ד"ר דני קירשנר, מאיה לויצקי ועו"ס רוני גורל במרפאת המפונים במלון יערות הכרמל (צילום: רפי זוהר)
ד"ר דני קירשנר, מאיה לויצקי ועו"ס רוני גורל במרפאת המפונים במלון יערות הכרמל (צילום: רפי זוהר)

היחידה הגריאטרית של כללית בחיפה: מחויבים למטופלים בכל עת

צוות היחידה הגריאטרית של כללית בחיפה התמודד באופן מסור ומקצועי עם האתגרים שהשנה האחרונה הביאה עמה, המשיך להעניק טיפול אישי וחם למטופליו המבוגרים והעניק סיוע ייחודי למפונים המבוגרים מיישובי הצפון והגליל המערבי בעת מלחמת חרבות ברזל

פורסם בתאריך: 3.9.24 13:27

צוות היחידה הגריאטרית של כללית בחיפה התמודד באופן מסור ומקצועי עם האתגרים שהשנה האחרונה הביאה עמה, המשיך להעניק טיפול אישי וחם למטופליו המבוגרים והעניק סיוע ייחודי למפונים המבוגרים מיישובי הצפון והגליל המערבי בעת מלחמת חרבות ברזל.

היחידה הגריאטרית של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי היא יחידה רב מקצועית מנוסה, הכוללת רופאים בעלי מומחיות ברפואה גריאטרית, אחיות גריאטריה, אחיות מומחיות בסיעוד גריאטרי, עובדות סוציאליות עם ניסיון עשיר בטיפול באוכלוסייה המבוגרת ומנהלת אדמיניסטרטיבית. החשוב מבין תפקידיה הוא לבצע הערכה גריאטרית כוללנית למטופלי כללית בגילאי 65 ומעלה. היחידה מקיימת מדי שנה יותר מ-4,500 הערכות גריאטריות כוללניות ויותר מ-400 ביקורי בית.

אבחון, טיפול וליווי צמוד

"הערכה גריאטרית כוללנית מורכבת מהערכה תפקודית, הערכה קוגניטיבית, הערכת המצב הסוציאלי האישי ומשאבי התמיכה הקהילתיים, בדיקת הלימת ונחיצות הטיפול התרופתי הנוכחי, הערכת המצב הנפשי והרגשי של המטופל ובחינת הימצאותן של תסמונות גריאטריות. לאחר שלב האבחון והמלצות לטיפול אנו מבצעים מעקב וליווי של המטופלים, המטפלים ובני המשפחה", מסביר ד"ר דני קירשנר, מנהל היחידה הגריאטרית המחוזית ומנהל תחום הגריאטריה במחוז.

"מרכיב משמעותי בהערכה ובטיפול הכוללני הוא הדרכת המטופל וסביבתו הקרובה בתחום מניעת מצבים מסוכנים, כגון נפילות וסיכונים בטיחותיים סביבתיים, ומתן כלים להתמודדות עם מצבים רפואיים מורכבים ושינויים תפקודיים. נוסף על ההדרכות הפרטניות מתקיימות גם הרצאות וסדנאות למטופלים ולבני משפחתם", מוסיפה מאיה לויצקי, מנהלת צוות האחיות ביחידה ורכזת גריאטריה מחוזית.

איילת גימפל-משולם, מנהלת צוות העובדות הסוציאליות ביחידה, מספרת כי "הצוות מקיים דרך קבע הדרכות למטופלים ולבני משפחותיהם, לרבות מתן מענה רגשי, הדרכה למטפלים והתמודדות עם מצבי משבר, ומכוון ומפנה למשאבים נוספים בקהילה".

רצף טיפולי

"היחידה מצויה בקשר רציף עם רופאי המשפחה של המטופלים המופנים לייעוץ גריאטרי ועם יחידות המחוז השונות, ובהן ריפוי ועיסוק, פיזיותרפיה, תזונה והמשך טיפול, כחלק מתפישת רצף טיפולי בסטנדרטים הגבוהים ביותר", מספר ד"ר קירשנר, "בנוסף, אנחנו מקיימים קשרים הדוקים עם המחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי כרמל על מנת לאפשר למבוטחים המבוגרים שאושפזו בבית החולים רצף טיפול בקהילה, הכולל במידת הצורך ייעוץ גריאטרי נוסף וחיבור ליחידות המחוז השונות".

שירותים נוספים המוצעים על ידי צוות היחידה כוללים "ייעוץ מרופא לרופא" המאפשר ייעוץ מקוון וזמין בין רופאי המחוז לרופאי היחידה המומחים ברפואה גריאטרית, וייעוץ גריאטרי בבית אשר מבוצע על ידי אחיות מומחיות בסיעוד גריאטרי עבור המבוטחים המרותקים לביתם.

"תכנית חשובה שאנו מקדמים ביחד עם שבע רשויות המקומיות נקראת 'תיאום טיפול', והיא מנגישה טיפול הוליסטי לזקן בביתו תוך איגום שרותי בריאות ורווחה", מספרת לויצקי.

 

האחות שושנה ברנוב ביחידה הגריאטרית (צילום: דוברות כללית)

האחות שושנה ברנוב ביחידה הגריאטרית (צילום: דוברות כללית)

 

 

המעבר משגרה לחירום

השנה האחרונה, המאופיינת בחוסר ודאות ובשינויים משמעותיים בשגרת החיים, מהווה אתגר לא מבוטל עבור היחידה. הימים הקשים אינם פוסחים גם על האוכלוסייה הזקנה. הם משפיעים מאוד על מצב הרוח ועל רמות הלחץ והחרדה, וכפועל יוצא מכך גם על היכולת התפקודית והקוגניטיבית ועל בני המשפחה ואנשי המעגל הקרוב שזקוקים אף הם לתמיכה ולמענה רפואי.

עדות למסירותם של הצוותים התבטאה בפעילות מיוחדת מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, שכללה בין השאר מתן ייעוצים והערכות גריאטריות למפונים מיישובי גבול הצפון במלון יערות הכרמל ובמקומות נוספים.

לדבריו של ד"ר קירשנר, "צוות היחידה פועל מתוך תחושת שליחות, שהיא חלק בלתי נפרד מערכי היסוד שלנו. עבורנו זוהי זכות גדולה לקחת חלק במאמץ המלחמתי ולסייע לכל התושבים המפונים, גם אם הם לא מבוטחים בקופה. זוהי חובתנו כצוות רפואי. לראות את ההערכה של המבוגרים – זה פשוט מחמם את הלב בכל פעם מחדש. היחידה תמשיך לצאת לשטח ולספק ייעוצים היכן שיידרש".

מענה למטופלים בבית

אורנה ניסן ומנאר מועטי הן אחיות מומחיות בסיעוד גריאטרי, וכחלק מתפקידן הן יוצאות לביקורי בית למטופלים המרותקים לביתם. השתיים מיטיבות לתאר את השירות שזוכה לביקושים הולכים וגוברים: "אנו מקיימות ביקורי בית לחולים מרותקים הזקוקים לייעוץ גריאטרי כוללני על רקע ירידה תפקודית או קוגניטיבית ולאלו הזקוקים לייעוץ באשר לטיפול התרופתי. הביקור כולל הדרכה רפואית, טיפול בפצעים, התאמה של המרחב הביתי, טיפול רגשי וסיוע במיצוי זכויות וביצירת קשר עם גורמי התמיכה הרלוונטיים. אנו מספקות מגוון רחב של טיפולים – חומריים ורגשיים – על מנת לשפר את איכות חייהם של המטופלים שלנו, ושמות דגש מיוחד על המלצות שתורמות להורדת הצורך באשפוזים החוזרים בבתי החולים".

רונן נודלמן מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, מסכם: "הצוות המיומן והמסור של היחידה הגריאטרית שלנו בחיפה מלווה אלפי מטופלים מבוגרים לאורך שנים רבות. נמשיך להעניק להם את הטיפול, את המעקב ואת הליווי המותאמים להם ולבני משפחתם בכל שלב. נוסף על העבודה המסורה למטופלים ולמשפחות, היחידה אמונה על פעילות ענפה בתחום ההוראה הקלינית עבור מתמחים בגריאטריה וברפואת המשפחה וסטודנטים לרפואה מהפקולטה לרפואה בטכניון".

 

האחות אורנה ניסן בעת ביקור בית (צילום: דוברות כללית)

האחות אורנה ניסן בעת ביקור בית (צילום: דוברות כללית)

 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר