמו בתאילנד – לפני כל הקרנה של סרט בקולנוע? מי יודע, ייתכן שבעתיד גם משחקי כדורגל בשכונה ייפתחו כשהשחקנים החובבים שרים בגרון ניחר את מילותיו של נפתלי הרץ אימבר.

הרצון להראות לסכנין ולאוהדיה שאנחנו לא מתקפלים בפניהם הוא מובן, אבל הם מתארחים בחיפה פעם או פעמיים בעונה, ובשאר המשחקים יש קונצנזוס מוחלט סביב ההמנון ושאר סמלי המדינה. איזו תועלת יש בשירת ההמנון במשחק נגד מכבי פתח תקוה למשל? מהו המסר שהשירה הזאת מעבירה ולמי הוא מועבר? דווקא השימוש בהמנון ככלי ניגוח, נגד קבוצה כזאת או אחרת, לא מוסיף לו כל כבוד.

 

 

אחד מהרגעים הכי מרגשים באולימפיאדה הוא כשהספורטאים שרים את ההמנון, והוא עוד יותר נוגע ללב לאחר זכייה במדליה. גם מכבי מייצגת את המדינה כשהיא מתחרה במפעלים האירופיים, ואפשר לתהות מדוע במשחקים הללו לא נהוג לנגן את ההמנון. אך בליגה המקומית, מכבי לא מייצגת את ישראל יותר או פחות מאף קבוצה אחרת. היא מייצגת את ערכי המועדון, את האוהדים, את הכדורגל השמח, ומעל לכל היא מייצגת את חיפה.

ההמנון לא הושמע במשחקי הבית של מכבי אף פעם, כפי שהוא לא מושמע במשחקי הפרמייר ליג באנגליה או הלה ליגה בספרד. ההמנון הוא סמל, כוחו באקסקלוסיביות שלו. עצם נגינתו באירוע כלשהו הופכת אותו לחשוב ורם יותר, וטוב יהיה אם נשמור עליו ככזה. עם כל הכבוד למשחק הכדורגל האהוב, הוא לא משתווה בחשיבותו לטקסים ממלכתיים ובטח שלא לטקסי זיכרון.

במכבי אישרו שהם ערים לשיח בנושא ההמנון בקרב אוהדי הקבוצה ומסרו בתגובה: "מועדון הכדורגל מכבי חיפה מכבד את כל סמלי השלטון וגאה לייצג את ישראל. המועדון שלנו נרתם בצורה יוצאת דופן במלחמה האחרונה לטובת המפונים, המשפחות השכולות, החטופים, הפצועים וכל סקטור שנפגע, בעשייה, בטקסים ובמאות פעילויות. אנו גאים להיות ישראלים. ההמנון לא נוגן מעולם במשחקי הקבוצה. השיח בנושא ברור ומובן, אך אנו רואים בנגינת ההמנון סמל השמור למשחקים בינלאומיים".

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. נמאסתם -

    גרפומניה.
    זו ליגה ממלכתית. אם אין המנון ואין מדינה ואין דגל ואין סמל לכו שחקו בעזה.

  2. אש

    אולי לא רוצים לנגן את ההמנון כי אחוז גדול מהקהל ערבי ופוחדים מתגובות דומות כמו הקהל של סכנין?

  3. מורדי

    כתבה פופוליסטית ועל גבול הגזענות. למה משמיעים המנונים במשחקים בינלאומיים? כי 2 מדינות מתמודדות. ההמנון הוא לאומי ולא קבוצתי. כשתובעים להשמיע המנון כדי לאתגר ו"לבדוק" את תגובת השחקנים הערביים – זו גזענות, לאומנות ובטח לא לאומיות. בית"ר ירושלים כבר מזמן קבוצה גזענית, אנטי ערבית במובהק שלא מהווה דוגמא לתרבות ספורט כלשהי. לצערנו הלאומנות בספורט פשטה גם בכתב הכדורגל של מקומון כלבו. חבל, וחבל שהמערכת נותנת להלך רוח כזה, בחסות המלחמה – רוח גבית. המנון צריך לייצג את כולנו. ברגע ששחקן ערבי מרגיש שההמנון לא מתכוון אליו ולא כולל אותו, הוא לא חייב להוכיח לקהל או לעיתונאי ספורט, כלום. לא חייבים להשמיע המנון ממלכתי במשחק ליגה במדינה אלא אם יש כאן שוטרים ומלשינים שעוקבים אחרי שחקנים פטריוטים ושחקנים פחות פטריוטים – רדו מזה שונאי ערבים באשר הם, לכו ותשתלבו בקהל בית"ר הגזענים

  4. זקן ירוק

    לנמאסתם… אכן נמאס מהגזענות…למה אתה שולח לעזה את מי שלא חושב כמוך? אני יהודי, לא מזדהה לחלוטין עם מילות ההמנון. הן גלותיות, המנגינה מדכאת ואין בהן שום התייחסות לכך שיש אזרחים שנפשם לא הומיה. במשחק נבחרת זה נסבל. למה אני צריך את זה במשחק של קבוצה שיותר ממחצית השחקנים, נפשם לא הומיה. קראת את הכתבה? שמעת את הנימוקים? בן גביר השתלט לאנשים על המחשבה ועל הרגש. ילד מגודל וחסר השכלה מכתיב את סדר היום הלאומי גם ביציעי הכדורגל..להקיא.

  5. חחח

    לא מעריץ גדול של הציונות אבל חד משמעית לפחד להשמיע המנון זה פשיטת רגל לכל מי 'ישראלי' יקרא.
    תמשיכו לתת תנאים לעזאתים חלילה לא יכעסו,התוצאה כבר ראינו והיא כואבת…

  6. זקן ירוק

    למורדי… אנא קרא את הכתבה. אתה מאשים את הכתב לחינם.
    ולאנשי בן גביר שממשיכים לשלוח לעזה את כל מי שלא מוכן שמדינתו תהיה מה שבן גביר האינפנטיל רוצה, נסו למצוא פתרונות מעט יותר אינטליגנטים, כי כשהשמאלנים הבוגדים לא יהיו פה, תאלצו לנהל מדינה לא רק בלעדיהם, אלא גם בלי העולם.

  7. מציאותי ולא תמים

    הכי טיבעי לשיר את ההימנון הלאומי שלנו ומי שמבזה את ההימנון הוא מחבל בפוטנציה שברגע האמת הוא יפגע בכל מה שיהודי וישראלי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר