-->
חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)
חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)

גורם בעירייה: "ברור לנו שלא נוכל לעצור את החשמול"

למרות המאבק שמנהלת עיריית חיפה למנהור מסילות הרכבת ולמניעת החשמול העילי, בפגישה עם נציגי משרד האוצר הובהר לעירייה כי פרויקט המנהור ייצא אל הפועל רק בעוד עשור וכי פרויקט החשמול יתבצע למרות התביעה שהגישה העירייה לעצירתו

פורסם בתאריך: 12.3.25 12:00

מכה לחיפה: התוכנית למנהור מסילות הרכבת לא תתממש בעשור הקרוב. בתחילת השבוע התקיימה במשרד האוצר פגישה בין נציגי עיריית חיפה לנציגי המשרד שכונתה על ידי גורמים בעירייה "פגישה קשה". לדבריהם, הם יצאו מהפגישה בתחושת החמצה לאחר שהובהר להם כי תוכנית מינהור הרכבת תצא אל הפועל רק בעוד עשור, וכי פרויקט החשמול יתבצע למרות התביעה שהגישה העירייה לעצירתו.

זוהי המכה השנייה שניחתה על העיר בשבועות האחרונים ממשרדי הממשלה, וזאת לאחר שמשרד התחבורה הודיע כי אין תקציב להארכת מסלול שדה התעופה בעיר.

בפגישה דרשו נציגי העירייה שאת ההסכם לשיקוע הרכבת יחליף הפרויקט למנהור של ארבע מסילות – שתיים פרבריות קיימות ושתיים מהירות עתידיות שמתוכננות לקום במסגרת תת"ל 65ב' שנמצאת בשלבי תכנון מתקדמים. "במילים יפות אמרו לנו שתוכנית המנהור תצא אל הפועל רק בעוד עשור לפחות, וגם זה לא בטוח", אומר גורם בעירייה. "כולנו בעירייה יודעים שלא יהיה מנהור ושלא נצליח לעצור את פרויקט החשמול כי זה פרויקט לאומי".

את העירייה יצגו בפגישה המנכ"ל גדי מרגלית, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הבינוי שרית גולן שטיינברג, היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין, מהנדסת העיר אורית מרץ, מהנדס העיר לשעבר אריאל וטרמן וראש לשכת ראש העיר פז גליקמן. גורם שנכח בפגישה מסר ל"כלבו – לחיפה והקריות": "באנו כדי לקבל את כל הסכום לפרויקט המנהור שנאמד ב-12 מיליארד שקל. לעירייה כעת יש רק 1.3 מיליארד שקל לשיקוע של שני ק"מ בלבד בעיר התחתית, זה ההסכם במסגרת תמ"א 3/13/א'. ההישג שאנחנו שואפים אליו הוא שבמקום 1.3 מיליארד שקל לשיקוע ייחתם הסכם למנהור ב-12 מיליארד שקל. אבל צריך להביא בחשבון שתת"ל 65ב' עדיין לא אושרה אך היא נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים".

במסגרת תת"ל 65 תוכננו לקום שתי מסילות מהירות מתחנת מרכזית המפרץ ועד לפיצול מסילות השרון במחלף שמריהו. בשנת 2019 פיצלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) את התוכנית לשתיים – תת"ל 65א' שקובעת הוספת מסילות מהירות עד לתחנת חוף הכרמל, ותת"ל 65ב' שתקבע הוספת מסילות מהירות מתחנת חוף הכרמל עד למרכזית המפרץ.

 

 

במקביל, במסגרת תת"ל 18 נקבעו הסטנדרטים לחשמול מערך המסילות הארצי ולהסבת ארבע המסילות – השתיים הקיימות והשתיים המתוכננות – למערכת חשמלית. לאורך השנים התנגדה העירייה לחשמול העילי בשטחה בטענה כי הדבר מנציח את החיץ בין העיר לים ודרשה את שיקוע המסילה העוברת בעיר. בשנת 2012 נחתם הסכם גישור בין העירייה לרכבת ישראל, משרד התחבורה ורשויות נוספות, שבמסגרתו התחייבה הרכבת לבצע שיקוע של המסילה בפארק הכט. אז שונו סדרי העדיפויות והוחלט כי ישוקע מקטע בעיר התחתית כחלק מפרויקט חזית הים.

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", באוקטובר הגישה העירייה לבית המשפט המחוזי תביעה נגד רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד התחבורה, משרד האוצר וגופים נוספים, שבה היא ביקשה צו המורה לרכבת ישראל לשקע את המסילות במקטע העיר התחתית ובמקטע פארק הכט כשלב ראשון וכחלק בלתי נפרד בפרויקט חשמול מסילת הרכבת בתחומי חיפה. כמו כן ביקשה העירייה צו מניעה קבוע האוסר על ביצוע עבודות חשמול המסילות באופן עילי במקטעים המיועדים לשיקוע.

גורם בעירייה: "תת"ל 65ב' עדיין לא מאושרת ונמצאת בדיונים, וגם לא נראה שהיא תצא אל הפועל עד לשנת 2035. לא יהיה כלום. ייקח זמן עד שיאשרו אותה. הבעיה היא שאין תוכנית מאושרת למנהור וגם אין תקציב. אגף התקציבים הודיע שלפחות עשור לא יהיה תקציב לכך. מה שבפועל אומר שפרויקט החשמול יהיה גם יהיה. אנחנו רוצים שיחשמלו מתחת לקרקע בשני המקטעים – בעיר התחתית ופארק הכט. זו מהות התביעה שלנו. העירייה אומרת שעד עכשיו לא חשמלו אז שלא יחשמלו עוד כמה שנים, עד שתצא לפועל תת"ל 65ב'".

גורם אחר בעירייה אומר: "משרד האוצר הודיע כי לא יהיה תקציב למנהור. מה שבעצם אומרים לנו זה עד שתוכנית המנהור תצא אל הפועל נבצע חשמול עילי למסילות הקיימות, ולזה אנחנו לא מוכנים. הקיים עלול להפוך לקבוע, וזה החשש שלנו. יש תוכנית לשיקוע המסילות במסגרת תמ"א מאושרת והסכם משנת 2015. וזה מה שהעירייה יכולה לדרוש מבית משפט, את השיקוע של שני הקילומטרים בעיר התחתית במסגרת התמ"א, ובגלל זה הגשנו צו מניעה לחשמול. מצדנו, גם אם לא יהיה כסף למנהור – שלא יחשמלו ושישאירו את העיר עם רכבות רגילות. העירייה לא רוצה חשמול – נקודה. אבל אנחנו מבינים שבכל מקרה הם יחשמלו, כי יש את תת"ל 18 לחשמול עילי, אז אנחנו אומרים 'יש לכם הסכם איתנו לשיקוע של שני ק"מ, אז קודם תקיימו אותו. ברור לנו שלא נוכל לעצור את החשמול, אין לנו מה לעשות נגד זה חוץ מלוודא שישקעו מול חזית הים".

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. דן

    ותודה לעינת קליש רותם שרכבה על הטיקט הזה לראשות העיר ושם החליטה להתנהג כמו ילדה מתבגרת ובועטת ולעשות ברוגז עם הממשלה והכנסת, עוד בתקופה שהן היו שפויות יחסית וככה לקלקל לנו כל סיכוי לקדם את שיקוע הרכבת.
    כזו קטסטרופה וכישלון שהקליש הזו המיטה על חיפה. אני מקווה שהיא מרגישה איך כל הדלתות סגורות בפניה כי היא מותג של כישלון בכל מובן: אדריכלית דוקטור עם הרשעה פלילית בתחום מקצועה והרס חיפה בתקופת שלטונה.
    אבל מי שאוכל אותה בגללה אלו תושבי חיפה

  2. מוק

    העיקר לליכוד יש כסף למסילת רכבת לאילת…… אבל נגישות לפריפריה הצפונית, ושל תושבים לים זה לא חשוב

  3. איש

    החשמול יקרה, המנהור לא. זאת המציאות וטוב להכיר בכך כמה שיותר מהר

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר