ביום רביעי האחרון התקיימה במינהל התכנון פגישה, בעקבות הדוח של חברת ALG הספרדית, שבחן את היתכנות הרחבת מסלול שדה התעופה בחיפה והפיכתו לשדה תעופה בינלאומי אזורי. הדוח הוזמן על ידי עיריית חיפה, המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה המקומית קרית טבעון, המועצה המקומית רמת ישי והמועצה האזורית מגידו, והוא הושלם ב-23 במאי.
תזכורת: המדינה מבקשת להקים שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג, כאשר אחד המיקומים האפשריים הנבחנים להקמתו של שדה כזה הוא בעמק יזרעאל – ברמת דוד. אלא שהרשויות המקומיות בעמק מתנגדות לכך. לעומת זאת, ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם חולמת זה שנים להקים שדה תעופה בינלאומי בחיפה, שטיסות ממנו יגיעו לפחות עד מרכז אירופה, חלום שבדרך להגשמתו עלה על מסלול ההתנגשות בין קליש רותם למשרד התחבורה.
כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", באוגוסט 2019 חתמה עיריית חיפה על הסכם עם משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל (חנ"י). בהסכם התחייבה העירייה לתמוך במתן היתרי בנייה לנמל המפרץ, לתת קדימות לאישורם, להימנע מנקיטת צעדים משפטיים נגדם, לתמוך בהקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד ולהסיר את העתירה לחשיפת ההתקשרות בין חנ"י לחברה הסינית שמפעילה את הנמל. מנגד נקבע בהסכם, כי הצדדים יפעלו להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה ל-2100 מטר ברוטו (1900 מטר נטו ועוד 200 מטר שטחי ביטחון). בהסכמתה לכך, ויתרה העירייה על דרישה קודמת שלה להארכת המסלול ל-2400 מטר.
אולם, למרות שהרשויות בעמק יזרעאל ובחיפה כבר בירכו על המוגמר והוציאו הודעה אופטימית לתקשורת, הדוח, שהגיע לידי "כלבו – חיפה והקריות", מראה, כי עדיין יש כמה מהמורות, שיש לתת את הדעת עליהן, וכי למרות שהדוח מצביע על אפשרות להפיכת שדה התעופה בחיפה לנמל תעופה אזורי בינלאומי, הוא ממליץ לנקוט בצעדים נוספים כדי לבחון את היתכנותו. בין הצעדים: עריכת מחקר בטיחות אווירונאוטי מפורט כדי לוודא אם החריגות מהסטנדרטים והפרקטיקות המומלצות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי גוררות סיכונים, והאם ניתן להמעיט את הסיכונים הללו ולהתקבל על ידי רשות התעופה האזרחית.
דברי רקע לדוח
"שדה התעופה ממוקם בסמוך לנמל חיפה בין העיר חיפה, אשכול ערי הקריות ובית זיקוק מדרום, מה שהופך את פעילות המבצע לשדה התעופה למורכבת בגלל המכשולים שמסביב (מנופים, ארובות וכו'): 9 ק"מ דרום-מזרחית לשדה התעופה – הר הכרמל המתנשא לגובה עליון של 1791 רגל, ומוסיף אילוץ נוסף לפעילות שדה התעופה; המסלול מכוון לכיוון צפון ומאפשר את הארכתו לכיוון הים, אך המכשולים שמסביב זקוקים להערכה יסודית, כדי לוודא את יכולת הפעולה של מסלול מורחב. במרחק שעה נסיעה משדה התעופה יש 3.5 מיליון איש. כמו כן בסמוך לו תחנת רכבת המתחברת לקו תל אביב-נהריה. הקו משתרע לאורך חופי הים התיכון של המדינה ויכול לחבר בין הנוסעים לערים המרכזיות בישראל. שדה התעופה ממוקם 20 ק"מ צפונית-מערבית לבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שיש לו שלושה מסלולים של יותר מ -2500 מטר ויכול להפוך לשדה תעופה מסחרי".
ממצאי הדוח
להלן הממצאים העיקריים העולים מהדוח, הנושא את הכותרת "הערכת שוק להארכת מסלול שדה התעופה של חיפה":
כיום, מסלול שדה התעופה נפרש לאורך של 1318 מטר, כאשר פעילות נחיתתם והמראתם של המטוסים מתבצעת בשיטתVFR visual flight rules) – טיסה שהניווט שלה מתבצע לפי הראייה – ב"כ). הדוח נועד להעריך אם תנאי השוק חיוביים או מסייעים להארכת המסלול הנוכחי בהתאם לשתי אפשרויות – הארכת המסלול הנוכחי ל-1642 מטר (סך הכל 1852 מטר כולל מרווח ביטחון) או 1852 מטר (2062 מטר כולל מרווח ביטחון), כשההנחה בשתי האפשרויות היא שהוא יוגבל להפעלה רק בשעות היום ועל פי שיטת ה-VFR. בשתי אפשרויות אלה מדובר בשדה תעופה שיהיה בינלאומי אזורי.
אפשרות שלישית שנבחנת בדוח היא היתכנות לנמל תעופה בינלאומי (לא אזורי – ב"כ) תוך הארכת המסלול ל-2300 מטר. במקרה כזה יידרש מיקום מחדש של המסלול לכיוון צפון-מזרח. מתוך בחינת אפשרות זו, כפי שעולה מהדוח, שיטת נחיתתם והמראתם של מטוסים תהיהIFR instrument flight rules) – קרי, טיסה לפי כללי טיסת מכשירים שבו הטייס לא נדרש להסתמך על תנאי הראות – ב"כ). מהדוח: "אפשרות זו יכולה לספק מרווח טוב יותר מהמכשול של עגורני הנמל, אבל ארובות בתי הזיקוק יכולות להיות גם בעייתיות לנחיתה או המראה מצד דרום".
עוד נכתב בדוח: "יש לתת תשומת לב מיוחדת לפיתוח פוטנציאלי של פעילות מסחרית אזרחית בשדה התעופה ברמת דוד, מכיוון שהדבר יכול להשפיע ישירות על חיפה", כמפורט: "בסיס חיל האוויר ברמת דוד הוא אחד משלושת הבסיסים העיקריים של חיל האוויר הישראלי, הנמצא 30 ק"מ מדרום-מזרחית לחיפה. בשנת 2014 זה היה האתר שנבחר מראש להקמת שדה התעופה הבינלאומי החדש מאחר שכבר קיימת תשתית במקום. שדה התעופה מונה שלושה מסלולים סלולים עם מסלול המראה של כ -2400 מטר בקירוב. למרות ששדה התעופה כיום אינו מקושר היטב לתחבורה ציבורית (לדוגמה: אין תחנת רכבת), ניתן להגיע לשדה התעופה בטווח של 35-30 דקות ממרכז העיר חיפה ופחות משעה וחצי מתל אביב. התשתית הקיימת של רמת דוד נחשבת פחות מוגבלת מחיפה (פחות מכשולים לניווט אווירי, מסלולים ארוכים יותר) ועלולה להפוך לשדה תעופה אזרחי בהשקעה נמוכה יותר".
על פי הדוח, המסלול הנוכחי של שדה התעופה מאפשר טיסות לטווח קצר למספר מדינות בדרום-מזרח אירופה במטוסים המשמשים לטיסות אזוריות ומופעלים במנוע טורבו (turboprop, להבדיל ממטוסי jet), וכאלה ישנם שניים: דגם אחד שיכול להכיל מקסימום 48 נוסעים, ודגם שני שיכול להכיל 68 נוסעים. הארכת המסלול ל-1642 מטר תאפשר טיסות לדרום-מזרח אירופה במטוסים צרי-גוף טיפוסיים ולמרכז אירופה במטוסים מודרניים. לעומת זאת הארכת המסלול ל-1852 תאפשר טיסות למזרח ומרכז אירופה במטוסים צרי-גוף טיפוסיים ולמערב אירופה במטוסים מודרניים. הדוח מסייג, כי מתוך שמונת הדגמים שהיתכנותם נבדקה לטיסות, רק אחד מהם יכול להגיע לכל יעד באופן מלא למערב אירופה ושלושה מתוכם יכולים להגיע לכל יעד למזרח או מרכז אירופה, אם וכאשר המסלול יוארך ל-1642 מטר; אם המסלול יוארך ל-1852, רק שלושה מתוך שמונת הדגמים שנבדקו יוכלו לטוס לכל יעד במערב אירופה, בעוד חמישה דגמים יוכלו לטוס לכל יעד במרכז ומזרח אירופה.
האפשרות השלישית, שבחנה היתכנות למסלול חדש שישתרע על 2300, היא כבר סיפור אחר. במקרה זה שישה מהדגמים שנבחנו יוכלו להגיע לכל יעד במרכז ומזרח אירופה, וחמישה לכל יעד במערב אירופה. יש לזכור, כי משרד התחבורה בהסכם עם העירייה וחנ"י, אישר, כי המסלול יוארך עד ל-2100 מטר, כך שלעת עתה ההיתכנות הזו לא על הפרק.
הדוח מעריך, כי שימוש בשיטת IFR תמשוך טיסות מסחריות באופן משמעותי מאחר שזו השיטה המועדפת על החברות. בהמשך קובע הדוח: "סביבת המכשולים הצפופה בחיפה תגביל את הטיסות לשעות היום בלבד גם עם מערך IFR… יישומה של שיטת IFR תדרוש מינימום תפעולי גבוה בשל קרבתם של עגורני הנמל והר הכרמל… אישור ספציפי נדרש על ידי רשות התעופה האזרחית באמצעות מחקר בטיחות אווירונאוטי מאחר שעגורני הנמל ימוקמו קרוב יחסית לשדה התעופה ובהתחשב בגובהם המשמעותי". בסיכום קובע הדוח, כי מומלץ ליישם את שיטת IFR לצורך הקלת פעולות התנועה, שיפור הבטיחות ושכנוען של חברות התעופה לטוס לחיפה.
תחזית תנועה
בפרק מיוחד, שמוקדש לסקירת השוק ותחזית התנועה בשדה התעופה, נכתב, כי על חיפה להתמקד בטיסות הפנים ובשוק הטיסות היוצאות הבינלאומיות, במיוחד לדרום-מזרח ומזרח אירופה. הפוטנציאל לביקוש טיסות פנים בשדה זה גבוה מאוד, וכך גם הפוטנציאל לטיסות לדרום-מזרח אירופה, בעיקר למדינות כמו טורקיה, יוון וקפריסין. לשדה פוטנציאל גבוה להשיג ביקוש לטיסות למדינות מזרח-אירופיות, בעיקר אוקראינה, רומניה, פולין, הונגריה ורוסיה. לעומת זאת, לשדה יש פוטנציאל בינוני להשיג ביקוש לטיסות למדינות מרכז אירופה, בעיקר איטליה, גרמניה, הולנד ושוויץ, וזאת מאחר ש-40 אחוז מהטיסות ליעדים אלו מתבצעות בשעות הלילה בשל אורך הטיסה (ארבע-חמש שעות), ואילו שדה התעופה בחיפה יכול לפעול רק בשעות היום. לעומת זאת, יש פוטנציאל נמוך לביקוש לטיסות למערב אירופה, למדינות כמו צרפת, בריטניה וספרד. בנוסף, לטיסות מסוג זה נדרשים מטוסים מהדור החדש של מטוסים בעלי גוף צר.
באשר לתיירי חוץ, הדוח מעריך, כי עד שנת 2050 השדה יכול למשוך 2 מיליון תיירים, זאת בלי לקחת בחשבון טיסות צבאיות וכלליות. אולם הדוח מסייג: "משוער כי בסיס חיל האוויר ברמת דוד ימשיך לפעול כבסיס צבאי, כך ששדה התעופה בחיפה יהיה השדה היחיד שמשרת את האזור כחלק מנמל התעופה בן גוריון. אם רמת דוד יופעל כשדה תעופה מסחרי, קיים סיכון גבוה שכל הטיסות יועברו מחיפה לרמת דוד בשל תשתית מפותחת יותר ופחות אילוצים תפעוליים".
פרק המסקנות
המסקנה העיקרית של הדוח היא, כי ניתן להאריך את מסלול שדה התעופה לכיוון הים עד ל-2062 מטר, כדי להשיג מסלול המראה של 1852 מטר, שיאפשר טיסות ליעדים כמו יוון, קפריסין וטורקיה וכן יעדים במרכז אירופה באמצעות מטוסים צרי-גוף אופיינים. יעדים במערב אירופה יתאפשרו באמצעות כלי טיס חדישים יותר. השדה יכול להגיע ל-2 מיליון נוסעים בטווח הבינוני ועשוי להפוך לשדה תעופה בינלאומי אזורי שמתמקד בנוסעים ישראלים יוצאים.
בדוח מצוין עוד, כי ההערכה המקדימה אינה מעלה סוגיות סביבתיות כלשהן, שכן אין אזורים קרובים לשדה שרגישים מבחינה סביבתית מאחר שהוא ממוקם באזור תעשייה. עוד מצוין, כי יש שיטות ישימות להפחתת רעש המטוסים, למשל: טיסות אל הים ומהים כשהרוח מאפשרת זאת.
תת-פרק בפרק המסקנות הוא זה שכותרתו "שדה התעופה יהיה כפוף למגבלות תפעוליות".
הדוח ממליץ ליישם את שיטת IFR; המכשולים הגבוהים שסובבים את השדה (עגורני הנמל, ארובות וכו') והר הכרמל ידרשו קביעת נהלים בעלי מינימום תפעולי גבוה והליכי עיצוב שיפועים ו/או קיזוז גבוהים. אמנם על פי הדוח, הנחיתה מכיוון הים וההמראה לכיוון הים תהיה מוגבלת בשל שינוי רוחות משמעותי, למרות שזוהי התצורה המועדפת למרווח ממכשולים גבוהים וצמצום מפגעי רעש. עם זאת, על פי הדוח, יש להכשיר נהלים להגעה ועזיבה לשני המסלולים, כדי לאפשר פעילות מקסימלית של המסלול תוך הימנעות מטיסות עם רוח גבית חזקה.
"כדי להפוך את הפרויקט למציאות", ממליץ הדוח: "להעמיק בבחינת/בניתוח המבצעי של השדה, שיכלול התוויית נוהלי שיטת IFR לשני המסלולים; לערוך מחקר בטיחות אווירונאוטי מפורט כדי לוודא אם החריגות מהסטנדרטים והפרקטיקות המומלצות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי גוררים סיכונים, והאם ניתן להמעיט את הסיכונים הללו ולהתקבל על ידי הרשות". בנוסף, ממליץ הדוח "לקיים מחקר היתכנות כלכלית שיכלול את בחינת הפיתוח המוצע של התשתיות; תוכנית עסקית (תנועה, תקבולים מסחריים ואווירונאוטים, הוצאות הון ותפעול, ותזרים מזומנים עסקי); ומודל עסקי שכולל תוצאות כלכליות, שיעורים, ובחינת תרחישים.
רק רמת דוד, ומיידית!
בקיצור: הדוח קובע שמיקום השדה הקיים בחיפה מגביל מאד טיסות, מסוכן, לא יפעל בלילה, ומגביל כמות הנוסעים וסוג מטוסים ומוקף מכשולים. זה כשלון מוחלט למיקומו שם.
לעומת זאת, תומך באופן ברור במיקומו ברמת דוד, שמאפשר שדה בינלאומי משמעותי שניתן לחבר בקלות לרכבת העמק ויכול לנצל מסלולים קיימים או לידם להוסיף מסלול כמעט בלתי מוגבל וללא מכשולים.
ברור שיש מיידית לאשר ולהקים שדה תעופה בינל"א צפוני לעשרה מליון נוסעים ברמת דוד.
יעקב
ב2021 אסור לבנות שדה תעופה על הקרקע המצומצמת שנשארה.
יש לפנות לטכניון ולדרוש פיתרונות של בנית שדה תעופה צף, על הים,
המורכב מיחידות הבנויות מפסולת חומרים פלסטיים הקיימים בשפע.
ולאחר מכן, אפילו ניתן למכור את הפיתרונות הנ"ל למקומות שונים בעולם לבניה על מיים.
מתי
זה מה שקורה כשאנשי העמק מזמינים דוח מומחה כדי לדחות את השדה אצלם ברמת דוד.
דוח מומחה "מטעם" כמו שרואים לפעמים בסדרות טלויזיה…
דוח לא רציני, ברגע שהחברה כותבת שרוב ההמראות והנחיתות יהיו לים.
ברגע שמטוס ממריא לים, אז מטוס אחר נוחת ממזרח כדי למנוע התנגשות.
גם בנתב"ג ההמראה מערבה, והנחיתה מגיעה ממזרח לאחר הקפה מעל ירושלים.
ברוחות חזקות מזרחיות הכיוון מתהפך.
דבר נוסף, הקריות אינן אזור תעשיה, במרחק של פחות מ 2 ק"מ מהשדה.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
שקליש תרד מהעץ הפנטזיות שלה,ותתחילו לפעול בהתאם למציאות הקיימת,ולא להוסיף לנו עוד שטיחי בטון ומטוסים מעל הראשים שלנו. תשקיע בחופים,בנמל,בתיירות פנים,בשיקום בתים ללא ממד,בשיקום הומניטרי לחזירים. יש לנו שדה תעופה שתשקם אותו כפי שהיה עד היום ולא מעבר לכך,כי חיפה קטנה ולא יכולה להכיל הגדלת מסלולים למטוסים גדולים יותר ורעש מטוסים מעל ראשינו ופחות שטח טבע לחיות בר.
אנחנו לא מסכימים!!!!!!
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
נפסיק לשלם ארנונה!!!!!
ערבי
ישראל מדינה פקה פקה לא יודעים לתכנן שדה תעופה בן לאומי אז מזמינים את הספרדים ואת כל העולם עזה תורכיה קפריסין ועוד מלא מדינות יודעים לתכנן שדה תעופה בן לאומי חחחחח אבל בדבר אחד אתם חזקים לפרסם שאתם מעצמה בכל דבר חחחחח הינה האמת יוצאת לאור אתם פקה פקה ועוד פקה פקה אפס כל העולם יודע שאתם בלן נפוח נמר על נייר חחחחח
תושבי חיפה
ל-4 מליון תושבי הצפון מגיע שדה תעופה בינלאומי, לא משלים לנתב"ג אלא מתחרה בנתב"ג!! לכל היעדים בעולם.
ישראל
חלומות שלא יתגשמו אין כבר במה להשקיע רק שדה תעופה חסר מה עם פתיחת שטח בנמל שמכרו לנו בציורים זה ניראה ניפלא עוד מעט היא תלך הביתה יבוא מישהו חדש עם חלום אחר מתי יתחילו לשפץ את הכבישים שמתפוררים
יאן T פרזי
שדה תעופה בינלאומי רק יקדם את חיפה. תיירים ותעסוקה לחיפה והצפון.
לכל הנוחרים שמעליי והם נגד – תמשיכו לישון, בגלל החוסר חזון שלכם חיפה גם נוחרת.
ריקי
רק זה חסר לנו.כמה נשאר לראש העיר חיפה?
חבר'ה מהעמק
שדה ברמת דוד יהפוך את העמק מחלום לסיוט. אל תשכחו שהפרות, התרנגולות וכו' יגיבו לרעש והתמובה תרד, מי לא אוהבת חלב וביצים?זה יהיה נזק בלתי הפיך לחקלאות.ישלהקים שדה בדרום…..
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
תגובה לתגובה מעליי איזה קשקוש. שום דבר לא יקרה לפרות והתרנגולות גם על יד סכיפול יש ובהרבה מקומות. מספיק להמציא שטויות!!!!
הדרכון
טוב שקליש לא מושפעת מטוקבקים. תמיד בקמפיין ולפני הבחירות היא אמרה שהיא רוצה להקים שדה תעופה וכל מי שבחר בה ידע. משום שהרוב בחרו בה אז אין לה שום סיבה להתקפל ולשנות את עורה וחברבורותיה.
אלף
לבועז חמו ולמערכת כלבו
כדי שנוכל לראות בעצמנו מה נכתב בדוח הספרדי, היה ראוי שתאפשרו הורדת הדוח. יש אנשי מקצוע שיוכלו להאיר אולי נקודות שלא עמדתם עליהן שחשובות לכל תושבי מפרץ חיפה.