חברת טראקנט, אשר מספקת שירותים דיגיטליים לחברות מטען והובלה, תפעיל גשר יבשתי בין נמל דובאי לנמל חיפה במטרה לעקוף את האיומים של המורדים החות'ים בתימן על המסחר הימי.
היום (שלישי) חתמה החברה על הסכם עקרונות לשיתוף פעולה עם חברה מאיחוד האמירויות שעוסקת בתיווך, בלוגיסטיקה, בהובלה ובתחבורה, ואשר עובדת בשיתוף פעולה עם חברת נמלי דובאי. ההסכם מעגן שיתוף פעולה להובלה יבשתית של מטענים בנתיב המחבר בין דובאי, סעודיה וירדן לבין נמל חיפה, ובכיוון ההפוך. יצוין כי המעבר היבשתי קיבל את אישור משרד הביטחון וממשלת ישראל.
בטראקנט מסבירים כי הנתיב היבשתי צפוי לחסוך 80 אחוז מהזמן הנדרש לו המטען היה עובר בנתיב הימי, לספק אלטרנטיבה מהירה יותר מהמעבר דרך תעלת סואץ, וגם לפתור את הבעיות הביטחוניות בדרך הים במחיר תחרותי. במסגרת שיתוף הפעולה יכללו שירותי טראקנט למשתמשי הגשר היבשתי אוטומטיזציה של הובלת המטענים ומעקב בזמן אמת אחר משאיות ומצב המשלוחים. הצדדים הסכימו כי שיתוף הפעולה בתקופת ההסכם יעשה על בסיס בלעדי, באופן שכל משלח מטענים שמשתמש בשירותי השותף העסקי יעשה זאת באמצעות הפלטפורמה של טראקנט בלבד.
מנכ"ל טראקנט חנן פרדימן: "האיומים הביטחוניים על הסחר הבינלאומי בים האדום מחייבים אלטרנטיבה יבשתית בטוחה בסטנדרט גבוה ובמחיר תחרותי. בגלל המלחמה נוצר מצב עם החות'ים שמאלץ את הספינות שמפליגות בים האדום לשנות מסלול, והדבר מייצר עיכוב של כשלושה שבועות".
יצוין כי לאחרונה הודיעה חברת הספנות הישראלית צים כי בשל איומי החות'ים, האוניות של החברה לא יפליגו יותר בים הערבי ובים סוף, כך שהן ייאלצו להקיף את יבשת אפריקה. העיקוף ייקר כמובן את המשלוח הן מבחינות פרמיות הביטוח והן מבחינת הוצאות ההובלה שיגלמו את ההוצאות הנוספות על הדלק.
פרדימן: "הפתרון הזה התקבל בחמ"ל משקי שהקמנו עם משרד הכלכלה והתעשייה ועם משרד התחבורה בתחילת המלחמה. בשלב זה אנחנו נותנים מענה מיידי לבעיה שנוצרה, אך כמובן שהמענה הזה גם יכול לקצר את זמני המשלוחים בעתיד באופן כללי. בשגרה ללא איומים, לאונייה שמפליגה מהאמירויות לנמל חיפה לוקח שבועיים. בהובלה יבשתית עם משאיות אפשר להגיע מהאמירויות תוך ארבעה ימים לנמל חיפה דרך ערב הסעודית, ירדן ומעבר שייח חוסיין".
מה קורה עם הייבוא של מכוניות מהמזרח הרחוק – יפן, דרום קוריאה וסין – לישראל? גם לזה יש פתרון יבשתי?
"אני בודק את הנושא הזה משתי בחינות – האחת היא הבחינה הביטחונית והשנייה היא בחינת העלויות, כלומר אם זול יותר להביא את המכוניות מהמזרח הרחוק לדובאי ואז יבשתית לנמל חיפה או לא".
איש
החלפת אוניה אחת במאות משאיות בעיקר תעזור למכור נפט סעודי ואמרטי על חשבון העתיד של כולנו…