-->
מורן יורמן וירוסלבה ארון - עו"סיות קליניות מטפלות בבריאות הנפש ילדים ונוער (צילום: דוברות כללית)
מורן יורמן וירוסלבה ארון - עו"סיות קליניות מטפלות בבריאות הנפש ילדים ונוער (צילום: דוברות כללית)

כשהחזית היא בכל מקום: מערך בריאות הנפש בשנת מלחמה

ד"ר טטיאנה זלוז'ין, מנהלת מערך בריאות הנפש של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מספרת על השנה המאתגרת ביותר בתולדות מערכת הבריאות בישראל: "נדרשנו ללמוד את המצב המורכב תוך כדי תנועה, ובאמת - מצאנו הרבה מאוד פתרונות יצירתיים. הצוותים מסורים מעל ומעבר, ונתנו מעצמם הרבה יותר מ-100 אחוז"

פורסם בתאריך: 8.10.24 15:40

בבוקר 7 באוקטובר נכנסה מערכת הבריאות בישראל לתקופה המאתגרת ביותר בתולדותיה, שכמותה היא לא ידעה מעולם. "במשך שנים התכוננו למצבי חירום, אבל מצב החירום הנוכחי, שהחל ב-7 באוקטובר 2023 ונמשך עד עצם היום הזה, עם המלחמה ברקע, הוא חסר תקדים", אומרת ד"ר טטיאנה זלוז'ין, מנהלת מערך בריאות הנפש של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, "נדרשנו ללמוד את המצב המאתגר תוך כדי תנועה, ובאמת – מצאנו הרבה מאוד פתרונות יצירתיים. הצוותים היו מסורים מעל ומעבר – הם הגיעו לכל נקודה בארץ שבה הזדקקו להם ונתנו מעצמם הרבה יותר מ-100 אחוז".

ד"ר זלוז'ין, מומחית בפסיכיאטריה, טיפלה במהלך שנות עבודתה הרבות במקרים לא פשוטים, אבל דבר, היא אומרת, לא הכין אותה למצב הנוכחי. אמנם הקורונה שפרצה לחיינו בסוף 2019 היתה מעין פרומו, שכן גם אז היתה עלייה של כ-50 אחוז במספר הפונים לבריאות הנפש, ובכל זאת, זוועות 7 באוקטובר הציבו בפני המערך אתגרים מורכבים הרבה יותר.

ד"ר זלוז'ין: "אירועי 7 באוקטובר הביאו איתם גל של פניות של ניצולי נובה, בני משפחות של נרצחים, בני משפחות של חללי צה"ל, בני משפחות של חטופים, חטופים שחזרו. אלה אוכלוסיות שבימי שגרה לא היו מגיעות אלינו, ועכשיו הן הגיעו בהמוניהן. בתוך כל זה חשוב לזכור שגם הצוותים שלנו חוו, וחלקם עדיין חווים, תקופה קשה, ונדרשנו גם 'לטפל במטפלים'. בחלק מהמשפחות הבעלים גויסו למילואים לתקופה ארוכה, לא לכל הילדים יש מסגרות עכשיו, ועבורם פתחה כללית קייטנות לילדי העובדים".

ספרי על הפעילות של מערך בריאות הנפש מול המפונים.

"בתחילת המלחמה אילת קלטה את מספר המפונים הגדול ביותר, והיתה שם רק מרפאה אחת אחודה (של כל הקופות) לבריאות הנפש. מאחר שמספר הפניות היה כה גדול, הם ביקשו מאיתנו תגבור ועזרה. זה דרש מאיתנו קצת התארגנות כי היינו חייבים לבטל תורים, ובסופו של דבר שלחנו לאילת, ובהמשך גם לים המלח, משלחות של מטפלים, פסיכותרפיסטים בעיקר, ושני רופאים. המשלחות עבדו שם בכל שבוע מיום ראשון עד יום חמישי, מ-7:00 בבוקר עד 17:00 אחר הצהריים. תחילה הטיפולים התבצעו בבתי המלון ואפילו על שפת הבריכה, ובהמשך הוקמה מרפאה מסודרת, כך שכל הפונים קיבלו מענים".

ד"ר זלוז'ין מספרת על ד"ר אנטולי קריינין, מומחה בפסיכיאטריה, שבימים כתיקונם אפשר לפגוש אותו במרפאה לבריאות הנפש באבן סינא בחיפה. לדבריה, כשהתחילו להגיע לבתי המלון בעיר המפונים הרבים מהצפון, ד"ר קריינין הגיע עד אליהם: "בהתחלה עשינו סיור כדי לאפיין את הצרכים. צריך לזכור שלבתי המלון בחיפה הגיעו בתחילת המלחמה יותר מ-10,000 מפונים. חלקם לא יכלו לצאת מהמלון מסיבות כאלה ואחרות, רובם לא הכירו כלל את הסביבה. ד"ר קריינין הגיע לכל מטופל עד חדרו במלון".

פעילות נוספת של צוותי מערך בריאות הנפש של כללית נעשתה בקיבוץ משמר העמק. ד"ר זלוז'ין: "למשמר העמק הגיעו מפונים מהדרום כבר ביום שלישי בלילה, ולשם שלחנו צוותים של פסיכולוגים ורופא פסיכיאטר לילדים כדי לעשות הערכת מצב. היו לא מעט קשיים, למשל הורים מבוגרים שנשארו בבתי אבות בדרום כשכל המשפחה למעשה כאן".

כללית הניעה בשנים האחרונות מהפך טכנולוגי עצום, במיוחד בכל הקשור לתחום הדיגיטל. היוועצות עם רופא אונליין וקבלת טיפול מרחוק הפכו לעניין שבשגרה, עם הכנסתם של מיטב החידושים. הפלטפורמה הדיגיטלית מוכיחה את עצמה גם בימי מלחמה, וד"ר זלוז'ין מספרת: "ביצענו טיפולים רבים בשיחת טלפון או בשיחת וידיאו. במחשב שלי יש את כל התיק הרפואי של המטופל, ובאופן הזה אני גם יכולה להנפיק לו מרשמים. הרבה טיפולים פסיכותרפיים ביצענו אונליין, וזה הוכיח את עצמו. מהמטופל זה ייתר את הצורך להגיע למרפאה".

 

ד"ר טטיאנה זלוז'ין (צילום: דוברות כללית)

ד"ר טטיאנה זלוז'ין (צילום: דוברות כללית)

 

 

הטיפול בניצולי הנובה

אוכלוסיית מטופלים מורכבת היא זו של ניצולי מסיבת הנובה שחווים פוסט טראומה קשה. חלקם איבדו חברים ובני משפחה, והם עצמם חוו רגעי אימה בלתי נתפשים. עבורם הקים מערך בריאות הנפש של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי מסלול טיפול מהיר.

ד"ר זלוז'ין מרחיבה: "ניצולי הנובה מצויים במצב נפשי מורכב. הם לא יכולים לחכות בתור לפסיכיאטר, לפסיכולוג או לריפוי בעיסוק. הם צריכים את הטיפול כאן ועכשיו. לכן, כל ניצול נובה נכנס תחילה לשלוש שיחות התערבות מיידית. הוא עובר הערכה פסיכיאטרית שלפיה הפסיכיאטר בונה לו תוכנית טיפול – תרופות, טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה ועוד. מסלול נוסף הוא טיפול קבוצתי".

על מצבם של ניצולי הנובה מספרת ד"ר זלוז'ין: "חלקם במצב קשה מאוד. הם סירבו לצאת מהבית בשבועות הראשונים, וזה הצריך התערבויות טיפוליות מרחוק. גם המשפחות של המטופלים לא ממש ידעו איך להתמודד עם המצב הלא פשוט, וצריך לזכור שמשפחות רבות נסעו לרעים לחפש את יקיריהן, ולא כולם נמצאו בחיים. את ניצולי הנובה מלווים הרבה רגשות אשם של 'למה אני ניצלתי אבל החבר הכי טוב של נרצח'. הם סובלים מפוסט טראומה מורכבת, לא מצליחים לישון, גם לא עם התרופות".

במעלות-תרשיחא, עיר מגוריה של ד"ר זלוז'ין, פועלת מרפאה לבריאות הנפש שרבים ממטופליה בימים אלה הם אנשי כוחות הביטחון המתגוררים בכפרים הדרוזיים בסביבה. עבורם מפעילה המרפאה קבוצות טיפוליות, כשכל קבוצה מונה בין שמונה לעשרה מטופלים. "אלה קבוצות הומוגניות", מסבירה ד"ר זלוז'ין, "אמנם כל אחד מהמטופלים חווה אירוע טראומתי אחר, אבל התסמינים וההתמודדות הם דומים מאוד. זה מחזק מאוד מטופל לדעת שהוא לא לבד, שזה לא רק הוא ושיש עוד אנשים עם התמודדות זהה. את הקבוצה מוביל פסיכולוג שהמומחיות שלו היא טיפול בטראומה. כרגע פועלת במעלות-תרשיחא קבוצה אחת כזו, ובקרוב נפתח שתיים נוספות. נפתח קבוצות כאלה גם במרפאות נוספות. יתרון נוסף של הטיפול הקבוצתי הוא בקיצור תורי המתנה, כי כך לא מקבלים לטיפול אדם אחד אלא עשרה ביחד. זה טיפול מאוד מכיל, אמפתי ועוטף".

שיתוף פעולה עם "תוכנית יתד"

בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי פועלת יחידה משפטית שליבת העשייה שלה היא עריכת חוות דעת לבתי משפט. בצוות של היחידה המשפטית פועלים קרימינולוגים קליניים, שהם כולם פסיכותרפיסטים המתמחים בטיפול באוכלוסיות בסיכון, באוכלוסיות קצה ובאוכלוסיות של תחלואה כפולה. מאז פרוץ המלחמה, אנשי היחידה פועלים במישור נוסף, וד"ר זלוז'ין מסבירה: "חברנו ל'תוכנית יתד', שזו תוכנית לאומית המסייעת לצעירים וצעירות במצבי סיכון בגילאים 26-18 בתחומים שונים כמו תעסוקה, דיור, גיוס וביטוח לאומי. פעמים רבות מדובר בצעירים שנשרו מהמסגרות השונות ואין להם את היכולת להסתייע בשירותים רפואיים או בשירותי בריאות הנפש. התהליך לא כולל המתנה, אין תורים ואין ביורוקרטיה מיותרת".

לדברי ד"ר זלוז'ין, הטיפול בפוסט טראומה הוא חשוב מאין כמותו, ובימים אלה מדובר בלא פחות ממאמץ לאומי: "אם פוסט טראומה אינה מטופלת, היא הופכת להיות כרונית, ויש לכך השלכות קשות שהמשפחה כולה סובלת מכך. לא אחת פוסט טראומה גורמת לפרידות בין בני זוג כי לא כולם יודעים איך להתמודד עם זה, וחבל, כי יש לכך טיפול. אף אדם לא צריך להישאר לבדו עם הפוסט טראומה".

לסיכום, מה תאחלי לנו לשנה הבאה?

"שתהיה שנה אחרת מחמש השנים האחרונות, שכן מאז 2019, כשפרצה מגפת הקורונה, אנחנו במציאות אחרת. אני מייחלת לכך שהתכנונים שלנו לא יהיו תלויים בגורמים סביבתיים חיצוניים, שתהיה לנו סוף סוף שגרה משעממת, ושהדאגה היחידה שלנו תהיה לאן נטוס בחופשה".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר