מימין לשמאל. דנה חגי, דבורה דור, מיכל אידלמן אוחנה ויורי מילנר (צילום: דוברות כללית)
מימין לשמאל. דנה חגי, דבורה דור, מיכל אידלמן אוחנה ויורי מילנר (צילום: דוברות כללית)

"מפת דרכים": המודל הייחודי של כללית להתמודדות עם הטיפול במתמודדי נפש

איך עומדים מול "צונאמי" של בקשות לבריאות הנפש? בכללית מציגים מודל טריאז' ראשון מסוגו אשר מסייע לצוותים במרפאות הראשוניות לתעדף ולנהל את הטיפול. במוקד: מקור ידע מהימן המבוסס על תהליכי עבודה ועל כללים

פורסם בתאריך: 2.9.24 11:06

אלו הם חודשים מורכבים לכולנו. המציאות המלחמתית ביחד עם האתגרים השוטפים גם כך בחיי היום יום מובילים לעלייה ניכרת במספר הפונים למתן עזרה אל מול המצוקות או ההפרעות הנפשיות שאותן הם חווים.

בניסיון לספק מענה איכותי למתמודדי נפש הוביל מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית מודל טריאז' ראשון מסוגו, שמטרתו היא לסייע בתעדוף ובניהול הטיפול הקליני, תוך הקפדה על בחירה ועל הפרדה בהתאם לשיקול דעת מקצועי בלבד. המטרה היא לאבחן בין מצבים מסכני חיים או כאלו הדרושים טיפול דחוף לבין מצבים נפשיים אחרים, לצורך הענקת הטיפול המיטבי והחיוני ברגע האמת.

המודל מסווג מצבים קליניים לפי רמת מסוכנות ודחיפות המקוטלגים בצבעים – אדום, צהוב וירוק. לפי רמה זו מוגדרת ההתערבות הרצויה מבחינת הצוותים. בפרקטיקה, הצוות פונה אל הטבלה, בוחן היכן המקרה נמצא ביחס לצבע מסוים ופועל על פיו.

המקור ליישום המודל מגיע על רקע הרפורמה בבריאות הנפש בישראל שנערכה בשנת 2015, ובמסגרתה הטיפול במטופלים בקהילה גדל משמעותית. בפועל נוצר מצב שבו אחיות במרפאות ראשוניות, אשר אינן מוסמכות בפסיכיאטריה אלא ברפואת הקהילה, נדרשו להעניק טיפול למטופלים המתמודדים עם מצבים נפשיים שונים. המודל נועד לסייע לצוותים אלה בהכשרה ובמתן כלים מעשיים שיאפשרו אבחנה מידית של היקף הטיפול הנדרש.

"המודל מספק כלי אפקטיבי למרפאות ראשוניות במטרה להעניק למטופלים מענה איכותי וממוקד, תוך התבססות על מקור ידע מהימן, אשר בנוי על תבנית סדורה של תהליכי עבודה וכללים, שהם בעלי ערך חשוב בהתמודדות מול מקרים רפואיים שונים", אומרת מיכל אידלמן אוחנה, אחות אחראית מערך בריאות הנפש במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית, "המודל כבר מיושם במרפאות הקהילה השונות, ולמעשה הפך למודל ארצי שמשרת את כל צוותי כללית ברחבי הארץ. הוא נמצא על שולחן העבודה של הצוותים ומהווה עבורם חלק בלתי נפרד מתהליכי העבודה השוטפת".

 

 

יצוין כי המודל מספק מענה אל מול שורה של מקרים נפשיים, לרבות התמודדות עם אובדנות, עם מצבים פסיכוטיים ומסוכנות לציבור, עם דיכאון או פסיכוזה סביב היריון, עם תסמונות שמקורן בטיפולים תרופתיים, עם הרעלות ועם טראומה וחשיפה אליה.

אוחנה אידלמן, מהי הייחודיות של המודל בהשוואה למאפייני עבודה קודמים?

"המודל פועל בשיטת 'רמזור', כלומר לפי חומרת המצב, והוא מיושם כחלק משורה של תהליכים לביצוע תעדוף ואבחון של מצבים דחופים בבריאות הנפש, בעיקר עבור אחיות הקהילה הנמצאות במרפאות הראשוניות. מעבר לכך, המודל משרת בעיקר צוותים שאינם מעורים באופן מעמיק בעולמות בריאות הנפש, אך מטבע הדברים ובמיוחד בשנה האחרונה נמצאים במרפאות הראשוניות ובאים באינטראקציה עימם על בסיס קבוע".

לדבריה, "הכל נראה דחוף, וחשוב להעריך במפגשים עם המטופלים את רמת הדחיפות. האם עליהם לפעול באופן מידי או שמדובר במטופלים אשר ניתן להפנות להמשך טיפול תוך מספר ימים? כיצד ממשיכים את הטיפול? איך מבצעים המשך הוראות בדיקה? מה קורה עם מטופלים שנוטלים תרופות מסוימות באופן קבוע? על כל השאלות הללו ועוד המודל מעניק תשובות ברורות, כסוג של 'מפת דרכים'".

בכללית מציינים כי המודל נכתב בהשראת מודל אוסטרלי אשר קיים בחדר מיון פסיכיאטרי בבתי חולים כלליים, על ידי צוות אחיות במערך בריאות הנפש – אידלמן אוחנה, האח יורי מילנר ממרפאת ברה"ן כללית מרבך), האחות דנה חגי ממרפאת ברה"ן כללית אבן סינא ודבורה דור שהיא אחות במרפאת קיבוץ.

המודל נבחר להצגה בכנס פסיכיאטריה ארצי שאמור היה להתקיים בדצמבר 2023 ובוטל בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר