1,132 הולכי רגל נפגעו במעברי חציה בחיפה בעשור האחרון (2018-2009), ומהם נהרגו 21 בני אדם. בשנת 2018 נפגעו במעבר חציה בעיר 131 הולכי רגל, ומהם אדם אחד נהרג.
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2018 (ינואר-נובמבר) נהרגו ברחבי הארץ 27 בני אדם בעת שחצו את הכביש במעברי חציה. רובם המכריע של ההרוגים במעבר חציה מצאו את מותם בתחום העירוני – 23 הרוגים. מהנתונים עולה עוד כי כ-16,000 נפגעו בעשור האחרון בעת שחצו את הכביש במעברי חציה – כ-1,600 נפגעים בממוצע בשנה.
עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 1,785 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חציה – כ-65 אחוז מכל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים (2,746). בתחום העירוני נפגעו בשנת 2018 במעבר חציה 1,736 הולכי רגל, ומהם 23 נהרגו ו-194 נפצעו באורח קשה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה: "הולכי רגל רבים מדי נפגעים מדי יום בתאונות במקום שאמור להיות עבורם בטוח ומוגן זהו מצב מטריד, במיוחד לנוכח העבודה שהפתרון לצמצום מספר הולכי הרגל הנפגעים במעבר חציה הוא פשוט לביצוע, אפקטיבי ואינו יקר. ברשויות המקומיות חייבים להתחשב בהולכי הרגל ולהציב פסי האטה במעברי החציה האדומים, ובעיקר בסביבה שבה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. פס האטה מפחית את הסיכון לתאונות ב-40 אחוז במקומות בהם הוא מותקן. מדובר בהשקעה פשוטה שיכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות".
מדוח שהכינה עמותת אור ירוק עולה כי בקרב מדינות ה-OECD נמצאת ישראל במקום השלישי בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים, כאשר רק יפן ודרום קוריאה מקדימות אותה. ממוצע הולכי הרגל ההרוגים במדינות ה-OECD נאמד ב-20 מכלל ההרוגים בתאונות דרכים, בעוד שבישראל ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות הוא 34 אחוז.
מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצדם של נהגי כלי הרכב – שלוש מתוך ארבע תאונות (75 אחוז) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי רגל.
דני דין
סכנה לצאת מהבית