אוניברסיטת חיפה מציעה מסלול לתואר ראשון מלא בשנתיים במגוון חוגי לימוד נבחרים, וזאת במקביל למסלול הרגיל שנמשך שלוש שנים. בין הפקולטות והחוגים שנכנסו למסלול המקוצר: גיאוגרפיה ולימודי סביבה, לימודי ארץ ישראל, שפה ושפות ערבית, היסטוריה של המזרח התיכון, פילוסופיה, היסטוריה כללית, ספרות עברית והשוואתית, תולדות האמנות, מדעי המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, תקשורת ושירותי אנוש.
באוניברסיטה מדגישים שהם האוניברסיטה הראשונה בארץ שמציעה את המסלול המקוצר הזה לסטודנטים וכי מדובר בתואר ראשון מלא, תקני, זהה בדרישות, בחתכי הקבלה, בחומר הנלמד, בקורסים ובכל דבר אחר לתואר הקיים כיום, מלבד שינוי אחד – משך הלימודים. גם מחיר שנת לימודים במסלול הזה זהה למחיר של המסלול המלא שנמשך שלוש שנים – 10,096 שקל – וזאת מכיוון שגם במסלול המקוצר כמו בארוך ילמדו הסטודנטים שישה סמסטרים, אלא שבמסלול הזה הלימודים יהיו ברצף ויכללו שני סמסטרי קיץ בזמן שהסטודנטים במסלול הארוך נמצאים בחופשה.
אחת מהבעיות שהנהלת האוניברסיטה היתה צריכה להתמודד עמה בעת תכנון המסלול הקצר היתה יציאתם של מרצים רבים לחופשת הקיץ. הפתרון הוא הקלטת ההרצאות מראש והעברתן בצורה מתוקשבת, ברמה כזו שלא תפגע באיכות האקדמית של הקורס.
רקטור האוניברסיטה פרופ' גוסטבו מש: "המטרה המרכזית של המסלול המקוצר לתואר ראשון בשנתיים היא לאפשר לסטודנטים שמעוניינים בכך לחסוך שנת לימודים, מבלי להתפשר לרגע על המצוינות האקדמית שלנו. זהו מסלול שמיועד לשאפתנים – לאנשים שמוכנים להשקיע בלימודים במשך שנתיים ללא הפסקה כדי להיות מוכנים לצאת לשוק העבודה או להמשיך ללימודי מחקר שנה לפני כולם".
עוד אומרים באוניברסיטה שהרעיון להציע לסטודנטים מסלול מקוצר לתואר הראשון נבע מריבוי תלונות בשנים האחרונות מצד הסטודנטים שלימודי התואר הראשון נמשכים זמן רב מדי. יצוין שכבר לפני כחצי שנה המליצה ועדת מומחים שהקימה התאחדות הסטודנטים הארצית למועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) לפתוח מסלולי לימוד לתואר ראשון שיימשכו שנתיים.
מש: "אחד מהגורמים המרכזיים שאפשר לנו לעשות את השינוי הזה הוא ההשקעה של האוניברסיטה בטכנולוגיה החדשה ובלמידה מתוקשבת. היום אנחנו נמצאים בשלב שבו אנחנו יודעים בצורה טובה מאוד אלו קורסים אפשר להעביר בצורה מתוקשבת בלי לפגוע ברמתם. אנחנו יודעים בצורה טובה מאוד כיצד להרכיב תואר מלימודים מתוקשבים לצד הלימודים הרגילים בכיתה".
לדבריו של מש, בפקולטות לחינוך בכל האוניברסיטאות עסוקים באופן אינטנסיבי במחקר האופן שבו משתנה הלמידה בבתי הספר ובאוניברסיטאות עם התפתחות הטכנולוגיה החדשה, וטבעי לשלב את הידע הזה באקדמיה: "רק לפני כמה שבועות חנכנו באוניברסיטת חיפה מרכז מחקר של כיתת העתיד. החלטנו שגם אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למציאות החדשה, ואם יש לנו את היכולות להעניק תואר ראשון בשנתיים ויש דרישה רבה של סטודנטים, אין שום סיבה שלא נעשה זאת".
תגובות