נמשך הלחץ הציבורי לחיובה של חברת נמלי ישראל (חנ"י) במילוי מטלה ציבורית-עירונית משמעותית כתנאי לאישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שהיא יזמה. בעררים שהגישו רשות נחל הקישון והקואליציה לבריאות הציבור על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מחודש דצמבר לאשר את תוכנית נמל המפרץ מוצגת שוב הדרישה להתנות את אישור התוכנית בחיובה של חנ"י לסייע בפיתוח פארק מורד נחל הקישון ובתחזוקתו. הדרישה כבר הוצגה בהתנגדויותיהן של הרשות והקואליציה לבריאות הציבור לתוכנית המפורטת, אך היא נדחתה בהחלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית תוך דחיית ההתנגדויות.
נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת שקובעת את השימושים המדויקים בנמל.
מנכ"לית הרשות שרון נסים כתבה בהתנגדות כי לצורך הקמת נמל המפרץ "יובש שטח ים שהיה יכול לשמש את הציבור בשטח של כ-1,000 דונם, ולפיכך יש להשית על חנ"י פיתוח סביבתי משלים אשר יכלול סיוע בפיתוח פארק מורד נחל הקישון ובתחזוקתו".
בדומה לרשות, גם הקואליציה לבריאות הציבור חיברה בהתנגדותה בין המטלה לפארק המורד ודרשה לחייב בביצועו את חנ"י כפיצוי על כך שלצורך הקמת הנמל יובש הים בשטח רחב היקף, שבנסיבות אחרות יכול היה לשמש את הציבור הרחב. חברת הוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור רוית שטוסל כתבה בהתנגדות: "לנוכח פגיעה בזכות הציבור הרחב ליהנות משטחים פתוחים ורציפים, אנו סבורים כי יש להשית על יזם התוכנית פיתוח סביבתי משלים לטובת הקמת פארק מורד נחל הקישון. ההיבט הציבורי הרחב מחייב החלטה כזו".
אלא שהוועדה המחוזית לא השתכנעה וציינה בהחלטתה לדחות את הדרישה לקשור בין פארק המורד לנמל המפרץ כי ייבוש הים נעשה בהתאם לתוכנית שאושרה לפני כחמש שנים, והתוכנית הנוכחית המפורטת אינה יכולה לגרוע או להוסיף תנאים והנחיות הקשורים לטיפול בתוצאותיו של ייבוש הים.
כעת מוצגת הדרישה גם בפני ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בתקווה שהפעם היא תאומץ. בערר כתבה הרשות: "הרעיון בדבר פיצוי סביבתי נכון וראוי הוא עת עסקינן בפרויקט העתיד להשפיע לרעה על מפרץ חיפה בהיבטי זיהום אוויר, רעש, עומסי תנועה ונוף. על כן העוררת תשוב ותטען כי היה מקום להטמיע בתוכנית הוראות בדבר חיובה של חנ"י בפיתוח סביבתי משלים אשר יכלול סיוע בפיתוח פארק המורד ובתחזוקתו השוטפת".
שטוסל כתבה בערר כי בשל ההשלכות הסביבתיות של נמל המפרץ והשימוש בשטחי ים לצורך הקמתו, "אנו סבורים כי יש להטיל על חנ"י מטלת פיתוח סביבתית להקמת ותחזוקת פארק המורד".
יצוין כי בדיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית בחודש נובמבר הציגה חנ"י עמדה ולפיה פיצוי סביבתי אינו נושא הכלול בחוק התכנון והבנייה.
האם ההצבעות לא נקנו ע"י חני. . .
לבדוק האם חברי וטעדות התכנון מקבלים שוחד ישיר או עקיף מחנ"י להצביע תמיד בעדה ולטובתה זה ממש מסריח. האם קרוביהם או חבריהם מועסקים שם, האם כסף או הבטחות.. משהו נראה רע מאד בהצבעות
אמנציק
היו 3 אנשים מטעם חנ"י ונמל חיפה שסכמו עם שוש צייזל-פרי את הסיוע בפתוח הפארק והרחבתו- איפוא הם היום?