איתן אזולאי (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)
איתן אזולאי (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

הסטטיסטיקה לא משקרת: מה אזולאי מביא למכבי?

2.2 איומים בממוצע ל-90 דקות, 78.5 אחוזי דיוק במסירות, 42 דריבלים לאורך העונה באחוזי הצלחה סבירים ו-24 מסירות רוחב. יש מי שמכנה את איתן אזולאי "אבו פאני לעניים", אך בהתחשב בסכום העברה של שני מיליון יורו, אזולאי הוא אבו פאני לעשירים. האם הוא שווה את זה?

פורסם בתאריך: 9.7.24 10:41

בשבועות האחרונים אתרי הספורט מלאים בדיווחים על ניסיונותיה של מכבי חיפה להעביר לשורותיה את קשר מכבי נתניה איתן אזולאי. נראה שמכבי מוכנה לעשות הרבה בשביל להשלים את העסקה – להעביר לנתניה שחקני בית צעירים ומוכשרים ולשלם כסף גדול. כמה גדול? סכום ההעברה מוערך ביותר משני מיליון יורו, ואם זה יקרה, שיא ההעברות של המועדון בכל הזמנים – 1.6 מיליון יורו – ששייך לפרנטזדי פיירו ינופץ. אז למה מכבי כל כך מתעקשת על אזולאי?

מי אתה?

אזולאי נולד בשנת 2002 בצרפת ועלה עם משפחתו לישראל כשהיה בן שנתיים. הוא מחזיק בדרכון צרפתי ושולט בשפה. הוא החל את דרכו במחלקת הנוער של מכבי נתניה, שבה שיחק מילדים ועד לנערים א' כשחקן כנף וכקשר התקפי. כשהיה בן 16 הוא עבר לנערים של בית"ר טוברוק, וכעבור עונה הגיע למכבי פתח תקוה, שם הוסב לעמדת הקשר האחורי שבה הוא משחק עד היום. עברו כשחקן התקפה ניכר בסגנון המשחק שלו והתבטא השנה גם במספרים שניפק.

בגיל 18 ערך אזולאי את הופעת הבכורה שלו במדי מכבי פתח תקוה ששיחקה אז בליגה הלאומית, ורשם עוד חמש הופעות עד לסיום העונה. בעונת 2021-2020 הוא הפך לשחקן רוטציה קבוע ושיחק 19 משחקים בפתח תקוה, שסיימה במקום החמישי בליגה. בעונה שאחריה הוא התקדם בהיררכיה ופתח ברוב המשחקים (23) ובעוד שבעה נכנס כמחליף. בסיום העונה נשרה הקבוצה לליגה הלאומית, ואזולאי נרכש על ידי נתניה והיה להעברה היקרה ביותר בהיסטוריה של המועדון – 2.2 מיליון שקל.

קשר אחורי התקפי

לאזולאי 20 הופעות ליגה בעונה שעברה, כשרובן (12) בעמדת הקשר האחורי ביותר במערך של נתניה. בשאר המשחקים הוא הוצב בעמדה קדמית יותר כקשר 50:50 לצד שחקן קישור נוסף, אך ארבעת השערים שכבש היו מהעמדה האחורית. שלושה שערים הגיעו מתוך הרחבה – שניים מהם בנגיחה במהלך התקפה מתפרצת, ואחד בגלגול אלגנטי מקרוב ברגל שמאל. השער הנוסף היה בבעיטה מחוץ לרחבה ברגל ימין. המיקום שמהם נכבשו רוב השערים – עמוק בתוך רחבת היריב – מצביע על יכולת ההצטרפות שלו להתקפה גם מעמדה אחורית.

בעט איתן, בעט

אזולאי אוהב לאיים על השער – והרבה. בעונה שעברה היו לו 2.2 איומים בממוצע ל-90 דקות (40 בסך הכל), והם התחלקו כמעט שווה בשווה בין איומים מחוץ לרחבה לאיומים מתוך הרחבה. בקרב קשרי מרכז השדה, רק דור פרץ ממכבי תל אביב ממוקם גבוה יותר במספר האיומים לשער (2.5 ל-90 דקות), אך הוא שיחק ברוב העונה בעמדה קדמית יותר מאשר אזולאי. לשם השוואה, עלי מוחמד (ארבעה איומים ב-2,355 דקות משחק) ומחמוד ג'אבר (14 איומים ב-1,582 דקות) איימו ביחד על השער פחות מאשר אזולאי (1,650 דקות).

 

עלי מוחמד (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

עלי מוחמד (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

 

 

מסירות משקרות

אחוזי הדיוק של אזולאי במסירות אינם מרשימים על פניו – 78.5 אחוז מהמסירות שמסר הגיעו ליעדן – בהשוואה לג'אבר (88 אחוז) ולמוחמד (89.5 אחוז) שהם הקשרים המצטיינים בליגת העל באספקט זה. אך המספרים לא מספרים את הסיפור כולו. לעומת ג'אבר ומוחמד, אזולאי נוטל סיכונים גדולים יותר במשחק ומעדיף לדחוף את הכדור קדימה אל תוך הרחבה. הוא גם יודע להצטרף להתקפה מהאגפים ולהעביר כדורי רוחב (24 בכל העונה), טוב יותר ממוחמד (8) ומג'אבר (13).

בנייה והריסה

אזולאי יודע לבנות את משחק ההתקפה ויש לו יכולת כדרור טובה שמאפשרת לו להוציא את הקבוצה קדימה. ביחס לדקות המשחק ששיחק, יש לו ניסיונות רבים לדריבל (42) באחוזי הצלחה סבירים (57 אחוז), אך לא כאלה שמתקרבים לנתונים של מוחמד (66 ניסיונות ב-78 אחוזי הצלחה) שהוא הטוב בליגה בהיבט זה. אזולאי גם יודע לסחוט עבירות בזכות יכולת הכדרור שלו, והוא הצליח לקבל שריקה לזכותו בכל 71 דקות – טוב יותר ממוחמד (סחיטת עבירה כל 102 דקות) אבל רחוק מג'אבר (כל 35 דקות).

הנתון המדאיג יותר בעונה האחרונה של אזולאי הוא דווקא ניסיונות התיקול. הוא אמנם עושה זאת באחוזים לא רעים (54 אחוז) אך במספר לא מספק (33), בטח ביחס לקבוצת תחתית שבה שיחק. לשם השוואה, ג'אבר, עם 68 דקות משחק פחות ובקבוצת צמרת שמחזיקה בכדור רוב הזמן, תיקל יותר מכפול (68) מאשר אזולאי ועשה זאת באחוזים גבוהים יותר (60).

 

מחמוד ג'אבר (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

מחמוד ג'אבר (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

 

על הספסל

בעונה הקודמת סבל אזולאי מפציעה לא קלה בשריר הירך האחורי ונעדר במשך שלושה חודשים מהמגרשים. הוא חזר ישירות אל שלב הפלייאוף ולא הצליח לשחזר את יכולתו הטובה מתחילת העונה, שבה כבש שלושה שערים בששת המחזורים הראשונים. בהיסטוריה הקצרה של אזולאי יש כבר ארבע עונות בוגרים מלאות, אך ברובן הוא לא היה שחקן הרכב קבוע, אם בגלל פציעות או סיבות מקצועיות. בעונה הקודמת הוא שיחק 55 אחוז מהדקות, ובעונה שלפניה רק 48 אחוז מהדקות. רק בעונה האחרונה שלו בפתח תקוה (2022-2021) הוא שיחק מספר רב של דקות (80 אחוז) והיה בורג מרכזי בקבוצה.

אבו פאני הנתנייתי?

לא מעט משווים את אזולאי למוחמד אבו פאני שעזב את מכבי בקיץ שעבר ועד כה לא הובא לו תחליף אמיתי. ואכן, יש נקודות דמיון בין השניים – מבנה גוף מוצק וחסון, טכניקה טובה, הצטרפות להתקפה מקו שני, בעיטות מרחוק, יכולת לסייע באגפים בהגנה ובהתקפה, ומשחק אינטנסיבי. אך המספרים של אבו פאני בעונתו האחרונה בישראל מראים שהפערים בינו לבין אזולאי הם עצומים.

הדבר ההוגן לעשות הוא להשוות את מספריו של אבו פאני בעונתו השנייה כמושאל בהפועל חדרה (2020-2019) לעונתו האחרונה של אזולאי בנתניה. אך גם בהשוואה זו אבו פאני יוצא עם ידו על העליונה בכל הפרמטרים ובפערים גדולים מאוד, מלבד במספר האיומים על השער. את העונה ההיא סיים אבו פאני עם ארבעה שערים ושני בישולים, בדיוק כמו אזולאי בעונה החולפת. יש מי שמכנה את אזולאי "אבו פאני לעניים" אך בהתחשב בסכום ההעברה המדווח, אזולאי הוא אבו פאני לעשירים, שכן הגרסה המקורית נמכרה בקיץ שעבר לפרנצווארוש ההונגרית ב-1.5 מיליון יורו בלבד.

 

מוחמד אבו פאני (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

מוחמד אבו פאני (צילום: ראובן כהן, באדיבות מכבי חיפה)

 

מה הוא יביא למכבי?

אזולאי ניחן בתכונות שאין לשחקני הקישור בסגל של מכבי, והן כולן נוגעות לחלק ההתקפי של המשחק. למכבי של העונה הקודמת, בעיקר לאחר עזיבתו של צ'רון שרי, היו חסרים שחקנים שיודעים לשבור לחץ בכדרור ויכולים לאיים על השער מרחוק. בשני הפרמטרים הללו אזולאי ישדרג את מכבי, וייתכן שגם את מספריו בעזרתם של שחקני ההתקפה המוכשרים שסביבו. מנגד, אזולאי לא מצטיין בחילוצי כדור במרכז המגרש ויצטרך להשתפר מאוד כדי לחפות על ג'אבר או על מוחמד בהיעדרם. הוא יוכל להשתלב איתם בשלישיית הקישור כשחקן הקדמי יותר, ולאפשר לבכר גמישות גדולה יותר במערך. אזולאי מלא בפוטנציאל ובכישרון אך הוא אינו שחקן בשל, ולא מן הנמנע שיזדקק לתקופת הסתגלות. וכולנו יודעים שזמן הוא לא משהו שבמכבי ששים לקחת.

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. גבי

    בקיצור:
    לקחו קבוצה ברמה הדהימה ופרקו אותה כדי "לחסוך כסף".
    טעות של אידיוטים. עכשיו יקח שנים לבנות קבוצה דומה. בשביל מה ???

  2. אברי

    הסטטיסטיקה שלא מחמיאה זה בגלל שהוא שיחק במכבי נתניה …. סביר להניח שאם ישחק בחיפה התוצאות שלו יהיו טובות יותר !!!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר