ד"ר חנא פרח (צילום: דוברות כללית)
ד"ר חנא פרח (צילום: דוברות כללית)

שאלות ותשובות: כל מה שצריך לדעת על "האמבה אוכלת המוח"

בעקבות הופעת שני המקרים האחרונים של האמבה נגלריה פאלרי, כדאי להכיר מה היא האמבה וכיצד ניתן להימנע ממנה. ד"ר חנא פרח, מומחה למחלות זיהומיות בילדים במרכז בריאות הילד של שירותי בריאות כללית בנהריה, מסביר

פורסם בתאריך: 30.7.24 19:11

מה זאת אמבה?

מדובר בקבוצה של יצורים חד תאיים, המתאפיינים בתנועתיות תודות לזרועות ולזנב שלהם, אשר נמצאים באדמה ובמים בסביבה שלנו. האמבה שגרמה לאחרונה למחלה בשני מקרים ידועה בשם נגלריה פאלרי (Naeglera fowleri) או בכינויה האימתני "אמבה אוכלת מוח", אשר חיה במים מתוקים וחמים כמו אגמים, שלוליות ומעיינות.

כיצד נדבקים באמבה?

ההדבקה בנגלריה היא על ידי חדירה או שאיפה של מים מזוהמים דרך הנחיריים, שמתרחשות בזמן צלילה במאגרי מים מזוהמים או כאשר מים מזוהמים ניתזים ישירות לריריות האף. משם היא חודרת דרך עצב הריח למוח וניזונה מתאי המוח. חשוב לציין כי לא ניתן להידבק מנגלריה בשתיית מים וכי היא לא עוברת מאדם לאדם.

האם יש סכנה במי בריכות או במים מלוחים?

לא. הנגלריה אינה שורדת במים ים מלוחים או במים עם כלור. יש לציין שבמים מתוקים סיכוי ההידבקות במחלה אחרי החשיפה הוא קלוש מאוד.

מהם התסמינים העיקריים להדבקה ומתי הם מופיעים?

התסמינים מופיעים בדרך כלל בין שלושה לשבעה ימים לאחר החשיפה, אך יכולים להופיע עד 14 ימים מהחשיפה. התסמינים העיקריים הם לרוב תוצאה של דלקת בקרום המוח וברקמת המוח, והם כוללים חום גבוה, כאב ראש עזים, עורף נוקשה, בחילות והקאות. תיתכן גם התדרדרות נוירולוגית תוך ימים ספורים, אשר גורמת להפרעה קוגניטיבית, לחוסר התמצאות, לאי שקט קיצוני ועד לפרכוס, לשקיעה במצב ההכרה ולרוב תמותה תוך חמישה עד עשרה ימים.

 

 

איך מאבחנים?

אם מופיעים תסמינים אופייניים וחשד לחשיפה למים נגועים, יש לבצע ניקור מותני אשר לרוב מדגים תמונה אופיינית לדלקת במוח. האבחנה המעבדתית נעשית בדיקת דגימת PCR מנוזל חוט השדרה. לעתים ניתן לזהות את הנגלריה במשטח ישיר בשל מראה אופייני עם תנועה דמויית חילזון.

כיצד מטפלים בחולים?

אין טיפול ספציפי למחלה אך ניתן לטפל באמצעים תרופתיים של אנטיביוטיקות נגד פטריות, טפילים וחיידקים במתן תוך ורידי, בשילוב עם טיפול ישיר אל תוך נוזל חוט השדרה. אמצעים נוספים הם טיפול בסטרואידים ובקירור והפחתת הלחץ התוך גולגולתי. חשוב לציין שלמרות הטיפול, המחלה היא קטלנית ואלימה ביותר עם שיעור תמותה גבוה.

כיצד אפשר להימנע מהמחלה?

ניתן להימנע מהידבקות באמבה על ידי הימנעות משחייה במקומות חשודים. מכיוון שההדבקה מתרחשת דרך חדירה לריריות אף, מומלץ להימנע מטבילת הראש במים חשודים על מנת להפחית משמעותית כניסה ישירה של האמבה מרירות האף למוח.

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האמבות אוכלות מוח מתרכזות במוצ"ש במרכז חורב ובלילות בכיכר קרית ספר, תתרחקו משם והכל יהיה בסדר

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר