עשר שנים וחצי לאחר שאושרה התוכנית המאפשרת את הקמתו, נראה כי סוף סוף עובר פרויקט הרכבל מהצ’ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה למישור המעשי. ההתרשמות נובעת מכך שבשבוע שעבר אישרה ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית חיפה היתר בנייה להקמת אחת מתחנות הפרויקט, וזאת במקביל לקידומם של היתרי בנייה נוספים למיזם החשוב שאמור להיות הארכה של התחבורה הציבורית הנוחה והמהירה בתוואי בלעדי מהצ’ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה.
מעברו של הפרויקט לשלב היתרי הבנייה הוא ציון דרך חשוב ביותר בהליכי קידומו. ניסיון העבר מלמד ששלב רישוי הבנייה, באמצעות הגשת בקשות להיתרי בנייה ואישורם, מלמד על הקונקרטיות של פרויקטים ויוזמות בנייה, וזאת בשונה משלב אישור תוכניות בנייה שבמקרים רבים נותרות במגירה.
את פרויקט הרכבל – קרוניות הנעות על כבל באמצעות חשמל במהירות של 18 קמ”ש – יוזמים העירייה ומשרד התחבורה באמצעות החברה העירונית יפה נוף. בהוראות תוכנית הרכבל צוין כי היא כוללת שש תחנות להעלאה ולהורדה של נוסעים: תחנת מסוף מרכזית המפרץ (תחנה A), תחנת הצ’ק פוסט (תחנה B), תחנת כביש דורי בנוה שאנן (תחנה C), תחנת מרכז הטכניון (תחנה D ליד בניין דנציגר), תחנת הטכניון עליון (תחנה E בקרבת בניין קנדה) ותחנת האוניברסיטה (תחנה F סמוך לפארק הכרמל). מסלול הריחוף של הרכבל אינו ישיר ובחלקו אף מזוגזג, וזאת לצורך שירות הקמפוסים.
(הדמיות: חברת יפה נוף)
המסלול מתחיל בשתי תחנות מישוריות – תחנת מרכזית המפרץ ותחנת הצ’ק פוסט – אך למרות הימצאותן בשטח מישורי, התנועה ביניהן תהיה בגובה של חמישה מטרים מעל פני הקרקע, באמצעות כבלים שיימתחו בין עמודים – אותה הטכניקה שבה יפעל הרכבל לאורך כל התוואי. מתחנת הצ’ק פוסט יתחיל הרכבל “להמריא” לעבר התחנה הבאה בכביש דורי, ומשם הוא ימשיך, עדיין בקו ישר יחסית, אל התחנה הראשונה בטכניון, וממנה הוא יפנה מערבה אל תחנת הטכניון העליונה. בהגיעו לשם יפנה הרכבל דרומה אל התחנה הסופית באוניברסיטה, ומשם תחל נסיעתו בחזרה למטה עד לשטח המישורי במזרח העיר.
מובילי הפרויקט עדיין לא החליטו על המספר המדויק של הקרוניות שינועו במסגרתו, אך כבר כעת ידוע כי בשלב הראשון להפעלתו יעבור הרכבל בתחנות הצ’ק פוסט וכביש דורי, אך לא יעצור בהן. הפעלתן של שתי תחנות אלה תלויה בביקוש לנסיעות מהן ואליהן. היקף הביקוש יושפע מן הסתם מבנייה חדשה ומשמעותית בסביבת התחנות. הפעלת תחנת הצ’ק פוסט תלויה בעיקר בהתפתחותו של אזור התעסוקה המתוכנן בסביבתה ואשר כבר זכה לכינוי “מת”מ 2” (התוכנית להקמתו כבר אושרה). גם ליד תחנת כביש דורי מתוכננת בנייה בהיקף משמעותי, לרבות פרויקט חדש של מעונות סטודנטים ופרויקט מגורים הכולל 620 יחידות דיור במורדות נוה שאנן.
אורך תוואי הרכבל הוא 4.4 ק”מ, כאשר הפרש הגובה בין תחנות הקצה – מרכזית המפרץ והאוניברסיטה – הוא 470 מטר. לפי נתונים שהציגה השבוע חברת יפה נוף, משך הנסיעה באמצעות הרכבל מתחנת מרכזית המפרץ לתחנה הראשונה בטכניון יהיה עשר דקות בלבד, ונסיעה לאורך המסלול המלא – ממרכזית המפרץ לאוניברסיטה – תימשך 19 דקות בלבד. הנתונים מתייחסים למתכונת הפעלה מלאה של הפרויקט, כולל תחנות הצ’ק פוסט וכביש דורי.
הבקשה שאושרה בשבוע שעבר להיתר בנייה הוגשה על ידי חברת יפה נוף והיא מתייחסת לתחנת הצ’ק פוסט של הפרויקט, שכאמור לא עתידה לפעול בשלב הראשון. בהתאם להחלטת ועדת המשנה לתכנון ובנייה, התחנה תכלול שתי קומות ושטחה הבנוי יהיה 600 מ”ר. למרות הגעתו של הפרויקט לשלב היתרי הבנייה, חברת יפה נוף עדיין לא יודעת להצביע על לוחות זמנים לתחילת ביצועו.
דובר החברה עופר עמר מסר במענה לשאלות “כלבו – חיפה והצפון”: “נתיב הרכבל עובר מעל לתשתיות ולכבישים ללא הפרעה לפעילות הקרקעית. הפרויקט מקודם בהתאם לתוכנית המאושרת, והיתרי בנייה נמצאים בהליכי אישור של הוועדה המקומית. פרויקט הרכבל ייצא לביצוע לאחר השלמת גיבוש ההסכמים עם הגורמים הרלוונטיים”.
תגובות