המנגנון לנעילת דלתות ממ"דים (צילום: יאיר אברמסון)
המנגנון לנעילת דלתות ממ"דים (צילום: יאיר אברמסון)

פיתוח חדש: מנעול ייחודי לממ"ד שמגן מפני חדירת מחבלים

מתקפת הטרור של שבעה באוקטובר חשפה סיפורים מצמררים של תושבי עוטף עזה שנאלצו לאחוז במשך שעות ארוכות בידית הדלת של הממ"ד בניסיון למנוע את כניסה של המחבלים. בעקבות העדויות הקשות פותח באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל מנגנון נעילה שכבר הותקן באלפי דלתות ממ"ד ביישובי קווי העימות

פורסם בתאריך: 15.11.23 09:42

מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר חשפה בעיה משמעותית בממ"דים, שתוכננו ללא אפשרות נעילה. התכנון נועד לאפשר כניסה ויציאה מהירים של דיירי הבית, ואיש לא הביא בחשבון אפשרות של חדירת גורמים עוינים. זה, כידוע, השתנה בשבת השחורה ההיא, שחשפה שורת עדויות מצמררות של תושבי עוטף עזה שנאלצו במשך שעות ארוכות לאחוז את ידית הדלת של הממ"ד בניסיון למנוע כניסה של מחבלים, במקרים רבים ללא הצלחה.

כעת, פיתוח חדש של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים מאפשר לנעול את דלתות הממ"ד. המנעול הייחודי פותח על ידי ארבעה יזמים צעירים, ובהם סטודנט במחלקה לעיצוב תעשייתי, בליווי מקצועי של ראש המחלקה פרופ' ספי חפץ, מומחה בעיצוב חירום, ופרופ' עידו ברונו, מומחה לעיצוב מוצרים מצילי חיים לסביבות אסון.

המנעול מספק מנגנון אבטחה חזק, אמין, קומפקטי וזול, ומשמש פתרון יעיל המקנה תחושת ביטחון. בבצלאל מציינים כי "הפרויקט קודם מתוך תקווה שיצרני הממ"דים ומכון התקנים הישראלי ישלימו את הפער שהתגלה ביכולת ההגנה של הממ"ד התקני מפני חדירת מחבלים, ויטמיעו בממ"ד העתידי מנגנוני נעילה אינטגרליים".

תהליך הפיתוח כלל סקירה של עשרות דלתות ממ"ד, בדגש על יישובי קו העימות, בחינה מדוקדקת של מנעד הגיאומטריות המצוי במרחבים המוגנים הקיימים, ופענוח של מבנה אוניברסלי שניתן להתאימו לכל דלת ממ"ד. לצורך כך עשו המפתחים שימוש בדגמים דיגיטליים, שאותם הם בחנו באמצעות דגמים פיזיים שנחתכו בלייזר ואמצעים מתקדמים אחרים בסדנאות המתכת והייצור הדיגיטלי בקמפוס.

לאחר פיילוט מוצלח שבמסגרתו הותקנו מאות מנגנונים בממ"דים ביישובים ברמת הגולן, בגליל ובדרום, בימים אלה מיוצרים כ-3,000 מנגנונים נוספים מדור 02 של אב הטיפוס. בבצלאל מציינים כי בימים אלה מושלם תכנונו של אבטיפוס 03, שהוא קל יותר, זול יותר לייצור ומעוצב כך שהרכבתו על ידית הממ"ד בשעת חירום תהיה מהירה ואינטואיטיבית.

 

 

"אין לנו היכולת לשלוט בתמונת הלחימה בחזית, אך אנו מחויבים לעשות את המירב על מנת לספק לעורף, לאזרחי ישראל, תחושת ביטחון וחוסן פיזי ונפשי משמעותית", מסביר יאיר אברמסון מיוזמי הפיתוח, "היה ברור לנו שיצירת מנגנון אוניברסלי ואמין לנעילת הממ"ד הוא רכיב עיקרי ביצירת מרחב ביתי שמוגן מאיום חיצוני. סיפורי המלחמות על ידיות הממ"ד הפכו לאחד מהסמלים של אותו יום ארור, ואנחנו כאן כדי לעשות הכל על מנת שסיפורים כאלו לא יחזרו על עצמם".

פרופ' ברונו: "המנגנון עשוי מחומר פשוט וזול מאוד לייצור. למנגנון יש מבנה גאומטרי אשר מאפשר התאמה מהירה וקלה לכל סוגי דלתות הממ"ד. היה חשוב לנו מאוד ליצור דגם שמספק פתרון רחב ופשוט לתפעול ולהתקנה, תוך מתן דגש על היבטים של בטיחות, שימוש נוח ומבנה חכם. מאפיינים אלה יבטיחו את האפשרות לספק את המנגנון לכל בית שאנשיו חשים צורך בהגנה משלימה. הפיילוט גרף עד כה תגובות טובות, והמוצר מתפקד באופן בטוח ויעיל. בכוונתנו להמשיך ולפתח מוצרים נוספים שמטרתם היא לתת פתרונות מצילי חיים במקרים שבהם יש חסר במוצר מגן".

לדבריו, "בדיקות התפקוד של המנגנון נערכו בשטח תוך דגימה של מגוון רב של דלתות ממ"ד כפי שהן מתפקדות בפועל בבתים בקו העימות. פיתוח המנגנון מלווה על ידי מהנדסי מכונות מוסמכים, ובמסגרתו מבוצעות בחינות עמידות מחמירות באמצעות סימולציה הנדסית ממוחשבת. סבב ההתקנה הראשון של כ-3,500 יחידות מסתיים בימים אלה ביישובי קו העימות בדרום, בגליל ובגולן, והתאמת המנגנון לדלת הממ"ד תתבצע על ידי מתנדבים שהוסמכו לכך ובפיקוח של רכזי הביטחון היישוביים. המתנדבים ידאגו להתאמה מיטבית של המנגנונים לדלתות הממ"דים, יעבירו הדרכות בטיחות ויוודאו שימוש נכון".

פרופ' חפץ: "בימים אלה מתבצע גיוס כספים נרחב להרחבת הפרויקט ולאפשר הפצה נרחבת של המנגנון שיותקן בהתנדבות מלאה. בכוונתנו להגיע להתקנה בכל בית שבו יש צורך באפשרות לנעילת הממ"ד, תוך תעדוף של בתים בקו העימות ושל אזרחים שחשים חוסר ביטחון לנוכח אירועי השעה".

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. חיפאי עם נסיון

    ממ"ד נועד בעיקר למיגון מרסיסי רקטה או פצצה הנופלים בסמוך למבנה
    לכן אם המבנה קורס ובתוך הממד, לכודים לא ניתן יהיה לחלץ אותם אם נעלו את עצמם מבפנים
    נקודה למחשבה!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר