רני בנדר (צילום: מיכה בריקמן)
רני בנדר (צילום: מיכה בריקמן)

"הקמתה של חזית הים העירונית תחל באוקטובר 2025"

החברה הכלכלית לחיפה, אשר עוסקת בנדל"ן מסחרי לטובת פיתוח העיר, חולשת בין השאר על פארק המדע וההיטק, פארק מת"ם, האיצטדיון העירוני ושדה התעופה. יו"ר החברה רני בנדר כבר יודע איך הכל ייראה בחמש השנים הקרובות ומבטיח: "החברה תהווה מגדלור כלכלי לתושבי חיפה והמטרופולין"

פורסם בתאריך: 30.5.24 17:26

החברה הכלכלית לחיפה היא אחת מזרועות הביצוע של עיריית חיפה לפיתוח העיר, ועיסוקה העיקרי הוא נדל"ן מסחרי. החברה הוקמה בשנת 1972 כתאגיד עירוני, והיום היא חולשת על חברות בת כמו מת"מ (שבה לעירייה בעלות של 49.9 אחוז), פארק מדעי החיים, האיצטדיון העירוני וההיי סנטר. בראש החברה הכלכלית עומד חבר מועצת העיר רני בנדר מסיעתו של ראש העיר יונה יהב.

"החברה הכלכלית חיפה תקדם את פיתוח הכלכלה, התעסוקה והתיירות, ותהווה מגדלור כלכלי לתושבי חיפה ומטרופולין הצפון בחמש השנים הקרובות", אומר בנדר. "לחיפה יש את כל התנאים להפוך לעיר כלכלית ותיירותית משמעותית בארץ ובעולם. החברה הכלכלית תפעל להיות אבן שואבת לכוחות כלכליים מקומיים, ארציים ובינלאומיים. נשאף לקדם את מעמדה של חיפה על בסיס יתרונותיה היחסיים, תוך כדי פעילות חדשנית ומתגמלת ומשיכת כוחות יצירתיים. החברה הכלכלית תנהל את הביטחון הכלכלי של העיר ושל התושבים באחריות ובניסיון, עם חיבור משמעותי למשרדי ממשלה ועם שיתופי פעולה עם ארגונים וחברות בארץ ובעולם, ובכך נביא לשגשוג של כלכלת חיפה. כל היעדים הללו יתוקצבו באמצעות תקציבי עירייה, תמריצים כלכליים ממשלתיים, תקציבי החברה, יזמים פרטיים, קרנות ותורמים בינלאומיים".

"חלק משמעותי מהאקוסיסטם הבריאותי בעיר"

לדבריו של בנדר, המנועים המשמעותיים לעמידה ביעדים הם כלכלה, תעסוקה ותיירות באמצעות פרויקטי ענק.

אחד מהפרויקטים האלה הוא פארק המדע וההייטק. מה התכנון לגביו?

"זהו פרויקט הדגל של החברה כלכלית לשנים הקרובות, בשיתוף עם חברת מבנה, והוא נמצא בתנופת בנייה משמעותית. כעת אנו בעיצומו של שלב ב' – בנייה של שני בניינים עם 28,000 מ"ר וחניון של 24,000 מ"ר – כאשר הצפי לסיום העבודות הוא שישה חודשים. יש ביקושים של חברות מדע והייטק שמעוניינות להיות חלק משמעותי מהאקוסיסטם הבריאותי בעיר. אני צופה שתהיה תוספת של יותר מ־1,500 מועסקים. במקביל עלינו להתקדם גם בתכנון בנייתם של שני בניינים נוספים, ובכך להגדיל משמעותית את שטחי המשרדים במתחם".

אלו חברות פועלות במת"ם?

"הפארק ממשיך להתרחב, וכעת הוא חולש על שטח של כ־400,000 מ"ר. בניין מת"ם מזרח, ששטחו הוא 90,000 מ"ר, הושלם וחלקו כבר מאוכלס על ידי חברות כמו GE, אפל ופלוס 500. מכיוון שהתפוסה היא יותר מ־98 אחוז, אנו נמצאים בתהליכים להקמת בניין נוסף של 40,000 מ"ר, צמוד לבניין שהוקם לאחרונה. הפארק מאפשר אקוסיסטם ייחודי והוא פועל בשילוב עם המוסדות האקדמיים ועם מוסדות הרפואה".

דובר גם על הקמת פארק הייטק נחל סעדיה. איפה זה עומד?

"מדובר על הקמת מתחם הייטק ותעסוקה צמוד לצומת הצ'ק פוסט. בשלב הראשון ניתן לבנות שם על שטח של יותר מ־500,000 מ"ר, ובהמשך עוד מאות אלפי מטרים רבועיים. יהב הגדיר את הפרויקט בעדיפות עליונה, ואנחנו, בשיתוף עם משרד הכלכלה, רשות מקרקעי ישראל ומינהלת המפרץ במשרד ראש הממשלה, נעשה הכל בצורה מדויקת ומהירה. זהו אזור ייחודי ומרהיב מבחינת הטבע שבו, ובשיתוף עם מוסדות אקדמיה ועם חברות בינלאומיות וישראליות נוכל לייצר פארק הייטק משמעותי שייתן מענה תעסוקתי לכל אזור הצפון. הפרויקט יחובר בעתיד לפעילות של תמ"א 75, אשר משתרעת על פני 36,000 דונם. התמ"א תבוצע בעשור הקרוב ותכלול את פינוי המפעלים המזהמים לטובת הפיכתו של האזור למטרופולין עסקי עם כ־2,500 חדרי מלון ומיליוני מ"ר לתעסוקה, לתעשייה ולמסחר. פארק ההייטק המטרופוליני ישתרע על פני 5,300 דונם, וזאת במקביל לתוכנית לבנייה של 130,000 יחידות דיור".

 

 

"הטרמינל הוא רק הסנונית הראשונה"

אחד מהפרויקטים שיהב שם בעדיפות עליונה הוא חזית הים העירונית. הפרויקט, שכבר בדצמבר 2021 נחתם הסכם לקידומו, יפתח את חלקו המערבי של נמל חיפה אל הים, ובמסגרתו ייבנו אלפי יחידות דיור, מלונות, שטחי מסחר וטיילות על הרציפים.

"הקמתה של חזית הים העירונית תחל באוקטובר 2025", מבטיח בנדר, "הפרויקט ינוהל על ידי בעלי נמל חיפה החדשים, קבוצת אדני-גדות בראשותו של מנכ"ל נדל"ן וחזית הים של הקבוצה ארז בהריר. על חזית הים מדברים כבר הרבה שנים, וכעת נוצרה ההזדמנות לקדם אותה. פגשתי חבורה נהדרת של מנהלים מקבוצת אדני-גדות, ויש להם הרבה רעיונות לקדם. אני בטוח שביחד נוכל ליצור עניין כלכלי ותיירותי רב לתושבים, לתיירים ישראלים ולתיירים מחו"ל שיגיעו באוניות קרוז. התוכנית תקדם טיילת באורך של יותר מ־2,000 מטר צמוד למי הנמל ותכלול שטחי מסחר, נופש, מלונאות, תרבות, אקדמיה, תעסוקה ואטרקציות תיירותיות. מחר (שבת) ייפתח הטרמינל להופעות, וזוהי רק הסנונית הראשונה".

 

חזית הים (הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)

חזית הים (הדמיה: אמיר מן עמי שנער אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)

 

ומה אתם מתכננים לגבי שדה התעופה?

"השדה הוא מנוע כלכלי משמעותי. בחודשים הקרובים תתחיל חברת אייר חיפה להפעיל טיסות ליעדים בקפריסין וביוון ולאילת. יהב ומנכ"ל העירייה גדי מרגלית בוחנים את קידום הארכת מסלול שדה התעופה בכ־300 מטר. אני בטוח שמהלך כזה ירחיב את הפעילות ליעדים נוספים במרכז אירופה וישרת מיליוני תיירים. השדה גם יקצר את זמני ההגעה לחו"ל של מיליון תושבי הצפון ויחסוך להם את הנסיעה לנתב"ג. הארכת המסלול תוסיף בעתיד כ־6,500 משרות באופן ישיר ועוד כ־7,500 מועסקים באופן עקיף, ויעלה את הכנסות העירייה בכ־25 אחוז. הסטת המסלול בשתי מעלות צפונה תאפשר להאריך אותו לכיוון הים ללא פגיעה בנמל המפרץ. שטחים לוגיסטיים בקיבוץ יגור יאפשרו לנהל את שדה התעופה בצורה המיטבית".

 

שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)

שדה התעופה בחיפה (צילום: Oyoyoy, Wikipedia CC-BY-SA-3.0)

מאז פתיחתו של האיצטדיון מתוכננים בו שטחי מסחר. נראה שזה תקוע.

"ההחלטה הראשונה שלי עם כניסתי לתפקיד היתה לקדם מכרז לשטחים מסחריים באיצטדיון על שטח של כ־8,000 מ"ר בקומת הקרקע. לצערי, המכרז היה תקוע במשך כמה שנים, וכעת נקדם השכרת נכסים באופן מיידי. במקום כבר פועלים מסעדות, מרכז הפעלה לילדים והמרכז הרפואי Medix, ובשנה הבאה מתוכננים להיפתח מוזיאון מכבי חיפה ומסעדה נוספת. אנו מתכננים לייצר במתחם קונספט מסחרי ייחודי".

ואם כבר ספורט, החברה הכלכלית יזמה, באמצעות החברה הבת שנקראת כלכלית חיפה ניהול פרויקטים, פרוגרמה לשטחים הפתוחים מדרום לבית נגלר בקרית חיים על שטח של 95 דונם במטרה לפתח במקום פרויקט של ספורט, פנאי ונופש. החברה כבר העבירה אומדני תקציב ראשוניים להמשך פיתוחו של המתחם ומחכה לאישורי תקציב. במסגרת זו יוקמו מרכז טניס, מתחם Street Work Out ושבילים היקפיים.

 

איצטדיון סמי עופר (צילום: מיכה בריקמן)

איצטדיון סמי עופר (צילום: מיכה בריקמן)

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. ימי החנופה, חנופה מכיסנו..

    התחיל עידן כתבות החנופה.
    משלמים על פרסום ומקבלים כתבות בלי ביקורת שבהן שופכים תוכניות שרובן יצאו לפועל הרבה לפני אדון בנדר עוד בקדנציה הקודמת..

  2. קוצי

    איזה הייטק? לפי מה שקורה בעוד כמה שנים יהיו פה רק סוחרים קטנים ומעט מאד השקעות, חבל על הכסף

  3. רווית

    הכל איטי בחיפה ! אין שום מילה על הדר ??
    אין התייחסות לשוק תלפיות …
    מוזר.

    שבענו ממילים קדימה מעשים!בנתיים אין שינוי

  4. אזרחית

    ומה עם קרית חיים שלא מזכירים אותה בכלל האם היא בת חורגת של חיפה

  5. חיפאי

    כמה בלבולי מוח . הכל חארטה . עד שלא יעשו שיקוע לרכבת שחוצה את חיפה – לא ישתנה פה כלום .
    הערבים כבר השתלטו על העיר. לברוח כמה שיותר מהר מפה .

  6. יהודה

    כול עוד שיהיו הפגנות של ערבים בחיפה שום דבר לא יתקדם כול אחד מבטיח ושום דבר לא נעשה האם ראיתם בניין אחד הרוס לשם פינוי בינוי לא נכון מתי בניינים יהרסו רק על ידי רעידת אדמה ואז יזכרו שחבל שלא פעלנו מזמן

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר