חזרה ללימודים בצל המלחמה (צילום: דוברות כללית)
חזרה ללימודים בצל המלחמה (צילום: דוברות כללית)

חזרה לבית הספר בצל המלחמה: אתגרים והזדמנויות

המלחמה משפיעה באופן שונה על כל אחד מאיתנו. בהתייחסותנו לילדים החוזרים לבית הספר עלינו להביא בחשבון את מכלול השינויים בסביבתם, שאמנם איננו יכולים למנוע אותם, אך ביכולתנו להקל על ההתמודדות עמם. קבלו כמה עקרונות מנחים

פורסם בתאריך: 20.8.24 10:00

עם תום החופש הגדול, אנו עומדים בפתחה של שנת לימודים חדשה, כשברקע נשמעים הדי המלחמה. החזרה לשגרת בית הספר מעוררת רגשות מעורבים בקרב הורים וילדים כאחד. מחד, אנו מבינים את חשיבותה של השגרה ביצירת תחושת המשכיות ובחיזוק החוסן האישי והחברתי, ומאידך עולים חששות טבעיים לנוכח המצב הביטחוני המורכב.

חשוב לזכור כי המלחמה משפיעה באופן שונה על כל אחד מאיתנו. בהתייחסותנו לילדים החוזרים לבית הספר עלינו להביא בחשבון את מכלול השינויים בסביבתם – שינויי מגורים, פרידות ממושכות ממשפחה ועוד. אמנם איננו יכולים למנוע את השינויים הללו, אך ביכולתנו להקל על ההתמודדות עמם.

להלן מספר עקרונות מנחים שיסייעו לנו ולילדינו בתקופה מאתגרת זו:

1. קרבה וזמינות: בתקופות של מתח ושינויים, חיבוק פשוט יכול להיות תרופת פלא. הימצאותכם הפיזית והרגשית לצד ילדיכם מספקת ביטחון ונחמה.

2. הקשבה פעילה: הקשיבו לכל מה שיש לילדיכם לספר, גם אם דבריהם מעוררים בכם רגשות מורכבים. הביעו עניין, שאלו שאלות והרחיבו כדי להבין לעומק. חזרו על דבריהם במילים פשוטות כדי לוודא הבנה. כך תעבירו מסר שכל רגש ומחשבה הם לגיטימיים.

3. התבוננות במשחק: ילדים מעבדים חוויות דרך משחק. ילדים צעירים עשויים לשחק במשחקי מלחמה, תוך שימוש בחיילי משחק ובכלי מלחמה, בעוד ילדי בית ספר יסודי נוטים למשחקי קופסה עם כללים ברורים – צדק או רמאות, מנצחים ומפסידים. צפו במשחקיהם ותוכלו ללמוד רבות על עולמם הפנימי ועל דברים שמעסיקים אותם. השתתפות במשחק משותף יכולה לספק מסגרת לעיבוד תכנים מורכבים ולהשבת תחושת הסדר.

4. איזון בחשיפה למידע: בגילאי בית ספר יסודי, החשיפה לאלימות ממשית של המלחמה עלולה להיות מאוד לא נעימה ולשבש את התהליכים ההתפתחותיים. לכן, מומלץ כי בבית ובבית הספר נבחר להדגיש את הצדדים הלא אלימים של המלחמה. ניתן לעשות זאת על ידי חשיפה לצדדים אנושיים ולספר על ועידות, על מאמצים להפסקת אש, על מדינות שעוזרות ועוד. ניתן להציג אותן על המפה ולסמן מקורות תמיכה וסיוע. גישה זו יוצרת איזון בחשיבתו ובתפישתו של הילד את העולם ומרגיעה.

 

 

5. יצירת רצף בין עבר, הווה ועתיד: נתחבר אל העבר – אל התקופה שלפני החופש הגדול. ביחד אפשר להיזכר בדרכי התמודדות ובהיערכות בבית הספר, מה סיפק ביטחון, מה עזר ומה פחות? חשוב לחבר את הילד לכוחות ולמשאבים קיימים, שלו ושל המשפחה, דרך שיח על חוויות של התמודדות יעילה עם מצבים דומים. נחיה את ההווה – נדאג לעורר אצל הילד תחושה שהוא חיוני, משמעותי ומשפיע, ניעזר בו לארגון הבית, להכנת הציוד לקראת החזרה לבית הספר ולקבלת החלטות לגביו, ונעודד אותו לשמור על פעילות בכלל ועל פעילות גופנית בפרט וליזום מפגשים חברתיים. נתכנן את העתיד, נביע משאלות וחלומות, ונחשוב על מה היינו רוצים שיהיה. נחשוב מחשבות חיוביות ונאמר אמירות מחזקות.

6. העצמה: תנו לילדים תחושת משמעות ושליטה על ידי שיתופם בארגון הבית, בהכנת הציוד לבית הספר ובקבלת החלטות הנוגעות בהם.

חשוב לזכור כי זוהי תקופה מורכבת, ולעתים עלולים להופיע קשיי הסתגלות. צוות בריאות הנפש ילדים ונוער בכללית זמין להקשיב, לייעץ ולהתערב במידת הצורך. לסיוע ראשוני ניתן לפנות למוקד התמיכה הנפשית במס' 8703* או למרפאות בריאות הנפש דרך מרפאת האם ורופא הילדים.

לסיכום: למרות האתגרים, החזרה לשגרת בית הספר מהווה הזדמנות לחיזוק החוסן האישי והחברתי. באמצעות תשומת לב, הבנה ותמיכה נוכל לסייע לילדינו לא רק להתמודד עם המצב, אלא אף לצמוח ממנו. ביחד נצלח תקופה זו ונצא ממנה מחוזקים.

* הכותבת היא עובדת סוציאלית, מדריכה ופסיכותרפיסטית, אחראית תחום עבודה סוציאלית בבריאות הנפש ילדים ונוער בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר