-->
חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)
חיץ המסילה בחיפה (צילום: רכבת ישראל)

הרכבת עונה לעירייה: "מעכבת פרויקט תשתית חשוב וחיוני"

בכתב ההגנה שהגישה רכבת ישראל לתביעה של עיריית חיפה נגדה נטען כי מטרתה של התביעה היא "ניסיון להקדים ולעקוף בניגוד לדין את הליכי התכנון של שיקוע המסילות בחיפה, תוך ניסיון להציג מצג שגוי שהיה ידוע לה באשר לאפשרות לביצוע שיקוע כבר כעת"

פורסם בתאריך: 13.2.25 07:55

טענות קשות של חברת רכבת ישראל נגד עיריית חיפה בנושא פרויקט שיקוע מסילות הרכבת ועבודות החשמול העילי. כזכור, בחודש אוקטובר הגישה העירייה לבית המשפט המחוזי תביעה נגד רכבת ישראל וגופים נוספים, ובו היא ביקשה צו שיורה לשקע את המסילות בעיר התחתית ובפארק הכט ולמנוע חשמול עילי במקטעים המיועדים לשיקוע.

התביעה נסובה סביב תוכנית תשתיות לאומית (תת"ל) 18 שאושרה בשנת 2014, שבמסגרתה יעברו מסילות הרכבת לחשמל לאורך 420 ק"מ, תוך חשמול עילי במקטעים בחיפה. כזכור, העירייה התנגדה לחשמול העילי בטענה כי הדבר מנציח את החיץ בין העיר לים, ודרשה את שיקוע המסילה העוברת בעיר. יצוין כי עוד לפני כן, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בשנת 2012, נחתם הסכם גישור בין העירייה לרכבת, למשרד התחבורה ולגורמי התכנון, שבו התחייבו הרכבת וגורמי התכנון לבצע שיקוע של המסילה במקטע פארק הכט. אלא שסדר העדיפויות השתנה, והוחלט כי תחילה ישוקע מקטע אזור העיר התחתית כחלק מפרויקט חזית הים.

בכתב ההגנה שהגישה אתמול (רביעי) רכבת ישראל נטען כי "כל מטרה התביעה היא ניסיון להקדים ולעקוף בניגוד לדין את הליכי התכנון של שיקוע המסילות בתחום העיר חיפה, אשר עתיד להתבצע מכוח תת"ל 65ב, תוך ניסיון להבטיח תקצוב מגורמי ממשלה להליך סטטוטורי אשר טרם הושלם. כל זאת תוך ניסיון להציג מצג שגוי, אשר היה ידוע לתובעת ואשר נמסר לה לא אחת בשלל הזדמנויות, לפיו קיימת אפשרות סטטוטורית בת קיימא לביצוע שיקוע בתחומה, כבר כעת".

עוד טוענת הרכבת כי "הכרעה באישור המסמכים המפורטים לפני ביצוע של תת"ל 18 בחיפה התבצעה בפני ועדות תכנון זה מכבר. התובעת, שהיא חלק מהליכי תכנון אלו וחלקם אף נעשו על דעתה, היתה צריכה להגיש עתירה מינהלית לערכאה הרלוונטית, ככל שחלקה על הכרעות גופי התכנון. עתירה כזו לא הוגשה, והמועד להגישה חלף מזמן. לא ניתן לרפא פגם זה, לבטח שלא באמצעות פנייה לערכאה אזרחית. על כן דין התביעה להימחק על הסף, במיוחד ככל שהיא נוגעת לחשמול העילי של מסילת הברזל הקיימת כפי שנקבע במסגרת הוראות תת"ל 18".

 

 

בכתב ההגנה מציינת הרכבת ישראל כי "לא קיימת תוכנית סטטוטורית המאפשרת את שיקוע המקטעים המבוקשים, ויודגש כי תוכנית פיתוח חזית הים העירונית אינה מאפשרת את שיקוע המסילה, אלא לכל היותר את שיקוע המסילות בכפוף לבחירת חלופה שתאפשר את השיקוע בכפוף לבחירת חלופה בתת"ל 65ב, וזאת מבלי לגרוע מעבודות חשמול התוואי הקיים בהתאם להוראות תת"ל 18".

עוד טוענים ברכבת ישראל כי בימים אלו היא מקדמת את תוכנית תת"ל 65ב שעתידה להסדיר את המקטע השני של רשת המסילות המהירות בקו תל אביב-חיפה וליצור ממשק מהיר בין שני המטרופולינים, וזאת בהתאם לתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל והחלטת הממשלה: "נכון להיום החלופה המועדפת על רכבת ישראל היא חלופה 102, שבמסגרתה מוצע מנהור התוואי כולו, בין השאר במקטעים הרלוונטיים". לטענתם, המנהור והחלופה המקודמת במסגרת התוכנית "מקובלת על עיריית חיפה, אך תת"ל 65ב טרם הופקדה וקל וחומר אושרה, ולפיכך אינה מאושרת סטטוטורית. לאור האמור, ברי כי לא ניתן 'לדלג' על ההליכים הסטטוטוריים הנדרשים בחוק ולהתעלם מהוראותיה הברורות של תמ"א 13/3/א עצמה דרך פנייה לבית משפט".

ברכבת מפנים אצבע מאשימה לעירייה וטוענים כי היא "מבקשת כעת לעכב פרויקט תשתית חשוב וחיוני, תת"ל 18, שהיא תוכנית תשתית לאומית ארצית אשר חלה על כל קווי המסילות בשטח המדינה ונועדה לאפשר את החלפת קטרי הדיזל הקיימים בקטרים המונעים באמצעות חשמל. החלפה זו מסייעת להסיע רכבות מהירות על גבי מסילות הרכבת הקיימות והפעילות, מאפשרת שימוש באנרגיה ירוקה ומאפשרת את טיוב השירות הניתן לציבור המשתמשים ברכבת באופן מהיר, יעיל וסביבתי יותר".

לסיום נטען בכתב ההגנה כי "כל מקטע משפיע ישירות על כל רשת המסילות. פגיעה במקטע הרצוי בחיפה משפיעה ישירות על תנועת הרכבות בכל חלקי הארץ, כך שקידום חלופה ו/או כפיית שיקוע, אשר משמעותם היא השבתה של מסילות הרכבת, יוביל בהכרח לפגיעה משמעותית ומהותית בתנועת הרכבות הארצית, על כל המשמעויות הנובעות מכך".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר