נציגי כללית מחוז חיפה וגליל מערבי בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה
נציגי כללית מחוז חיפה וגליל מערבי בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה

בריאות בראש סדר העדיפויות

נציגי מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית השתתפו בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה, שעמד השנה בסימן "הצפון והדרום תחת מתקפה", והציגו חמישה תחומי עניין על טהרת ערכי קידום בריאות וחוסן ארגוני

פורסם בתאריך: 2.7.24 15:16

מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית לקח חלק משמעותי בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה שהתקיים בשבוע שעבר באוניברסיטת בן גוריון. במוקד הכנס עמדו חמישה תחומי עניין על טהרת ערכי קידום בריאות וחוסן ארגוני. בכנס, שעמד השנה בסימן "הצפון והדרום תחת מתקפה", התקיימו כמה מושבים שבהם דנו המשתתפים בנושאים מרתקים. במבואת האולם הוצבו כל הפוסטרים שהציגו פעילויות ופרויקטים ייחודיים בפריפריה, אשר מעניקים מענה לצרכים הבריאותיים המשתנים.

מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית היה אחד מהמשתתפים הבולטים בכנס, תודות ללא פחות מחמישה פוסטרים שייצגו את פעילותו הענפה של המחוז בשגרה ובחירום. כל פוסטר עסק ביוזמות מעוררות השראה בתחומים כמו קידום בריאות ורווחה נפשית.

הנושאים שהוצגו בכנס:

מינהלת תחת אש – ניה'ל ח'טיב: מינהלת אשר במחוז, שאחראית על מתן שירותי בריאות לכ-167,000 תושבים באזור הגליל המערבי, נדרשה במהלך חודש אוקטובר להיערך מחדש לאור ההחלטה הממשלתית על פינוי היישובים באזורה. התוצאה: כ-27,000 תושבים המבוטחים בכללית ומשתייכים לאזור נאלצו להעתיק את מקום מגוריהם ביום אחד.

במינהלת, שאותה מובילה ד"ר ליעד ורדי ביחד עם צוות מסור ומקצועי, עבדו לילות כימים על מנת לספק מענים רפואיים קריטיים בזמינות גבוהה, תוך כדי ארגון ויצירת תהליכי עבודה. דגש מיוחד ניתן למטופלים קשישים, חולים כרוניים וחולים מורכבים, לצד שמירה על החוסן הנפשי והלאומי של המטופלים והצוותים כאחד.

מיסוי שתייה ממותקת – יאסין דימא יאסין: העלייה במודעות בשנים האחרונות לשמירה על אורח חיים בריא היא מרכיב מהותי שרבים מציבים בראש סדר העדיפויות. כחלק ממדיניות זו יזמה מינהלת כרמים במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית מחקר שנועד לבדוק את השפעות מיסוי השתייה הממותקת, שעליה החליטה ממשלת ישראל. מטרת המחקר, שאותו הובילו דימא יאסין עואד, שרית כרמלי, מירי בלאופלד ורינת בסל, היתה לבחון את השפעות המהלך החקיקתי על דפוסי הצריכה בקרב הורים לילדים בגילאי בית ספר המשתייכים לאוכלוסייה הערבית הצעירה.

תוצאות המחקר היו מעניינות למדי. הן לימדו כי קיימת הבנה בקרב חלק נרחב מהאוכלוסייה הערבית שלקחה בו חלק כי אכן מדובר בצעד חשוב, וכן כי המשתנה הכלכלי מהווה שיקול לפני שהם רוכשים שתייה ממותקת על סוגיה השונים. ממצאים חשובים אלו עתידים להשפיע גם בעתיד על המשך עיצוב המדיניות וגיבוש התערבויות אפקטיביות להקטנת צריכת משקאות ממותקים בקרב משפחות ערביות צעירות.

 

 

סדנאות דיגיטליות לקידום אורח חיים בריא – רנין שאהין: המהפכה המקוונת היא חלק בלתי נפרד מחיינו, וניצנים של נפלאות המהפכה הזו ניתן לחוש גם בתחום הבריאות הדיגיטלית שהולך וצובר תאוצה. במחוז חיפה וגליל מערבי עוסקים השכם והערב בתחום זה באמצעות שדרוג בלתי פוסק של טכנולוגיות דיגיטליות לשיפור הבריאות. אחד מהביטויים לכך במחוז הוא קיום סדנאות סוכרת דיגיטליות המיועדות לאוכלוסייה הערבית. הסדנאות נועדו להנגיש למטופלים את האמצעים להתמודדות עם המחלה, ביחד עם היכרות של תסמיניה ועם צעדים פרקטיים שאותם ניתן לבצע כחלק משגרת החיים לצורך הפחתת הסיכונים הכרוכים בה.

חוסן אישי וארגוני בהתמודדות של צוותים רפואיים במהלך מלחמת חרבות ברזל – ניהל ח'טיב, מירי בלאופלד ורינת בסל: תקופת המלחמה שנמשכת כבר תשעה חודשים מאופיינת באתגרים נפשיים משמעותיים הדורשים גילוי חוסן לאומיים ואזרחיים. בניסיון לחדד את הצרכים עבור הצוותים הרב מקצועיים החליטו במחוז חיפה וגליל מערבי לקדם סקר כדי להגיע לתובנות. הסקר, שבוצע באמצעות שאלון אנונימי, נועד לספק אומדן לתחושות הסכנה בקרב הצוותים בעתות משבר בכלל וביחס להשלכות מלחמת חרבות ברזל בפרט.

תוצאות הסקר גילו כי על אף סימני הדחק והתחושות המורכבות שעלו מצד הצוותים, נמצאו גילויים מרשימים של חוסן אישי, חוסן ארגוני וערך עצמי ברמות גבוהות, כמו גם חיזוק תחושת השייכות לארגון והסולידריות, הן כלפי המבוטחים והן כלפי הקולגות לעבודה.

יחידת הסוכרת בטמרה – מודל רפואי להתאמה תרבותית בפריפריה – ד"ר אחמד ח'טיב: מחלת הסכרת נחשבת זה עשרות שנים לאחד מהאתגרים הבריאותיים הגדולים בעולם, קל וחומר באוכלוסייה הערבית. בהקבלה למגמה העולמית, גם בישראל אנו עדים לשיעורי תחלואת סכרת גבוהים משמעותית ולהבדלים בין החברה הערבית לחברות אחרות באוכלוסייה.

במחוז חיפה וגליל מערבי החלה לפעול בשנת 2020 בטמרה יחידת סכרת רב תחומית, אשר חרתה על דגלה מטרה לצמצם את מימדי התחלואה, בשילוב עם עידוד המודעות לאורח חיים בריא. במסגרת פעילותה עוסקת היחידה באיתור תושבים לא מאוזנים מבחינת רמות הסוכר, ויוצרת להם תוכנית התערבותית מתאימה, דרך יישום תוכנית מעקב סדורה ועד להערכה רבעונית של התוצאות. התוצאות כבר ניכרות בשטח, כשלצד פידבקים מצוינים מצד המטופלים, היא מצליחה לספק מענה יעיל להתמודדות מול המחלה.

מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית רונן נודלמן מברך על ההישג המרשים ואומר: "כללית רואה חשיבות עליונה בקידום רפואה איכותית ונגישה לכל אדם, ללא קשר למיקומו הגאוגרפי. כחלק ממחויבותנו זו שמחנו להשתתף בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה ולהציג חמש עבודות פורצות דרך המשקפות עשייה רבת שנים במחוז חיפה וגליל מערבי בימי שגרה וחירום. אנו מקווים שהשתתפותנו בכנסים מסוג זה תתרום לקידום שיח פתוח ופורה בנושא, ותוביל לפיתוח פתרונות חדשים ויצירתיים לצמצום פערים בריאותיים".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר