זה שנים שחופי קרית חיים סובלים מתהליכים של גריעת חול ופעולות הזנת החול שמבצעת חברת נמלי ישראל, כחלק מהסכם בניית נמל המפרץ, לא צולחות לאורך זמן. לפיכך, חברת נמלי ישראל הגישה תוכנית להקמת שוברי גלים לחופי קרית חיים, שנועדה למנוע את גריעת החול והחזרת רצועת החוף החולית לרוחב הרצועה כפי שהיה בשנת 2004, תוך קביעת הוראות בנייה.
על פי התוכנית המוצעת, יוקמו שבעה שוברי גלים בחוף במספר שלבים. תחילה יוקמו שני שוברי הגלים הדרומיים, שבנייתם תחל מהיום הראשון לביצוע התוכנית ועד לשנה וחודשיים לאחר מכן. במקביל, ייבנה שובר הגלים השביעי, הצפוני ביותר מבין שוברי הגלים, שבנייתו צפויה להסתיים לאחר שנה וחצי. לאחר שנה מתחילת הביצוע – ייבנו שוברים הגלים האחרים, כאשר השלב האחרון יהיה הזנת החול שתחל לאחר שלוש שנים.
בישיבתה ביולי 2020 אישרה הועדה המחוזית, בראשותו של איתמר בן דוד, את טיוטת ההנחיות לתוכנית שהכין המשרד להגנת הסביבה בכפוף לתנאים. בישיבה שקיימה הועדה ב-2023 ובה נדון תסקיר ההשפעה על הסביבה ובחינת שלוש חלופות להגנות על החוף – היא החליטה לקדם את החלופה של שוברי גלים עיליים המנותקים זה מזה. כעת נדרשת עמדתה של ועדת המשנה לתכנון ובנייה המקומית בנושא.
ב-2022 התקבלה החלטת ממשלה לפיתוח מפרץ חיפה שקובעת, בין היתר, על הפסקת פעילותה של התעשייה הפטרוכימית. תאריך היעד נקבע ל-2029. לדברי חברת נמלי ישראל, מגישת התוכנית, אם זו לא תאושר עד סוף 2025 – לא ניתן יהיה לעמוד בלוחות הזמנים שקבעה הממשלה.
עמדתו של מהנדס העיר בנוגע לתוכנית תובא להצבעה בפני חברי הוועדה, וזו תוגש לאחר מכן לוועדה המחוזית. בעמדתו מציע מהנדס העיר, כי בהוראות התוכנית ייקבעו הנחיות שיאפשרו כניסת מתרחצים בחוף בכל שלב משלבי התוכנית. כמו כן יבקש מהנדס העיר כי כל שלב, שבו מסתיימת בניית השוברים, יכלול את פינוי שטחי ההתארגנות שאינם נדרשים ושיקום החוף מול השובר על מנת לאפשר שימוש בחוף בטיחותי על ידי הציבור.
באגף דרכים, תנועה ונוף בעירייה טענו, כי לא נמצאו התייחסויות מספקות למספר סוגיות. אחת מהן – מקור החול שיוטל בחוף. באגף אומרים, כי מקור החול להטלה הוא מתוך הנמל, ולחול זה יש פוטנציאל גבוה להיות מזוהם. כמו כן מציינים באגף כי תסקיר הסביבה ממליץ על שטיפת האבן ומאפשר לעשות זאת באתר, והם תוהים מי יהיה אמון על תחזוקת החול ושוברי הגלים בעתיד.
עמדת משרד מהנדס העיר קובעת כי ייכתב בהוראות התוכנית כי מקור החול יהיה נקי, באישור המשרד להגנת הסביבה, וכמו כן אין להגביל כי מקור החול יהיה ימי בלבד. לגבי שטיפת האבן בתחום האתר, עמדת מהנדס העיר היא שיש לקבוע כי השטיפה לא תהיה בתחום התוכנית וכי יש לקבוע הסכם תחזוקה בין עיריית חיפה ולחנ"י כתנאי להפקדת התוכנית. עוד קובעת עמדת מהנדס העיר שיש לקבוע בהוראות התוכנית מנגנון ניטור ובקרה למצב תשתיות החול ושוברי הגלים, בתיאום עם היחידה לתכנון סביבה וקיימות שתפקח על מצב תחזוקת שוברי הגלים ובטיחות המתרחצים.
סוגיה נוספת, שעלתה על ידי המינהלת להתחדשות עירונית, נוגעת לפיתוח הטיילת בקרית חיים, עליה הכריזה העירייה. נושא זה עלה על ידי המינהלת מאחר שבתחום התוכנית נכלל חלק משטח הטיילת ואשר לפי הוראותיה – שטח זה נועד לאגירת אבנים וסלעים ולשטח התארגנות (חניית כלים הנדסיים כבדים).
בהתייחסות המינהלת נכתב: "בימים אלה העיריה מקדמת תכנית לפיתוח הטיילת שעתידה לצאת לפועל בשנת 2025 ולהסתיים באותה השנה או בשנת 2026. התקציב לפיתוח הטיילת מגיע ממענק של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ואנחנו נדרשים לעמוד בלוחות הזמנים שלהם, כלומר אי אפשר לדחות את הביצוע. במקביל, מתקדמות מספר תוכניות התחדשות עירונית בשלבי תכנון ורישוי שונים (היתרים בשדרות מח"ל ותוכנית פינוי בינוי ברחוב טרומן)". לכן, העירה המינהלת כי מיקום אתר ההתארגנות הינו בעייתי ויש להציע מיקום חלופי וכי יש לתאם את פיתוח רצועת החול מול תכנית פיתוח הטיילת.
עמדת מהנדס העיר על כך היא שיש להוסיף בהוראות התוכנית כי תנאי למתן היתר יהיה תיאום מיקום שטחי ההתארגנות ודרכי הגישה עם עיריית חיפה. כמו כן, לעמדתו – תנאי להפקדת התוכנית יהיה תיאום של שטחי ההתארגנות עם הטיילת המתוכננת מול מחלקת תכנון נוף והמינהלת להתחדשות עירונית.
יו"ר ועדת המשנה, סגנית ראש העירייה שרית גולן שטיינברג: "הקמת שוברי הגלים היא מחויבת המציאות על רקע הקמת נמל המפרץ אשר הביאה לגריעת חול משמעותית במהלך השנים מחופי קרית חיים. הקמת השוברים היא חלק מההתחייבות של חברת נמלי ישראל להקמת נמל המפרץ, והפרויקט יבוצע במקביל ובתיאום עם פרויקט שיקום וחיבור טיילת קרית חיים עד קרית ים. המהלך הזה, ביחד עם קידום פרויקטים של התחדשות עירונית בדגניה ובשדרות טרומן, יהפוך את קרית חיים מערבית לאזור המבוקש בארץ למגורים, מסחר ומלונאות".
העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה
אבי
הגיע הזמן