-->
ד"ר עינת קליש רותם. השופט יעקב גולדברג: "הנזק לנאשמת רחוק מלהוות פגיעה קשה ובלתי מידתית" (צילום: צחי אוסטרובסקי)
ד"ר עינת קליש רותם. השופט יעקב גולדברג: "הנזק לנאשמת רחוק מלהוות פגיעה קשה ובלתי מידתית" (צילום: צחי אוסטרובסקי)

"כראש עיר אפעל לרפא את חיפה מכל מחלותיה”

"חיפה חולה קשה”, אומרת חברת מועצת העיר מהאופוזיציה ד”ר עינת קליש רותם, שהתחילה את הקמפיין שלה לראשות העיר יום לאחר הבחירות הקודמות. בריאיון מקיף היא מסבירה מדוע היא ראויה ויכולה לסיים אותו בניצחון

פורסם בתאריך: 13.4.17 08:43

האדריכלית ד”ר עינת קליש רותם, יו”ר סיעת חיים בחיפה שבאופוזיציה, היא כיום האלטרנטיבה היחידה לשלטונו של יונה יהב. בזכותה יודעים תושבי חיפה שמצפה להם מערכת בחירות מסקרנת באוקטובר 2018. בניגוד למועמדים אחרים שאולי עוד יצוצו עד לבחירות, קליש רותם החלה את הקמפיין לראשות העיר ב־23 באוקטובר 2013 – יום לאחר הבחירות הקודמות. היתרון הערכי הזה הוא נקודת הפתיחה לריאיון פוליטי-מוניציפלי.

מדוע לדעתך את ראויה יותר מיהב לכהן כראש עיר?

“חיפה סובלת לדעתי מניהול גרוע ביותר. העיר הזאת זקוקה לאדם שמבין את הבעיות שלה, שיש לו יכולת לראות פתרונות יצירתיים, שהוא לא חלק מהממסד ושיש לו האומץ לבצע את הפתרונות היצירתיים האלה. אלה שלושה דברים שלי יש ואין ליהב. יש לי הבנה עמוקה מאוד של הבעיות של חיפה – מה שליהב לא יהיה בחיים. בשנים האחרונות פגשתי אלפי תושבים. הציבור מאס בכל הפוליטיקאים המקצועיים, בכל אנשי הממסד האלה, בעסקנים ובאנשים שלא רואים יותר רחוק מקצה האף שלהם. העיר הזאת חולה, חולה קשה, והגיע הזמן שתגיע רופאה של ערים. זה המקצוע שלי. אני רופאה של ערים”.

מועמדים לראשות עיר נוהגים לבחון את סיכוייהם לפני ההתמודדות. האם קיימת סקר שבוחן את סיכוייך לנצח בבחירות?

“הסקר הכי טוב שקיימתי היה במערכת הבחירות בשנת 2013, אז יצאו סקרים בכל מיני עיתונים והודיעו שאני לא מצליחה אפילו להיכנס למועצת העיר. הפלא ופלא, כמעט בלי תקציבים, בלי שהייתי סלב ומאנונימיות מוחלטת הצלחתי להיכנס כראש הסיעה השנייה בגודלה במועצת העיר עם שלושה מנדטים ולקבל 15 אחוז תמיכה של הציבור. אני לא צריכה סקרים, אני מדברת עם הציבור”.

בהיעדר סקר, האם ברשותך אינדיקציות אחרות אשר מלמדות על סיכוייך?

“המשוב מהשטח. בכל יום מצטרפים אלינו עוד פעילים”.

ד"ר עינת קליש רותם במפגש עם תושבים (צילום: ערן גולדשמידט)

ד"ר עינת קליש רותם במפגש עם תושבים (צילום: ערן גולדשמידט)

השותפים הפוליטיים של יהב בקואליציה שלו הם הנציגים המקומיים של מפלגות רבות, ובהן הליכוד, העבודה, יש עתיד, ישראל ביתנו, ש”ס, יהדות התורה וחד”ש. איך את הופכת את כל אלה לתומכים שלך?

“קודם כל חלק מהמפלגות שמנית כבר לא עובדות כל כך טוב עם יהב. אני כבר יודעת על כמה מפלגות שבבחירות הבאות יישבו על הגדר כי הן מבינות שהוא נחלש מאוד. עם חלק מהמפלגות האלה יש לי קשרים טובים. השאלות שלך נכונות לעיתוי אחר – כמה שבועות לפני בחירות, לא לשנה וחצי לפני בחירות”.

עמדתנו היא שהשיטה שלפיה מתנהלת הפוליטיקה של השלטון המקומי היא פסאודו פרלמנטרית – נבחרי ציבור מתנדבים שרק בזמנם החופשי יכולים להתפנות לעיסוק המוניציפלי, בה בעת שהם נדרשים לקרוא ולאשר הררים של מסמכים. האם את שותפה לדעה שבנסיבות כאלה העשייה האופוזיציונית היא מוגבלת?

“כמובן, אבל אני לא מאשימה כאן את ראש העיר. זו פקודת העיריות. זה מה שהממשלה רוצה – סוג של שקט תעשייתי מבחינתה. כמובן שזה פסול”.

האם כראש עיר תפעלי לשינוי השיטה?

“כראש עיר אפעל לרפא את חיפה מכל מחלותיה. אני רוצה שיהיו סביבי אנשים חושבים, אכפתיים וחרוצים, וארצה לשמוע את דעתם”.

מצלמת את המסך

סדר היום של מועצת העיר מורכב משני חלקים. לאופוזיציה יש אפשרות להשפיע על עיצוב החלק הראשון אשר כולל שאילתות והצעות לסדר, אבל החלק השני מוכתב כולו על ידי ראש העיר שמבקש אישור לביטוי המעשי של מדיניותו – הקצאות תקציביות, הקצאות נכסים, התקשרויות, תמיכות וחוקי עזר. עושה רושם שאת לא עושה מספיק לבלימת סדר היום של ראש העיר, שככלל מאושר במועצה במהירות רבה מדי.

“אם תבדוק את מספר השאילתות וההצעות לסדר ואת הדברים שאני מעלה במסגרת מה שאפשר, אז תראה שאני עושה כנראה הרבה יותר מרוב חברי המועצה”.

אבל אני לא מדבר על זה אלא על החלק השני.

“סופו של החלק השני ידוע מראש. ליהב יש 25 חברי קואליציה. מה אתה יכול לעשות מול בן אדם שיש לו רוב של 25 חברי מועצה? אין דיון לעומק בשום דבר. כשאני מבקשת להתעמק ולקבל מידע הוא לא מועבר. כשאני מבקשת לדון בנושאים אז ההתייחסות לבקשות שלי היא מזלזלת. לכן אני לא משתתפת בקרקס. אני בן אדם רציני”.

ד"ר עינת קליש רותם בוועדת הכלכלה בכנסת (צילום: תנועת חיים בחיפה)

ד"ר קליש רותם בוועדת הכלכלה בכנסת (צילום: תנועת חיים בחיפה)

מדוע את מאפשרת ליהב להגיש ולהעביר שנה אחר שנה תקציב פיתוח שנתי בהיקף של מאות מיליוני שקלים ללא דברי הסבר?

“יהב קודם כל מזלזל בחברי הקואליציה שלו בהתנהלות הזאת. קודם כל הוא מזלזל באנשים שלו, אחר כך הוא מזלזל בציבור, ובסוף הוא חושב שהוא מזלזל באופוזיציה, אבל הוא לא מבין שבסופו של דבר הוא מזלזל רק בעצמו. אני פועלת להחליף את ראש העיר. כל האנרגיות שלי הולכות לזה, ואם הציבור מרגיש שמזלזלים בו – ומזלזלים בו – שיעזור לי להחליף את ראש העיר, להחליף אותו בי, לא בשום גנרל ולא בשום מנהל בית ספר”.

ההצעות הטובות לסדר היום של סיעתך מוסרות בזו אחר זו על ידי המכבש הקואליציוני, אבל בפרוטוקולים של ישיבות המועצה אין תיעוד שמי של כל חברי המועצה שהצביעו נגדן. למה זה קורה?

“תראה, כמעט בכל נושא שאני מעלה בשנים האחרונות יהב משתרך אחרי, ממש ככה, ואחר כך הוא עוד אומר שאלה רעיונות שלו. היום אני אחד ממקורות הרעיונות היצירתיים שיש בעיר הזאת. המאבק על השיקוע של מסילת הרכבת לא היה מקבל כותרות אלמלא הייתי מתחילה אותו. אני לא יכולה לומר שאני מרוצה מאוד מהסטטוס שלו היום, אבל אין לי ספק שיהב שינה את הדיבור שלו בעקבות הרעש שאנחנו עשינו. אותו הדבר עם מפרץ חיפה. אנחנו התחלנו לדבר על כל התוכניות ביחד – הרחבת הבנייה בבז”ן, קרקעות הצפון ונמל הדלקים. את ההצעות במועצה אני מעלה קודם כל כדי שהציבור יבין שיש לי הרבה רעיונות טובים, וזה רק מעט ממה שיהיה בעיר לאחר שאנצח בבחירות. אין לי ספק שיהב לא יעשה שום דבר עם זה. הוא גם לא מסוגל, גם אם הוא היה רוצה, לקחת ולממש. הוא לא יודע איך”.

מדוע את לא מבקשת שנתוני ההצבעות האלקטרוניות השמיות שתוצאותיהן מוצגות בזמן אמת על מסך במועצה כמצג חולף לכמה שניות יצורפו לפרוטוקולים של מועצת העיר?

“בהצבעות שמאוד חשובות לי אני פשוט מצלמת את המסך. אז אני שומרת לעצמי וכשיגיע היום יש לי הוכחות”.

לחדש את המרחב

מהי עמדתך ביחס למימוש תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ”א 38) בחיפה, המאפשרת תוספת של שלוש-ארבע קומות למבנים ביחס למצב הקיים?

“התוכנית כפי שהוא מיושמת היום עושה נזק אדיר לחיפה. זאת לא תוכנית רעה, זאת תוכנית שאפשר היה לממש בצורה מיטבית לחיפה. הוצאתי סדרה של כתבות בנושא הזה באתר שלנו שהכותרת שלהן היא איך אפשר להפוך את תמ”א 38 מקללה לברכה. באופן כללי, השינוי הדרוש הוא לא לחדש רק את המרחב הפרטי, כלומר את הבתים שלנו, אלא לחדש גם את המרחב הציבורי, את הרחובות ואת מערכת התחבורה הציבורית, ולהוסיף ירוק ושדרות של עצים ברחובות”.

בוועידת הערים המתחדשות של העיתון “דה מרקר” בשבוע שעבר אמרת: “בחיפה עומדות להיבנות חמש שכונות חדשות בשעה שהמרכז העירוני מנוון. במקום להחיות אותו, בורחים החוצה”. היכן נמצא המרכז העירוני המנוון הזה?

“העיר התחתית, הדר תחתון, הדר עליון, ואדי סאליב, ואדי ניסנאס, מורדות חליסה, המושבה הגרמנית, קרית אליהו עד בת גלים, חיפה אל־עתיקה. אנחנו מדברים על שטח עירוני עצום עם ערכים היסטוריים נדירים. אין עוד מרכז עירוני כזה בארץ. כשאני מדברת על הלב העירוני זה מה שאני רואה לנגד עיני”.

העיר זקוקה לתוכנית שימור (צילום: רמי שלוש)

"העיר זקוקה לתוכנית שימור" (צילום: רמי שלוש)

האם המשמעות של תפישת עולמך היא שבהיותך ראש עיר ייבלמו כל התוכניות שעדיין לא אושרו לשכונות חדשות בחיפה על אלפי דונמים פנויים מבינוי, ובהן התוכניות הכוללות 5,000 דירות נוספות בנאות פרס, 2,000 דירות במורדות לינקולן ותל אהרון, 2,000 דירות ברמת גוראל, 890 דירות במורדות רמת גוראל, 993 דירות במורדות רמת גולדה ו־620 דירות במורדות נוה שאנן?

“בהיותי ראש עיר תהיה חשיבה מחודשת על הכל, גם על דברים שכבר אושרו”.

מדוע אין לחיפה תוכנית שימור עירונית כוללת המעגנת סטטוטורית את שימורם של אלפי המבנים הראויים לשימור בעיר?

“האנשים שיושבים היום על תחום התכנון בעיריית חיפה הם אנשים נטולי חזון ונטולי ראייה לטווח רחוק. כשאהיה ראש עיר אכין ואאשר תוכנית שימור לחיפה. זה בנפשי ובנשמתי”.

כיצד תתמודדי עם תביעות פיצוי אפשריות של בעלי נכסים שיטענו שהתוכנית הגבילה את אפשרויות הבנייה בהם?

“אתמודד בבית משפט. העיר הזאת עומדת מעל כולם. עיר שאין לה היסטוריה גם אין לה עתיד”.

נמל המפרץ מיותר

מדוע את מתנגדת להקמת נמל המפרץ, שלפי יהב וממשלת ישראל יפריח את כלכלת חיפה?

“נמל המפרץ הוא פרויקט מיותר. הנמל הקיים היום היה יכול לשרת את חיפה והצפון די והותר. את הסכסוך שיש בין משרד התחבורה לוועדי העובדים בנמל הקיים צריך לסיים לא באופן שיפגע בחיפה. נמל המפרץ הולך להביא לפה עוד תעשיות. הבעיה הכי גדולה עם נמל המפרץ היא נמל הדלקים שעומד לקום בקצה הדרום מזרחי שלו. זה הולך לאפשר את הגדלת הייצוא של כל תזקיקי הדלק באופן דרסטי. אנחנו היום עיר עולם שלישי”.

יהב ובכירי העירייה מכחישים נמרצות שנמל המפרץ יתגבר את התעשייה המזהמת.

“יהב גם אמר שלא יקום נמל דלקים בזמן שעל השרטוט של נמל הדלקים חתומה החברה העירונית יפה נוף”.

אין ויכוח על כך שתוכנית נמל המפרץ כוללת נמל דלקים. העניין הוא שחברת נמלי ישראל אומרת שזו אופציה שלא נמצאת כעת בתוכנית הפיתוח שלה.

“אנו רואים את המעגנה של רציף הדלקים נבנית כבר היום”.

אתם יודעים לעשות את האבחנה בין שטח שמיובש לטובת נמל מכולות לבין שטח שמיובש לטובת נמל דלקים?

“כן, בוודאי, כי יש שרטוטים. יותר מזה – לפני כמה חודשים אישרו את תוכנית חיבורי התשתיות לנמל המפרץ. החיבורים האלה הם לא רק בשביל חשמל ומים לנמל, הם בשביל כל החומרים המסוכנים”.

מדוע לא עתרת לבית המשפט נגד תוכנית חיבורי נמל המפרץ לאחר שהתנגדותך נדחתה על ידי הוועדה המחוזית?

“אני עדיין בודקת הגשת עתירה. לא בטוח שרק על זה. יכול להיות שגם על זה”.

יש לוחות זמנים לפתיחת הליכים משפטיים בסיום הליכי אישור תוכניות.

“עתירה רק על תוכנית חיבורי נמל המפרץ היתה נכשלת. ככלל, בתי המשפט לא נוהגים להתערב בהחלטות של מוסדות תכנון”.

מה יהיו מקורות המימון של העירייה בראשותך להקמת פארק מורד נחל הקישון?

“כשיקום כוח פוליטי רציני למטרופולין חיפה והצפון יהיה הרבה יותר קל להביא כסף ולשקם, וזה חלק מהחזון שלי”.

טרמפ על האמוניה

יהב לא הצליח עד כה להפוך את תוכנית חזית הים העירונית למעשית. האם יש ברשותך אסטרטגיית פעילות לפינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ולמימוש התוכנית?

“נפגשתי עם אנשי הנמל והצעתי מתווה מעשי לפינוי מערב הנמל. במקום להושיב את כולם מסביב לשולחן ולפתור את הבעיה, יהב רב עם כולם. כל עוד יהב חלילה וחס ממשיך לשבת על הכיסא אני לא מאמינה שנראה את חזית הים העירונית מתגשמת. פשוט אין לו היכולת למצוא פתרונות”.

נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

האם את תומכת בסילוק מפעלי התעשייה הכבדה ממפרץ חיפה?

“אני תומכת באכיפה קפדנית מאוד. אני לא אומרת את האמירות האלה ‘לסלק’. אני חושבת שזה לא אחראי. אני כמובן מתנגדת למצב הקיים והובלתי מאבק נגד הגברת התיעוש. היום חסר הרבה מאוד מידע בנושא הניטור. יש הרבה עבודה שצריך לעשות, ואחר כך צריך להחזיק את כולם קצר. אני מאמינה בכך שאם המפעלים רוצים להישאר פה אבל מוכנים להתיישר, אז שיישארו. אם הם לא רוצים להתיישר ונוח להם המערב הפרוע שיש היום, אז שיארזו את התיק שלהם וילכו. אני לא אסלק אותם. הם יסלקו את עצמם”.

איך את מתרשמת מהנחישות של יהב בהובלת המאבק לסילוק מיכל האמוניה?

“האמוניה, אם אתה מסתכל היום על כל מפת המפרץ, היא הבעיה הכי קלה לפתרון שיהב בחר לעצמו, כי הממשלה כבר אישרה להוציא את האמוניה לפני שלוש שנים, כלומר אין לה פה איזשהו אינטרס כבד ולא אכפת לה שהאמוניה תלך לדרום. האמוניה לא הורגת אותנו ביומיום. האמוניה מסוכנת מאוד והיא צריכה לצאת מפה, אבל יש פה גם רכבות עם ברום, יש פה מיכלים עם כל מיני חומרים, יש פה מצבורי חומרים מסוכנים מטורפים ויש פה עוד מיכלי אמוניה שמפוזרים במפרץ חיפה. זה לא המיכל היחיד. יהב תופס טרמפ. הוא מבין שהציבור רוצה לראות פתרון במפרץ חיפה והוא בחר לעצמו את הפתרון הכי קל. האמוניה צריכה לצאת, אבל יש בעיות הרבה יותר קשות במפרץ חיפה. יהב יושב כבר 14 שנה על הכיסא שלו ולא עשה כלום בשביל לעצור את ההרחבה של כל מערכת התעשיות הכבדות והפטרוכימיות. מבחינתי הבן אדם כשל מההתחלה ועד הסוף. כשאני מסתכלת על כל הזוועות האחרות שהוא אפשר להן להיות כאן, אני לא מתרשמת ממנו”.

העירייה: "לקליש רותם אין הבנה בסיסית"

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: “ד”ר קליש רותם מעולם לא נתנה לעובדות לבלבל אותה, כפי שהיא אינה נותנת להן לבלבל אותה גם בראיון המקיף לעיתונכם. כך במאבק על שיקוע מסילת הרכבת שממנו היא נעלמה לחלוטין, בעוד שראש העיר הביא הישג היסטורי שישחרר לחלוטין את העיר מפסי הרכבת ויסיר את חיץ המסילות מחיפה. כך גם בנושא חזית הים העירונית. בעוד שקליש רותם מפנטזת על מתווה סודי שאיש לא שמע עליו עד כה, ראש העיר הביא כבר לאישור התוכנית על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה – תוכנית שזכתה גם לגיבוי תקציבי בהסכם השיקוע שבמסגרתו התחייבה המדינה להעביר 1.3 מיליארד שקל למימון הפרויקט. השלב הראשון של התוכנית התממש כבר באזור האנגר 15 שממנו יוצא קו השיט התיירותי החדש עכו-חיפה. התעלמותה של קליש רותם מהעובדות באה לידי ביטוי גם בנושא השימור. עיריית חיפה היא הרשות המקומית הראשונה בארץ שהטמיעה את השימור בתוכנית המתאר שלה ופועלת להשלמת תוכנית אב לשימור. מדיניות העירייה בתחום חשוב זה באה לידי ביטוי בהשקעות עתק במתחמים שלמים אשר זוכים לשיקום תוך שימור קפדני ואותנטי. כך נעשה במושבה הגרמנית, בשוק התורכי, בכיכר פריז, בקמפוס הנמל, בציר נתנזון-יפו, בוואדי סאליב, בתחנה החיג’אזית ובפרויקטים נוספים הזוכים לעדנה ולפעילות אורבנית תוססת. היעדר ההבנה הבסיסית של קליש רותם בא לידי ביטוי מביך בהתייחסותה לנמל המפרץ שהוקם ביוזמת המדינה, לאחר שזו הבינה כי אין בנמלים הקיימים באשדוד ובחיפה כדי לשרת את צורכי הספנות המודרנית ובלעדי נמלי מים עמוקים אין להם עתיד. בנמל החדש תלוי עתידו הכלכלי של צפון הארץ ובלעדיו ימשיכו לעזוב את האזור המחסנים הלוגיסטיים שבהם יכול להבחין כיום כל מי שנוסע בכביש מספר 6. על מנת לתת מענה לכל אלה נבנה כיום בחיפה הנמל הירוק המודרני והמתקדם בעולם, שיהפוך לנמל המוצא לסין ולמדינות האזור תוך הקפדה מירבית על נושא איכות הסביבה. ולבסוף, על כישוריה האישיים ועל יכולת הניהול של קליש רותם יעידו חברי סיעתה שעזבו אותה. על רצינות עבודתה תעיד עזיבתה את ישיבות המועצה בדיונים מהותיים כמו הדיון על פתיחת שנת הלימודים. בדיקת הפרוטוקולים של מועצת העיר הפתוחים לעיון הציבור תלמד על חוסר תרומתה לדיוני המועצה. די להביט בכל אלה כדי להבין כי ההישג היחיד שאותו הציגה עד היום הוא בתחום הסיפורת, אשר גם בו יש מקום לשיפור, בוודאי אם היא מתכוונת להתמקצע בתחום הפנטזיה”.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר