-->
דורית זהבי, העובדת הסוציאלית במרכז לבריאות האשה בלין, בייעוץ במוקד הנפשי (צילום: דוברות כללית)
דורית זהבי, העובדת הסוציאלית במרכז לבריאות האשה בלין, בייעוץ במוקד הנפשי (צילום: דוברות כללית)

כללית השיקה מערכת לאיתור אוכלוסיות בסיכון נפשי

לראשונה פותחה מערכת לפנייה פרואקטיבית לאיתור אוכלוסייה בסיכון בתחום בריאות הנפש באמצעות שאלונים. השימוש במערכת זו הראה כי מבין המפונים בצפון ובדרום שהשיבו לשאלונים, כ-30 אחוז מראים סימנים של מצוקה נפשית, על אף שלא דיווחו על כך מיוזמתם ולא פנו לקבלת סיוע

פורסם בתאריך: 17.12.24 11:43

בעקבות מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיה פיתחה כללית מערכת חדשנית לאיתור אוכלוסיות בסיכון נפשי. בדצמבר 2023, זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הושקה בכללית המערכת לאיתור לקוחות הזקוקים למענה נפשי על מנת לסייע להם. המערכת פונה לאוכלוסיות בסיכון, ובהן מפונים, אנשים שנחשפו לאירועים קשים ותושבי אזורי הסכנה, ושולחת להם מסרון עם קישור לשאלונים דיגיטליים הבודקים היבטים כמו רמות טראומה, דיכאון וחרדה, ושאלות על חשיפה לאירועי המלחמה ועל משאבי התמודדות אישיים ומשפחתיים, המסייעים לדייק את אופי מתן הסיוע הנדרש.

המחקר נערך על ידי צוות מחקר מכללית ונחשפה בו תמונת מצב מדאיגה של מצוקה נפשית שרובה אינה מדווחת. ממצאים אלו הוצגו בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות. בצוות המחקר היו חברים עינת ברגמן, ד"ר מרסלו לאו, רעות אוחנה ופרופ' רן בליצר מחטיבת החדשנות, ד"ר ירדן לוינסקי, סיגל אלון סידליק ונורית איתן גוטמן ממערך בריאות הנפש, ואביחי ויסמן מחטיבת מערכות מידע ודיגיטל.

תהליך הסיוע כולל משוב מיידי למשתתף, קישור לחומרי עזרה עצמית, ובמקרים של זיהוי סיכון גבוה – פנייה יזומה ממוקד המאויש על ידי צוות מומחי בריאות הנפש, אשר הוקם בשנה החולפת על ידי כללית ונותן מענה מקצועי פרואקטיבי לאוכלוסיות בסיכון. צוות המוקד יוצר קשר אישי ומציע תמיכה ראשונית, תוך אפשרות להפניה להמשך טיפול, בין אם במרפאה או בפגישה טלפונית. במקביל מקבל רופא המשפחה דיווח על ממצאי השאלון.

יותר מ-28,000 מבוטחים קיבלו את הפנייה בתחילת הפרויקט, וכ-3.8 אחוזים מהם השיבו על השאלונים. מבין 986 המשיבים, 38 אחוז הראו סימני מצוקה משמעותיים, כאשר באזור עוטף עזה הגיע השיעור ל-60 אחוז ובצפון לכ-35 אחוז. מתוך קבוצה זו של מטופלים שחצו את הרף הקליני זוהתה קבוצה של 74 אחוז מהנשאלים שהשיבו כי הם אינם נמצאים בטיפול, ולכן נעשתה אליהם פנייה יזומה ממוקד בריאות הנפש של כללית להמשך בירור וטיפול.

ממצאי המחקר מאשרים שתהליך יזום ופרואקטיבי מאפשר איתור מטופלים בסיכון גבוה לטראומה, לדיכאון ולחרדה, שלא היו פונים לטיפול בעצמם, בשילוב עם מתן מענה ממוקד ראשוני ובמידת הצורך הפניה לגורמי הטיפול המתאימים.

"המחקר נועד לאתר מטופלים שנמצאים במצוקה בעקבות מצב הביטחוני ולעזור להם למצוא פתרונות מתאימים מתוך שירותי בריאות הנפש בכללית", אומרת מנהלת מערך בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי ד"ר טטיאנה זלוז'ין, "במציאות המשתנה ובמצב הביטחוני הנוכחי התקשו מטופלים להגיע לקבל עזרה ולהבין אלו שירותים זמינים באזור שלהם. איתור מוקדם והכוונה לקבלת שירותים סייעו להם להגיע לערוץ המתאים בתחום בריאות הנפש. המוקד הארצי שהוקם מפנה ישירות לבריאות הנפש ללא צורך לעבור אצל רופא משפחה, וזמני המתנה ותחילת ההתערבות מתקצרים ועוזרים להגיע לתוצאות טיפוליות מיטביות. בכללית נעשה מאמץ אדיר להכשיר כמה שיותר מטפלים לטיפולים ממוקדי טראומה ולטיפולים קצרים וקבוצתיים על מנת להנגיש שירות לכמה שיותר אוכלוסיות נזקקות".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר