הספינה "חנט'לה" (צילום מתוך חשבון ה-X של Ship to Gaza Norway)
הספינה "חנט'לה" (צילום מתוך חשבון ה-X של Ship to Gaza Norway)

המשט הנורווגי: יהב מבקש את התערבות היועמ"שית

התגובה להחלטת המטה לביטחון לאומי להסיט לחיפה את המשט הנורווגי שעושה את דרכה לישראל הגיעה: במכתב דחוף ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ביקשה היועצת המשפטית לעיריית חיפה ימית קליין את התערבותה כדי לבטל את ההחלטה

פורסם בתאריך: 26.6.24 07:49

לאחר שראש העיר יונה יהב הבטיח תגובה להחלטת המטה לביטחון לאומי (המל"ל) להסיט את המשט הנורווגי לחופי חיפה, כעת היא מגיעה. השבוע נחת על שולחנה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מכתב, שהוגדר "דחוף", מהיועצת המשפטית של עיריית חיפה ימית קליין, בבקשה שזו תתערב בהחלטת המל"ל. ולא בכדי נשלחה קליין לבצע את המשימה, שכן יועצים משפטיים ברשויות המקומיות נחשבים לנציגיו של היועץ המשפטי לממשלה בשלטון המקומי, וכך, מקווים בעירייה, המכתב יקבל את ההתייחסות הראויה.

כפי שנחשף ב"כלבו – חיפה והקריות", בתחילה גילו בלשכת ראש העיר שהמל"ל החליט להסיט לחיפה את המשט מטורקיה, שכונה "מרמרה 2". יהב זעם ופנה בעניין לראש המל"ל צחי הנגבי, לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולמפקד חיל הים דוד סער סלמה כדי לנסות לשנות את ההחלטה. בלשכה אמרו אז כי יהב חושש מהגעת המשט בשל היותה של חיפה עיר מעורבת ומפני שהדבר עלול לגרום למהומות. בעירייה חשבו שהעניין נמצא מאחוריהם, אך בשבוע שעבר הם קיבלו הודעה מהנגבי כי הספינה הנורווגית "חנט'לה" (בערבית – حنظلة) שעושה את דרכה לעזה תוסט לחיפה. יהב שוב זעם והטיל את הטיפול בנושא על ראש לשכתו פז גליקמן.

במכתב שנשלח לבהרב מיארה כתבה קליין: "אבקש את התערבותך הבהולה הנדרשת לנוכח חומרת ההחלטה והשלכותיה והצורך החיוני והמיידי למניעתה, בשים לב להיותה נגועה באי סבירות קיצונית ומאיינת כל אפשרות להותירה על כנה. אבהיר שההחלטה, שלא קדמה לה כל היוועצות ו/או בחינה אל מול הרשות המקומית שבתחומה עתידה להתקיים העגינה, גוררת השלכות רוחב בטיחותיות, ביטחוניות וציבוריות שעלולות להוביל להפרעה אקוטית בסדר הציבורי ולפגיעה חלילה בחיי אדם, על רקע המתיחות והמציאות שבה אנו שרויים בשל התמשכות הלחימה ועצימותה, לרבות ובעיקר לנוכח הסטת מוקד הלחימה לצפון המדינה, הגוררת איומים ביטחוניים ממשיים על כל מטרופולין חיפה. מצופה היה כי החלטה בעת הזו, ובשים לב למכלול השיקולים שאמורים היו להישקל טרם אישורה, תזכה לדיון מעמיק ומקיף אשר לו תהיה שותפה הרשות המקומית הרלוונטית, תוך מתן אפשרות להצגת מכלול היבטי האירוע לשם הוכחת מסוכנותו".

קליין הוסיפה כי "לבד ממסוכנותו ומנפיצותו של האירוע, עוצמת הסיכון הגלומה בו מתחזקת עשרות מונים כאשר מדובר בעיר מעורבת כמו חיפה, שמרקם חיי התושבים בה הוא עדין ורגיש ממילא בעתות שגרה, ולבטח בעת שבה אנו מצויים כיום. כל אירוע עלול להיהפך לאירוע נפיץ, שאת גודלו ואת השלכותיו דומה שלא יקשה לצפות".

במכתב ביקרה קליין את הליך קבלת ההחלטה של המל"ל וטענה כי היא נגועה בחוסר סבירות: "בטוחני שתסכימי עמי שמידתיותה לא נבחנה כראוי ולא ביכרו מציאת פתרון חלופי שיגלם הפחתה משמעותית של פוטנציאל נפיצות האירוע לנוכח מסוכנותו הברורה. שקילת השיקולים נגועה בחוסר סבירות מובנית, אך חמור מכך – 'הפתרון' שנמצא בדמות הותרת העגינה בתחומי העיר, שבימים אלו נתונה תחת איומים הרי גורל, הוא בעליל בלתי מידתי ואינו עומד בכל מבחן מינהלי לתמיכת תקינותו".

 

 

מהמכתב עולה כי בין יהב להנגבי התקיימו שתי שיחות בנושא, ולטענת העירייה הבטיח ראש המל"ל כי גם אם המשט יוסט למרחב המים הטריטוריאליים של ישראל הוא "יפעל לכך שהעגינה של המשט לא תהיה בחופי חיפה ובנמליה. מה רבה היתה הפתעתו (של יהב; ב"כ) שעה שקיבל לידיו את מכתבו של ראש המל"ל, ולפיו החלטת המל"ל היא להנחות את עיריית חיפה להיערך להפניית ספינות המשט לעגינה בנמל חיפה, וזאת בהתאם להמלצת כל הגופים המקצועיים". בהקשר זה הזכירה קליין שוב כי יהב לא התבקש להציג את עמדתו ולא הוצגו בפניו כל מסמך או חוות דעת שעמדו בבסיס ההחלטה, שהיתה "בניגוד מוחלט להבטחתו המפורשת של ראש המל"ל, באופן שהוצבנו בפני החלטה מוגמרת, ועמדתנו לא נדרשה וכמובן לא נשמעה".

עוד עולה מהמכתב כי פרטים עובדתיים חיוניים, לרבות המיקום המדויק שאליו עתיד המשט להיות מוסט, אינם ידועים לעירייה ואין לה כל אפשרות להיערך לאירוע. בשל כך טענה קליין כי "אי תקינותו של ההליך זועקת לשמים ומעידה על נפסדותה ועל רשלנות הליך קבלתה".

קליין גם תיארה את התרחיש שממנו חושש יהב: "כאן המקום להזכיר את ההפגנות של הגופים הנציים בחיפה – אלו הפרו-פלסטיניות מצד אחד, ואלו של ארגון בצלמו וארגוני ימין אחרים מצד שני. במהלך ההפגנות נרשמו עימותים קשים ומסוכנים של המפגינים אלו עם אלו ועם המשטרה, שהובילו לפגיעות בגוף של משתתפים משני צדי המתרס ולוו בשורה של מעצרים. אנו עדים בחודש האחרון לעלייה חדה בעצימות העימותים, להתפשטותם למרחבי שכונות מגורים ולפגיעה אקוטית בסדר הציבורי, כך שהפגנות שקטות שאפיינו לעתים את המרחב הציבורי שינו פניהן לאירועי אלימות נרחבים ומפושטים בעלי מסוכנות גבוהה ביותר".

בסיום מכתבה הדגישה קליין כי עמדתו של יהב היא לפעול לביטולה המיידי של ההחלטה וכי השארתה על כנה תגרום ל"יצירה מודעת וודאית של סיכון ממשי לביטחון ולשלומו", וביקשה מבהרב מיארה לעשות שימוש בסמכותה ולהורות על השעיית ההחלטה עד למתן זכות טיעון ליהב, לבירור הנושא ולהסדרת הליך בחינתו. קליין הוסיפה כי אם בהרב מיארה תמצא לנכון לא לבטל את ההחלטה, היא מתבקשת להנחות את מקבלי ההחלטות להעביר לעיון העירייה ללא דיחוי את המסמכים שעמדו בבסיס ההחלטה ולעדכן את העירייה בכל התפתחות.

מנכ"ל בצלמו שי גליק מסר בתגובה לדבריה של קליין: "אני בהחלט מברך על עמדתו של יהב שמשט הטרור לא יגיע לחיפה. עם זאת, צר לי שהיועצת המשפטית כותבת שההפגנות שלנו גורמות לעימותים ולסכנות. ההיפך הגמור – כל ההפגנות שלנו הן חוקיות ומסודרות בתיאום עם משטרת ישראל, ויש בהן קריאות לחיזוק כוחות הביטחון ומדינת ישראל. אכן יש הפגנות של גורמים אסלאמיים קיצונים מחיפה ומחוצה לה שעורכים אירועי התרמה לעזה בצורה לא חוקית וכדומה. אנחנו מצרים על ההשוואה. יש לעשות הכל כדי לעצור את הגורמים המסיתים הקיצונים. אנחנו נמשיך לחזק ולחבק את כוחות הביטחון".

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. להשתמש בזה

    למה המדינה שלנו רועדת מהצל של עצמה?
    לעצור אותם איך שנכנסים למים הטריטוריאלים שלנו עם ספינות חיל הים, להכניס אותם לכלא עם הנוחבה, להעמיד לדין על פגיעה בריבונות ולהשתמש בהם לתעמולה שהם ישוחררו ויועמדו לדין על פגיעה בריבונות ישראל מיד אחרי שכל החטופים הישראלים בעזה ישוחררו. ועד אז הם בצינוק.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר