אורנה מור (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
אורנה מור (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

"ההתחדשות צריכה להיות חברתית לצד כלכלית"

הטעויות שנעשו במסגרת תוכנית תמ"א 38, הקשיים בהתחדשות של הדר, הליווי של תושבים בפרויקטים והשאיפה למצוא פתרון לעלויות הגבוהות שכרוכות בנסיעה במנהרות הכרמל. אורנה מור, ראש מינהלת ההתחדשות העירונית בעיריית חיפה, עונה על כל השאלות הקשות

פורסם בתאריך: 1.6.24 13:03

אורנה מור עוסקת כבר יותר מ־20 שנה בתכנון ארוך טווח בעיריית חיפה, ובשבע השנים האחרונות היא מרכזת את תחום ההתחדשות העירונית בעיר. בתחילה עמדה בראש המחלקה להתחדשות עירונית, וב־2019 הובילה את הפיכתה למינהלת שכפופה ישירות למהנדס העיר ומונחה מקצועית על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות.

מור אופטימית אך ריאלית, ועונה בכנות לא שגרתית על השאלות בדבר עתידה התכנוני של חיפה. היא מודה בטעויות שנעשו במסגרת תוכנית תמ”א 38, משתפת בקשיים בהתחדשות של שכונת הדר וגם בשאיפה שלה למצוא פתרון לעלויות הגבוהות שכרוכות בנסיעה במנהרות הכרמל.

מור, מה התפקיד של מינהלת ההתחדשות העירונית?

"למינהלת יש כמה תפקידים מרכזיים. קודם כל נושא הנגשת מידע לתושבים, החל מתשובות לשאלות כמו האם בבניין של הדייר תהיה התחדשות, האם היא תלויה בתוכנית אחרת, איפה עומדת התוכנית הזאת ובאיזה שלב היא נמצאת, וכלה בהכנה של מאגר תוכניות להתחדשות עירונית. מדובר בתוכניות שכונתיות לצד ליווי של תוכניות נקודתיות, וליווי של הליך מתן היתרים ליזמים. אנחנו מארגנים קורסים חינמיים ביחד עם הטכניון ועם אוניברסיטת חיפה לתושבים בנושאים של התחדשות, מתוך רצון שהידע והכלים יהיו בידיהם ושהם יוכלו לקדם את ההתחדשות מלמטה. לא כל ההתחדשות צריכה להתחיל מלמעלה ולרדת למטה, אלא גם הפוך. זה ערוץ מרכזי שאנחנו פועלים בו".

איך אתם מסייעים לדיירים לשמור על האינטרסים שלהם מול היזמים בתהליכים של פינוי-בינוי או תמ”א 38?

"יש לנו ייעוץ משפטי ללא עלות שאמור לסייע לדיירים בתהליך, ואנחנו פועלים ליידע אותם בתוכניות. אנחנו תולים מודעות בשטח ברגע שיזם מניח הצעה לתוכנית בבניין או בשכונה שלהם, עם כל המידע ועם דגשים איך כדאי להם לפעול, ומציעים להם לעמוד איתנו בקשר. יש מקומות שהם לא בקונצנזוס, שכונות שהן לא בעדיפות לקידום התחדשות עירונית במסגרת תמ”א 38 הקיימת, שכן היא יכולה לייצר עומס על התשתיות. אנחנו מקושרים מאוד בשטח, ומיד מעודכנים כאשר יזם מנסה להחתים דיירים בשכונות כאלה. שם אנחנו יוצאים עם מודעות מסוג אחר, שנכתבות בעברית, ברוסית, בערבית ובאמהרית, ואומרים במפורש לתושבים – אל תחתמו עד שאתם באים להתייעץ איתנו".

יש תוכנית כוללנית של התחדשות בחיפה שמנתחת כל שכונה בנפרד ותופרת לה את החליפה המתאימה לה?

"תוכנית אחת אין. יש את תוכנית המתאר של חיפה, חפ/2000, שמייעדת פרק שלם להתחדשות עירונית ומגדירה את השכונות שבשלב זה מיועדות להתחדשות, וכמובן מציינת מה צריך לעשות כדי להוסיף לתהליך שכונות ואזורים נוספים. זה הבסיס, והוא נמצא כרגע בהכנה של תוכניות אזוריות ושכונתיות שיגדירו מדיניות בהתאם לתוכנית המתאר".

איך מינהלת ההתחדשות דואגת לכך שההתחדשות הבניינית והמתחמית תקרה לצד חידוש המרחב, ולא כפי שקרה ברחוב חביבה רייך שבו נבנו בניינים ללא שדרוג משמעותי של התשתיות?

"התוכנית בחביבה רייך היתה תוכנית עיבוי במקור. כלומר תוכנית שאומרת – נחזק את הבניין ונוסיף ממ"דים, מעליות וקומות על הגג. התוכנית היתה מפורטת אבל לא הנחתה שלא ניתן להרוס את הבניינים. ברגע שדיירי בניין מסוים התארגנו, הם היו יכולים לפנות ליזם ולסגור איתו. מה שקרה זה שהיזמים הגיעו למסקנה שיותר קל ופחות יקר להרוס את הבניינים ולבנות אותם מחדש. אגיד לך בכנות – לא לקחנו בחשבון שהתוכנית תצליח עד כדי כך, עם מירכאות או בלי מירכאות. כשעשינו את הצפי הערכנו שהתוכנית תמומש ב־70-60 אחוז, והיא מומשה ב־100 אחוז. זה הצליח מעל ומעבר למצופה. רוב הדיירים היו משפחות צעירות, עם ילדים ועם שתי מכוניות, וזה יצר מצוקת חניה ועומס על הכבישים. אנחנו עובדים עכשיו על פתרונות לכניסות וליציאות של הרחוב וגם בנושא החניונים. אם תיקח לדוגמה את מתחם ברל כצנלסון, שיצא לדרך לא הרבה אחרי חביבה רייך, שם כבר תוכנן מתחם שלם בפינוי-בינוי, עם כביש רחב, עם תנועה דו סטרית, עם תקן חניה גבוה ועם חניה ציבורית, ושם זה תענוג, אין שום בעיה. תוכניות עיבוי הן בעייתיות ולא מתאימות לכל מקום".

 

רחוב חביבה רייך (צילום: נמרוד אשכנזי)

רחוב חביבה רייך (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

מי עושה את הסדר בנושא תמ”א 38 ואחראי על המחשבה הכוללת לגבי השכונה?

"התוכנית החדשה להתחדשות בניינית, שתחליף את תמ”א 38, אמורה לעשות סדר בנושא הזה. היא אומרת שכל עיר תיצור לעצמה מסמך מדיניות של תמ”א שמתאימה לה. יש שם אפשרות לצרף שניים או שלושה מגרשים ולדרוש מהיזם לתת משהו לציבור. התוכנית החדשה יודעת להגדיר מה יכולה להכיל כל שכונה מבחינת התשתיות ואפילו מבחינת מספר התלמידים בבית הספר. תמ”א 38 הצליחה בערים הגדולות ובאזורי הביקוש אבל נכשלה בחידוש ובחיזוק מבנים ישנים בפריפריה ובשכונות ישנות, שזאת היתה מטרתה הראשונית".

 

 

למודל הכלכלי שמתבסס על כסף פרטי אין כרגע היתכנות בהתחדשות של הדר, וכאן נכנסת לתמונה הרשות המקומית. האם יש תוכנית להתחדשות השכונה?

"כבר לפני 20 שנה, בכובע אחר, כתבתי את מסמך המדיניות להתחדשות הדר. היתה שם נבואה לתמ”א 38 שעוד לא נולדה אז. המסמך הציע להוסיף שתיים עד שתיים וחצי קומות למבנים הקיימים בשכונה במחשבה שהתוספת תממן את הפרויקטים. לא יצא מזה שום דבר. אחת מההמלצות היתה להקים מינהלת להדר, כמו זאת שהוקמה לעיר התחתית, וזה לא קרה. מה שעשינו בשנים האחרונות זה להתמקד באזור מסוים בשכונה, ולכן התחלנו בפיילוט באזור שוק תלפיות. התוכנית האסטרטגית שנכתבה לשכונה היתה טובה אבל היו בה המון מרכיבים, והחידוש הגדול בה היה הזיהוי של המתחם שממנו צריך להתחיל. אחרי שתוכניות קודמות עסקו בעיקר ברחובות הרצל, הנביאים ובלפור, היא התמקדה באזור שוק תלפיות. היום אנחנו רואים שיש תחייה משמעותית בסביבת השוק, ולדעתי לתוכנית האסטרטגית יש חלק בזה, אבל היא מומשה בחלקה ורק בפן המסחרי ופחות בפן החברתי. כי היא גם דיברה על להביא גרעינים של צעירים להתגורר ברחוב סירקין, ואז לפתוח גני ילדים, ליצור שירותים מותאמים למשפחות ולאפשר שכירות ארוכת טווח בחסות ממשלתית במסגרת דיור בר השגה. כל המרכיבים החברתיים שהם בעצם המנוע של התחדשות עירונית אמיתית לא קרו, ופה צריך אג’נדה עירונית שתתמוך בדבר הזה".

מי שניזון מהתקשורת הארצית יכול לקבל את הרושם שהדר נמצאת בתנופה של התחדשות.

"סביב השוק יש המון פעילות – גלריות שנפתחות, סצנה של אמנות וסצנה של אוכל. הדברים האלה קיימים, מה שאין זה השיקום. וכאן אין ברירה, צריך להביא כספים מהמדינה ולמצוא מנגנונים שיאפשרו את השיקום. למדנו מה שנעשה בתל אביב, אבל שם זה עובד אחרת כי הביקוש הוא אחר. בהדר יש אוצר של בניינים לשימור, וסקרים שנעשו בעבר הראו שיש בה מאגר גדול יותר של בתים היסטוריים, באוהאוס למשל, מאשר בתל אביב. הבניינים האלה הם מונומנטים, והם הולכים ומתדרדרים משנה לשנה. שוב, ההתחדשות צריכה להיות חברתית לצד כלכלית".

 

הדר (צילום: נמרוד אשכנזי)

הדר (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

האם יש תוכניות עתידיות לשיפור התחבורה הציבורית בעיר?

"אנחנו עוסקים עכשיו בשתי תוכניות ענק – תוכניות אב לתחבורה בשיתוף עם משרד התחבורה שאמורה לתכנן את התחבורה בכל העיר, ותוכנית התחבורה בשכונות החוף. תוכנית שכונת החוף מתחילה במת"ם ומשתרעת עד אל־עתיקה. היא מתוקצבת על די האוצר והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הצוות שעובד עליה אמור להכניס למודל שלו את כל תוכניות הבנייה שאמורות להיות מאושרות באזורים האלה ובאזורים שמשיקים אליהם, ולראות איך המערכת מתמודדת עם זה. גם מבחינת תשתיות לרכב הפרטי וגם כמובן מבחינת תחבורה ציבורית, שהיא אחד מהנושאים המרכזיים שאנחנו עוסקים בהם היום. במסגרת התוכנית בוחנים הרחבה של צירי המטרונית ובניית רכבת קלה שתעבור בתוך השכונות. עוד דבר שדובר עליו במודלים אלה מנהרות הכרמל, שהיום הרבה נהגים נמנעים מנסיעה בהן בגלל שהן עולות כסף. צריך לנסות למצוא לזה פתרון מול משרדי הממשלה כי זה יכול להוריד הרבה עומס מהכבישים בתוך העיר".

יש הגירה משמעותית של תושבי חיפה אל הערים הסמוכות במטרופולין, גם בגלל המחסור בדירות חדשות בעיר. מה אתם עושים כדי להגדיל את ההיצע?

"מתוקף תפקידי אני דוחפת את הגדלת ההיתרים שניתנים, ומספר ההיתרים שאנחנו מנפיקים בהתחדשות העירונית גדל בכל שנה. אבל אנחנו נוהגים באחריות, ואני לא בטוחה שכל הערים השכנות עושות את אותו הדבר. אם יש תוכנית לשכונה חדשה שאין לה פתרון לביוב או תשתית על כלשהי, אז עיריית חיפה לא תיתן היתרים. אנחנו לוקחים את האחריות עד הסוף. בסופו של דבר אנחנו צריכים לתת שירות לציבור ולפתור להם את הבעיות. יזמים רוצים לבנות בחיפה, ובכל שבוע מגיעות המון פניות. אנחנו רוצים לגדול אבל לעשות זאת בצורה מסודרת ומתוכננת".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגובות

14 תגובות
14 תגובות
  1. ישעיהו

    אין צעירים בחיפה. מי שיכול בורח. אם הגברת לא מבינה את זה אז אנחנו בבעייה קשה.

  2. חיפאית לשעבר

    אין בעיה של מחסור בדירות חיפה. יש בעיה של מחסור באוכלוסיות איכותיות, חילוניות וצעירות.

  3. גד גרשון

    אורנה מדהימה. עושה עבודה נפלאה הלוואי על מנהלות אחרות. מקווה שראש העיר ומהנדס העיר ישמעו לקולה ויאפשרו לה לקדם התחדשות בחיפה.

  4. שלמה

    היא נכשלה בגדול. בקושי יש התחדשות עירונית בחיפה. אפילו כרטיסי המתחמים השונים המיועדים להתחדשות לא מעודכנים. כל שלב נתקע שנים עם המון הסברים וטיעונים מלומדים – ובפועל כלום לא מתקדם. פשוט אכזבה. זו אחת הסיבות העיקריות שמשפחות צעירות עוברות לערים הסמוכות. גם תושבי השכונות וגם היזמים מיואשים לחלוטין. תעיפו את הפקידים האלו ותביאו כוחות מקצועיים אמיתיים שיודעים לקדם תהליכים אחרת העיר תמשיך לשקוע.

  5. אין עבודה בחיפה

    צריך לפתח איזורי תעשיה ייחודיים שפטורים ממסים כמו שעשו בסין. זה יעודד הבאה של מפעלים שייצרו מקומות עבודה שיטיבו עם כל העיר יעלו את רמת החיים ותביא אוכלוסיה חזקה לעיר. אני באמת לא מבין למה יש אוניברסיטה בעיר ולמה העיריה לא שולחת את פקידיה ללמוד שם שילמדו משהו.

  6. למשל אפשר לתת פטור מארנונה

    אפשר לעודד יצירת סרטים בנתינת אישורים לפטורים מארנונה לאולפנים. ומלגות לשחקנים צעירים. נתינת מלגות לשחקנים וסבסוד כרטיסים לאוכלוסיות מוחלשות. לתת משרד בתוך העירה ליצירת תחנת רדיו עירונית. מלא דברים יש לעשות. כאילו יש משרד תרבות וספורט בטוח אפשר להפנות תקציבים לחיפה זה פריפריה פר אקסלנס. אוכלוסיות חלשות ומוחלשות לכל אורך השדרה העירונית.

  7. 1

    חיפה עם גירעון תקציבי, לא גובה ארנונה ממקומות שירות – ומתחרה דווקא בפריפריה שלה הנושמת איתה את אותו אוויר מזוהם ומסרטן מבז"ן, על אנשים מעטים שכבר מצאו עבודה בנמל או מקומות חזקים אחרים באזור חיפה – במקום להתחרות על בוגרי תארים קורסים על תיכוניים אחרים הנמלטים אפילו לעפולה או לעוספיה הזולת יותר, במידה ויש להם רכב, או מקומות אחרים במרכז אם יש להם כח לעבוד במרץ או בצפון בו הרעש אינו חזק יותר מהרמקולים בחיפה – כי אין עבודה, המגורים רק מתייקרים, תחבורה ציבורית היא מה שמחזיק את חיפה לאנשים בתחילת הדרך – ובמקום לפתח לפחות אינטרנט תקין לעבודה מהבית, אפילו זה עדיף בעפולה ומקומות אחרים.

  8. יוסי

    מה-פיתאום "התחדשות-עירונית"?!
    הרי זה שם כיסוי להתפוצצות-אוכלוסין?!
    הרי צריך לחוקק חוק שאוסר על יותר מילד אחד לזוג למשך לפחות 5,6 דורות כדי להוריד את אוכלוסיית העולם מ 8-מיליארד איש ל 0.5-1.7 מיליארד איש!!! אחרת נמות בייסורים ממושכים מרעב!!! , מה לא ברור פה?! , ולפתח ולייצר ילודת אנשים יפים במקום יצור העתק של מכוערים ומכוערות ולפתח רברס-אייג'ינג לחיי נצח!

  9. אליהו

    הגברת הנכבדה מדברת על התחדשות עירונית אבל בפועל עיריית חיפה מגבילה את היזמים עם מכפילים ללא כדאיות כלכלית ובכך גוזרת על תושבי השכונות להמשיך לגור בבלוקים מתפוררים. מקווה שיחליפו את כל ההנהלה שם ויביאו מי שמבין מה צריך לעשות כדי לעזור לציבור.

  10. יהודית

    7 שנים שהיא בהתחדשות עירונית = 7 השנים הרעות, מלא דיבורים ואפס הישגים. יאללה הביתה אחרי האחרים.

  11. יעל

    אורנה את תוקעת יזמים שרוצים לחדש את העיר את מקבלת את המשכורת שלך מאיתנו אז תתחילי להזיז דברים ופינוי בינוי בעיר!!
    ולא לדבר גבוהה ובשטח כלום לא זז !
    תתחילו משוק תלפיות

  12. תושב קריית אליעזר

    בלי לספר סיפורי סבתא. הבתים בעיר מתפוררים תחת צווים לפני מבנה מסוכן. אין שם ממד וקיים סיכון ממשי שהבניין יקרוס.
    שנים מורחים אותנו בסיפורים.

    תקדמו כבר פרוייקים כי חיי אדם רבים תלויים בחתימה שלכם

  13. שמפו

    אין מילים לתאר את מטiמטמי חיפה!
    * מצד אחד עיר עם ים מכל הכיוונים!
    * מצד שני – עלובי הפקידים: לא יוצרים מקומות עבודה. לא גובים מיסים. לא מפקחים על חזירים, עברות נקיון, חניות, עבריינים מגזריים, לא יוצרים תקווה ועוד.
    * שום קשר טוב עם גופי ממשלה! שיתקצבו וידחפו.
    * שום תכנית ברורה עתידית לעיר ככלל.
    * קליש המטורללת שיבשה את כולם ורבה עם כל עובד וכל אדם. 5 שנים של בזבוז עיר ענקית בגלל ראש עיר עלובה!
    * חיפה היתה יכולה להיות פאר. אבל בגלל ראשי העיר שלה היא נכשלת ונחשלת.
    * עד שלא יעשו מהפך עמוק ומקיף בגופי העיריה המסואבים והלא מקצועיים בעליל.
    *** עד אז אפילו אלוהימה שלכם לא תעזור לכם!

  14. צבי

    מקווה שתפיקו לקחים מהפרוייקט ההזוי שאושר בשד' מח"ל בקרית חיים.
    פרוייקט עיבוי מכוער שכבר 9 שנים הורס את השכונה וחיי התושבים שלה ואף אחד לא יודע מתי ואיך יסתיים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר