אורסאן סלמאן (צילום: תום דוידוביץ', רדיו חיפה)
אורסאן סלמאן (צילום: תום דוידוביץ', רדיו חיפה)

הפתעת השנה: הרכבלית

מנימוקי השופטים: הרכבלית שיוצא ממרכזית המפרץ ועולה לטכניון ולאוניברסיטת חיפה עמדה בעין הסערה לפני ארבע שנים, כאשר ראש העיר הטרייה עינת קליש רותם הכריזה "הרכבל ז"ל". בינתיים הנוסעים מצביעים ברגליים, ויותר מ-100,000 איש כבר התנסו בחוויה המרחפת

פורסם בתאריך: 23.9.22 09:12

הרכבלית היא ללא ספק ההפתעה הנעימה של השנה. כלי התחבורה הזה, שיוצא ממרכזית המפרץ ועולה לטכניון ולאוניברסיטת חיפה, עמד בעין הסערה לפני ארבע שנים, כאשר ראש העיר הטרייה עינת קליש רותם הכריזה "הרכבל ז"ל" ועוררה עליה את זעמו של משרד התחבורה. בינתיים הנוסעים מצביעים ברגליים, ויותר מ־100,000 איש כבר התנסו בחוויה המרחפת.

"התחלנו את ההפעלה המסחרית של הרכבלית בחול המועד פסח, והיה ביקוש אדיר שגם אנחנו לא ציפינו לו", אומר מנכ"ל חברת הרכבלית אורסאן סלמאן, "בחודש יוני שבו מתקיימים טיולי בתי ספר ובתקופת בין הזמנים (ימי החופשה בעולם הישיבות; ש"מ), היה ביקוש ממש אדיר".

הרבה מים זרמו בקישון משנת 1965, אז לראשונה העלתה עיריית חיפה הצעה להקמת רכבל שיקשר את מפרץ חיפה עם נוה שאנן, הטכניון והאוניברסיטה. בתקופתו של עמרם מצנע ראש העיר הגישה החברה הבת העירונית יפה נוף תוכנית להקמת הרכבל. התוכנית אושרה במרץ 1999 בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אך בפברואר 2002 הקפיאה הוועדה את האישור בשל התנגדות הטכניון לתוואי שהוצע. שנה לאחר מכן הוזז התוואי, והתוכנית קיבלה שוב את אישור הוועדה. בתקופתו של יונה יהב יצא הפרויקט לדרך, ולאחר עיכובים אין ספור הוא החל לפעול לפני כחצי שנה.

 

הרכבלית (צילום: דוברות נתיבי ישראל)

הרכבלית (צילום: דוברות נתיבי ישראל)

 

 

סלמאן, ספר על חוויית הנסיעה הראשונה שלך ברכבל, כשראית שהקרונית יוצאת סוף סוף מהתחנה.

"זה קרה בשנת 2020, עם סיום בדיקות הבטיחות של היצרן האוסטרי. הייתי לבד בקרונית ועליתי ממרכזית המפרץ לאוניברסיטה. זה היה מרגש מאוד. הנוף יפה, והנסיעה מאפשרת תצפית נהדרת. זו היתה נסיעה חווייתית. מי שמשתמש ברכבלית מרגיש כאילו הוא בחו"ל. אתה מתנתק מהרעש, מהסביבה ומהכביש ומתמכר לשקט ולנוף".

האם אפשר לומר שהרכבלית היא יותר אטרקציה תיירותית מאשר כלי תחבורה?

"לא. הרכבלית משמשת סטודנטים שלומדים בטכניון ובאוניברסיטה וגם תושבים שיורדים לתחנת מרכזית המפרץ. יש מספר יפה של משתמשים יומיים במערכת".

האם הרכבלית תפעל גם בחורף?

"פעלנו כבר בחורף בהפעלות ניסיוניות. ברמת הבטיחות, המערכת יודעת לשמור על המהירות המקסימלית שלה, ומותקנים בה חיישנים. גשם לא מפריע לנסיעת הרכבלית, רק רוחות, ואז המערכת מאטה לבד את המהירות, כך שהשפעת הרוח פוחתת. אולי זה פחות נעים לנסוע ברוח למי שנוסע בפעם הראשונה, אבל מתרגלים לזה. הרכבלית תפסיק לפעול אם הרוחות יגיעו למהירות של 100 קמ"ש בזווית מאוד מסוימת. מחודש אפריל ועד היום היה רק יום אחד שבו הפסקנו את פעילות הרכבלית במקטע אחד מהטכניון לאוניברסיטה כי היו שם רוחות חזקות במהירות של 85 קמ"ש".

האם אתם יכולים להפעיל את הרכבלית רק במקטעים במקום להשבית את כל הקו?

"כן, בהחלט. אפשר למשל להפעיל אותה רק עד הטכניון".

מה עם הפעלתה של הרכבלית בשבת?

"אנחנו מחכים להנחיות ממשרד התחבורה".

תוכננו שש תחנות. איפה אמורות לקום שלוש התחנות הנוספות?

"מעבר לשלוש התחנות הקיימות, יש תחנה בצ'ק פוסט, תחנה בכביש דורי ותחנה נוספת באזור המיוער של הטכניון. כאשר יהיה שם פיתוח אורבני, התחנות הללו כבר ערוכות להיפתח".

 

אורסאן סלמאן עם שושן מנולה מ"כלבו - חיפה והקריות" וענבר דותן מ"רדיו חיפה" (צילום: תום דוידוביץ', רדיו חיפה)

אורסאן סלמאן עם שושן מנולה מ"כלבו – חיפה והקריות" וענבר דותן מ"רדיו חיפה" (צילום: תום דוידוביץ', רדיו חיפה)

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. צחקתי בקול רם

    מי שמפרסם הרבה בכלבו / שוקן מקבל את התואר?
    זה המדד? אחרת באמת לא ברור מה הקטגוריות האלו

  2. אריה

    אני לא מבין איך עולים ויורדים בתחנות אם קרוניות הרכבלית נמצאות כל הזמן בנסיעה כפי שרואים ממבט מהקרקע. זה בטח לא מתאים למבוגרים ונכים.

  3. בואו נהיה כנים

    כשתדעך ההתלהבות הראשונית השטות הזו תיכנס לגרעונות של מליוני שקלים והארנונה שלנו תעלה לממן את הבזבוז הזה

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר