-->
ד"ר אילנה פטרפרוינד (צילום: אלכס טרצ'וק)
ד"ר אילנה פטרפרוינד (צילום: אלכס טרצ'וק)

מחקר בבני ציון: תחושת אוטונומיה של אחות אחראית מפחיתה אירועים חריגים

המחקר בחן את הקשר בין אקלים בטיחות המטופלים לרמת הבטיחות במחלקה ואת תפקיד המתווך של אקלים בטיחות מטופלים בקשר שבין מאפייני האחות האחראית לבין רמת בטיחות המטופלים

פורסם בתאריך: 26.2.17 13:05

ממחקר שנעשה במרכז הרפואי בני ציון, אשר בחן את הקשר בין אקלים בטיחות המטופלים לרמת הבטיחות במחלקה ואת תפקיד המתווך של אקלים בטיחות מטופלים בקשר שבין מאפייני האחות האחראית לבין רמת בטיחות המטופלים, עולה כי תחושת אוטונומיה של אחות אחראית מפחיתה אירועים חריגים.

המחקר נעשה על ידי מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי בני ציון אילנה פטרפרוינד ומרכזת פיתוח מקצועי ומחקר בסיעוד בבית החולים ג’אנה שפס בשיתוף עם ד”ר יעל לבנה ועם ד”ר שרית רשקוביץ מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל. במחקר השתתפו 299 אחיות מ־29 מחלקות שונות בבני ציון, כאשר אקלים בטיחות המטופלים נמדד באמצעות שאלונים שמילאו האחיות ודיווח עצמי של האחיות האחראיות, ורמת הבטיחות נמדדה בשלוש דרכים – דיווח עצמי של האחיות, נתוני בית החולים על מספר האירועים החריגים שדווחו, ותצפיות על תהליכי עבודה בסיעוד.

לדבריה של פטרפרוינד, בטיחות הטיפול הוא נושא שמעסיק את ארגוני הבריאות בארץ ובעולם מאז שפורסם דוח ארגון הבריאות העולמי To Err Is Human, אשר מצביע על היקף גדול על טעויות בטיפול הניתנות למניעה. אקלים בטיחות המטופלים מתאר את תפישות העובדים לגבי ההתנהגויות הרצויות והמתוגמלות במקום עבודתם בתחום בטיחות הטיפול. השפעת האקלים על בטיחות הטיפול מבוססת על נטייתם של העובדים לפעול בהתאם לנורמות ההתנהגות המקובלות במקום עבודתם, כפי שהם תופשים אותן, במטרה לזכות בתוצאות רצויות. הספרות המחקרית מצביעה על הממונה הישיר כעל בעל תפקיד מרכזי בהתפתחות אקלים ארגוני, ולכן נבחנו מאפייני האחות אחראית המחלקה אשר צפויים להשפיע על אקלים בטיחות המטופלים.

הממצאים העיקריים מראים כי מדדים שונים של אקלים בטיחות מטופלים מושפעים ממאפייני האחות האחראית, ועל כן יש להגביר את תחושת האוטונומיה שלה באמצעות מתן עצמאות וחופש פעולה ולעודדה ללמידה קבוצתית. כמו כן נמצא שלמידה קבוצתית משפיעה על האקלים המחלקתי, מושפעת ממידת האוטונומיה של האחות האחראית ותורמת להפחתת אירועים חריגים.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר