סובלים מכאב בטן חריף ובלתי מוסבר? לחץ בחזה? מכה ברגל? רצים למיון ואז כבר כמעט שוכחים את הכאב כי הטרטור, ההמתנה משך שעות בתור למומחה שיגיע מהמחלקה ולמכתב השחרור הרפואי כל כך מייגעים שאנו מתחרטים על הרגע שפנינו למיון. חוויה מוכרת? מצאנו שבכללית מציעים פתרון יעיל בהרבה ברשת מחלקות האפ"מ – אבחון פנימי מהיר הפועלות כמעין חדר מיון יום, שירות שיכול לחסוך מאתנו פעמים רבות את דרך הייסורים הזו.
שירות כזה פועל בחיפה, בקרית בריאות זבולון ובמרפאות היועצות של כללית בעכו, נהריה וכרמיאל. יצאנו לבדוק.
בארה"ב יש E.R ואצלנו יש אולי פחות הילה אבל לפחות יותר אותיות בשם: אפ"מ – אבחון פנימי מהיר. יצאנו לבדוק במה מדובר ומצאנו שירות ייחודי של הכללית שבו ניתנים עירויים, מתבצעים ברורים רפואיים מקיפים, מאבחנים ומטפלים בבעיות מורכבות ברפואה פנימית והכל במסגרת מרפאות אמבולטורית, הפועלות בקהילה. בלי הצורך לפנות לחדר מיון מרוחק. למה זה טוב? ראשית, השרות קרוב לבית בסביבה ידידותית יותר.
כך גם נחסכת מאתנו המתנה משך שעות רבות לטיפול. פוחת הסיכון שנחשף להדבקות מחולים רבים וקשים הממתינים במיון והכי חשוב, נהייה רגועים יותר כי א נבדק על ידי סטאג'ר או מתמחה, אלא נטופל אך ורק על ידי מומחה בכיר, עתיר נסיון מצוות הכללית. באפ"מ. המדור יצא לשטח, בדק מקרוב וממליץ- אם אתם ב"כללית" יש לכם כתובת מעולה גם למצבים דחופים.
התחלנו ב- 08:00 בבוקר ויצאנו מותשים לאחר שעות בהן צפינו בצוות המסור מתרוצץ, מאבחן ומטפל בכל כך הרבה אנשים. פגשנו את מנהל האפ"מ – שצבר ניסיון רב כרופא בכיר במחלקה הפנימית בבי"ח, יחד עימו צוות של אחיות מיומנות בעבודת חדר מיון. לרשותם אגף מיוחד שהוקם במרפאה המקצועית, עם ציוד חדיש לאבחון ומתן עזרה דחופה, 8 מיטות השהייה בהן יכולים להשכיב את הפונים למשך מספר שעות לשם מעקב, מתן עירויים, טיפולי אינהלציה ועוד, באווירה שקטה ונינוחה, במקום שישכבו בחדר המיון ההומה.
זהו צוות מופלא אשר מטפל במקרים דחופים, או הדורשים ברור מקיף, ברציפות מ-08:00 בבוקר ועד 19:00. כבר כאשר הגענו המתינה נ., בת 42, פקידת בנק, שהופנתה לאפ"מ ע"י רופא המשפחה שלה. נ. נראתה חיוורת ומותשת לאחר ליל הקאות ולמעשה התקשרה למרפאתה כדי לקבל הפניה לחדר מיון. היא הופתעה כשנאמר לה שאין צורך לרוץ למיון והומלץ לה להגיע לאפ"מ במרפאה המקצועית, שם יבדקו מה גרם לבעיה ויתנו לה עירוי נוזלים בעת הצורך. לאחר מספר שעות בהן נבדקה, קבלה עירוי והתאוששה במיטת הטיפולים בה הושהתה במרפאה, כשהצוות המסור דואג ומתרוצץ סביבה, כבר נראתה שונה לחלוטין. הצבע חזר ללחייה והיא חייכה אסירת תודה.
"לא רק שדאגתי מה קורה לי וסבלתי מאד מתחושה רעה, חולשה נוראית, הקאות וכאבי הבטן, גם עצם המחשבה לבלות שעות בחדר מיון העמוס, כשבקושי יש מי שמתייחס אליך, החרידה אותי. כאן, באפ"מ הכללית, האווירה נינוחה, לא “בית חולימית”, היחס מקצועי אבל גם אישי וחם. התקבלתי מיד, זכיתי ליחס אישי ואני באמת מרגישה טוב וגם רגועה כי בדקו אותי רופאים מומחים ולא המתמחים שאני פוגשת לעתים במיון. יש לי מלא הערכה אליהם והם משתדלים מאד, אך מותשים לאחר משמרת אינסופית ולא תמיד מספיק מנוסים. כל הכבוד לכללית על השירות הזה", היא מסכמת.
אחת לכמה דקות נכנס עוד חולה. האחד עם מכתב הפניה מהרופא שהפנה אותו לברור כאבי בטן בלתי מוסברים , האחר עם חום ממושך והשלישית עם כאבים מפושטים ברום הבטן – כאן עומדים לרשותם של החולים המודאגים והסובלים, בנוסף על צוות הפנימאים והאחיות המנוסות באפ"מ, גם כל אמצעי האיבחון והטיפול המצויים במרפאה המקצועית הגדולה של הכללית: מכון הדמיה חדיש, מעבדה דחופה, מוניטור לניטור הפרעות קצב בלב, דפיברילטור להצלת חיים ובעיקר, סוללה של יועצים מומחים שמאיישים את המרפאה המקצועית בתחומים כמו נוירולוגיה, כירורגיה, אוטופדיה ועוד. כך שאם מתעוררת בעיה ויש צורך בברור רפואי נוסף, אין צורך לטרטר את הנבדק בין כתובות ומומחים שונים, אלא רופאי האפ"מ, והיועצים דנים ביחד על המקרה.
המטופלים שהתנסו בשירות זה נדהמים לגלות שלאחר כשעה השלימו את כל מסלול הברור והם שבים הביתה או לרופא המשפחה שלהם עם אבחון וטיפול. "בביקור כזה בחדר מיון היינו מבלים לפחות מבוקר עד ערב, כאשר רב הזמן ממתינים לרופא, ליועץ, לתוצאות הבדיקות ולמכתב השחרור".
רק מהמתנה כזו נעשים חולים", מציינת ר. מורה בת 35, שסירבה לפנות למיון והתייצבה באפ"מ והוסיפה:" לפני שבוע ליוויתי את אחותי – שאינה מבוטחת בכללית ולכן לא הייתה ברירה אלא להגיע לחדר מיון עם כאב חריף בחזה. זה היה סיוט מתמשך ובסוף היא נשלחה לביתה עם אנטיביוטיקה. ברור לי שאם הייתה בכללית היינו "סוגרות עניין" תוך שעה בביקור באפ"מ והייתה זוכה לאבחון וטיפול שאינם נופלים ממה שקיבלה בחדר המיון בבית החולים".
עדות לדרמות המתרחשות בין כתלי האפ"ם מצאנו במכתב תודה מרגש שנכתב ל”צוות לו אני חב את חיי” שנתלה על הקיר במרפאה. שאלנו על מה ולמה התודה? מסתבר שר. צעיר בן 35, ללא עודף משקל ואינו מעשן, הגיע לאפ"מ בכוחות עצמו עם תלונה על כאבים ברום הבטן. א.ק.ג. תקין וגם בדיקה גופנית תקינה כך שלכאורה אפשר היה לשלחו הביתה, אולם לפי תאור הכאב ממנו סבל, התעורר חשד אצל רופאי הצוות המנוסה מקצועית שהוא מפתח ארוע לבבי. ר. הופנה מיד לבית חולים והסתבר שאכן עבר התקף לב. גם במקרה זה ערנות הצוות וההתייחסות בכובד ראש לתלונותיו, הצילה את חיי החולה.
.
לא בכל פנייה הארוע כה דרמטי, מדגיש בצניעות צוות האפ"מ, אך אנחנו כתובת למטופלים עם בעיה דחופה שאינה מחייבת פניה לבית חולים וכן כאשר דרוש ברור מקיף, או יש מקום לחוות דעת נוספת.
תגובות