הרנטגנאית עדי יוסף עברי לצד מכשיר הממוגרפיה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
הרנטגנאית עדי יוסף עברי לצד מכשיר הממוגרפיה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לבדיקות ממוגרפיה

לראשונה במכון לבריאות השד בקהילה: טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת לזהות גידולים ולמדוד את רמת הסיכון לפתח סרטן שד באמצעות בדיקות ממוגרפיה. היתרונות של המערכת הן האפשרות לזהות יותר סוגי סרטן, הפחתת הצורך בבדיקה חוזרת ומדידת רמת הסיכון לפתח גידול סרטני בשנתיים הקרובות

פורסם בתאריך: 18.6.24 11:25

חדש בקהילה בשירותי בריאות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי: מערכת בינה מלאכותית שמשנה את יכולות האיתור והגילוי המוקדם של סרטן השד – הגידול הממאיר השכיח ביותר בנשים בישראל וגורם התמותה מספר 1 לנשים בארץ. המערכת מזהה גידולים מזעריים בצילומי הממוגרפיה ברמת הדיוק הגבוהה ביותר, ואף מתריעה על נשים שנמצאות בסיכון לפתח מחלה בטווח של שנתיים (מדידת RISK).

להערכת המכון הלאומי לסרטן בארצות הברית, חמישית ממקרי סרטן השד אינם מאותרים על ידי ממוגרפיה. המערכת החדשה שנכנסה למכון בריאות השד של הכללית במרכז הרפואי לין היא פרי פיתוח של חברת iCAD – ענקית החדשנות הרפואית בתחומי הסרטן – והיא מזהה גידולים שלא אותרו עד כה בטכנולוגיה הקיימת.

מנהלת מכון בריאות השד בלין ד"ר טטיאנה דורפמן: "מדי שנה מאובחנות כשני מיליון נשים חדשות עם סרטן השד ברחבי העולם, כ-5,500 מהן בישראל. כ-900 נשים בשנה מאובחנות אצלנו במרכזים לין וזבולון של הכללית. חתך הגילאים יורד, וכיום אחת משמונה תחלה במחלה. לצד זה, החדשות הטובות הן שניתן להציל 90 אחוז מהנשים על ידי גילוי מוקדם. ההמלצה הרשמית לביצוע ממוגרפיה שגרתית לאשה ללא גורמי סיכון היא מעל גיל 50, אבל מגיל 45 ניתן לפנות לרופא המטפל ולבקש הפניה לממוגרפיה. ההמלצה בפועל היא תשומת לב וקשב לשינויים בשד. חשוב להגיע בהקדם לבדיקת שד כאשר שמים לב להופעת גוש או שינוי. אם אשה מרגישה משהו חדש או לא תקין בשד – גוש, שינוי בצורת השד או הפטמה, הפרשה דמית מהפטמה, אודם בשד או גוש בבית השחי – צריך להיבדק בהקדם".

 

תמונות ממוגרפיה - המערכת החדשה מול המערכת הישנה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

תמונות ממוגרפיה – המערכת החדשה מול המערכת הישנה (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

 

 

לפי הנתונים העולמיים, לכ-40 אחוז מהנשים בנות ה-40 ומעלה יש מרקם "שד סמיך" (יותר רקמה משומן), שבו צונחת היכולת לאבחן גידולים בממוגרפיה לכ-40-30 אחוז. מערכת הבינה המלאכותית של iCAD נותנת לכך מענה ומעלה את יכולת הזיהוי של גידולים בשד סמיך בכשבעה אחוזים.

"המערכת שמאושרת על ידי ה-FDA האמריקאי יודעת גם לנבא את אחוזי הסיכוי שיתפתח או לא יתפתח גידול סרטני בטווח זמן של שנתיים", מסביר מנהל דימות בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי ד"ר שרבל האשול, יוזם הבאת הטכנולוגיה החדשה לקהילה, "התוצאות מספקות מידה גבוהה של ודאות למטופלת ומידע קריטי לרופאים שמסייע בהחלטה על המשך הבירור. נשים בסיכון נמוך למשל יוכלו לעבור למעקבי שגרה בתדירות נמוכה, והדגש יינתן לנשים בסיכון גבוה שיגיעו למעקבים בתדירות גבוהה יותר, ביחד עם שימוש בבדיקות נוספות כמו אולטרסאונד ו-MRI שד".

מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי של הכללית רונן נודלמן: "התקנת התוכנה החדשה היא חלק ממאמצינו המתמשכים לשלב טכנולוגיות מתקדמות ולשפר את השירותים שאנו מעניקים למטופלות שלנו. אנו בטוחים כי שימוש בטכנולוגיה החדישה יאפשר לנו להציל חיים ולשפר את איכות חייהם של רבות ממטופלות המחוז, ואני מקווה כי בקרוב נוכל להכניסה במרפאות נוספות".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר