ד"ר פרח חנא (צילום: דוברות כללית)
ד"ר פרח חנא (צילום: דוברות כללית)

מחלת השעלת – מהי וכיצד ניתן למנוע את התפשטותה?

ד"ר פרח חנא, מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות בשירותי בריאות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר על מחלת השעלת וכיצד ניתן למנוע ביעילות ובפשטות את התפשטותה באמצעות מתן חיסון

פורסם בתאריך: 2.7.24 12:16

בשנים האחרונות נדמה שעבר זמנן של המחלות הניתנות למניעה. בזכות חיסונים יעילים הצלחנו למגר מגפות קשות כמו אבעבועות שחורות ופוליו. אך למרות ההתקדמות המרשימה, מחלות מסוימות עדיין מהוות איום משמעותי, במיוחד לילדים קטנים. אחת מהן היא השעלת.

ד"ר פרח חנא, מומחה ברפואת ילדים ומחלות זיהומיות בשירותי בריאות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר על המחלה וכיצד ניתן למנוע ביעילות ובפשטות את התפשטותה באמצעות מתן חיסון השעלת.

מהי שעלת?

השעלת היא מחלה זיהומית מדבקת הנגרמת על ידי חיידק בשם בורדטלה פרטוסיס. המחלה נחשבת לאחת מהמדבקות ביותר, כאשר עיקר ההדבקה הוא על ידי חשיפה לטיפות רוק הניתזות לסביבה, שתן, שיעול או התעטשות של החולה, או במגע עם ידי החולה הנגועות בהפרשות. תקופת הדגירה של המחלה מהחשיפה על לפיתוח תסמינים נעה בין חמישה ל-21 ימים, והיא מתבטאת בהתקפי שיעול קשים שנמשכים לאורך שבועות. המחלה עלולה לגרום להפסקת נשימה, להשתנקות ולהכחלה אצל תינוקות צעירים, ולסיבוכים רבים ואף לתמותה בקרב פעוטות ותינוקות.

כיצד מאבחנים את השעלת?

המחלה לרוב אינה מלווה בחום גבוה בדומה למחלות חיידקיות אחרות. לשם אימות האבחנה יש צורך בבדיקה מולקולרית באמצעות מטוש מאף (PCR) לשעלת. כמו כן, בספירת דם ניתן למצוא ריבוי של לימפוציטים, מה שתומך באבחנה של שעלת.

למי מומלץ להתחסן בחיסון נגד שעלת?

לתינוקות ולילדים מגיל חודשיים. בישראל החיסון נגד שעלת ניתן במסגרת שגרת החיסונים בטיפות החלב לבני שישה שבועות, ארבעה חודשים, שישה חודשים ו-12 חודשים, ולאחר מכן מנות דחף נוספות בבתי הספר בכיתות ב' ו-ח'. בנוסף, לנשים בהריון החל משבוע 28 החיסון מספק חיסון פסיבי ליילודים לחודשים הראשונים לחייהם.

חשוב מאוד להקנות הגנה ליילודים בחודשים הראשונים לחייהם מכיוון שעיקר התחלואה הקשה בשעלת, האשפוזים, הסיבוכים ואף מקרי המוות הם בקבוצת גיל זו, משום שהם עדיין אינם מחוסנים או מחוסנים באופן חלקי.

 

 

מדוע החיסון חשוב?

חיסון נגד שעלת הוא אמצעי קריטי במניעת התפשטות מחלה מסוכנת זו. באמצעות הבטחת שיעורי חיסונים גבוהים באוכלוסייה נוכל ליצור "חסינות עדר" ולהגן על אלו שאינם יכולים לקבל חיסונים מסיבות רפואיות או בשל גילם, כגון יילודים. תינוקות פגיעים במיוחד לסיבוכים חמורים של שעלת, ולכן חיסון נשים בהיריון, בני משפחה ומטפלים יכול לספק הגנה נוספת לתינוקות.

כיצד ניתן לטפל בשעלת?

הטיפול העיקרי נגד שעלת הוא טיפול אנטיביוטי למשך חמישה ימים. בנוסף, יש צורך בטיפול מונע לכל הבאים במגע עם החולה, לרבות בני הבית, המעון או גן הילדים, מבלי להתחשב בגיל או במספר מנות החיסון שקיבלו בעבר. חשוב לציין ששעלת יכולה להיות גם בילדים שחוסנו בעבר, מכיוון שככל שהזמן חולף ממתן החיסון יש דעיכה של החיסוניות. מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי בהקדם יכול למנוע הדבקות נוספות ולסייע בהשתלטות מהירה יותר על התפשטות המחלה. על כן, ילד עם שיעול התקפי ממושך במיוחד, ללא חום גבוה או עם אחד מהתסמינים שהוזכרו לעיל, ו/או מלווה במשתעלים בסביבה יכול להיות חשוד כחולה בשעלת. חשוב לציין שמומלץ להתחיל טיפול אנטיביוטי עוד לפני קבלת תשובת מעבדה אם יש חשד גבוה למחלה, בשילוב עם סיפור חשיפה מתאים. ככל שהטיפול ניתן מוקדם יותר, היעילות בקיצור משך המחלה היא משמעותית ביותר.

לסיכום, מניעת שעלת באמצעות חיסון היא הדרך הקלה, הפשוטה והמומלצת ביותר למניעת התפשטות המחלה, והיא אבן יסוד במאמצי בריאות הציבור לשמירה על יחידים, משפחות וקהילות.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר