הארכת כביש 6 צפונה יוצאת לדרך: פורסם המכרז להקמה ולהפעלה של קטע הכביש ממחלף סומך לבית העמק. הפרויקט, שיחבר בין הצפון למרכז, יקצר משמעותית את זמני הנסיעה, יפחית את עומסי התנועה בכבישי האזור ויאפשר חיבור נוח לערים נהריה, שפרעם, עכו, ג'וליס, טמרה, כרמיאל והקריות. עלות הפרויקט, שאותו מקדם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם משרד האוצר באמצעות חברת חוצה ישראל, נאמדת בשלושה מיליארד שקל, ופתיחתו של הכביש מתוכננת לשנת 2028.
ממשרד התחבורה נמסר כי הכביש החדש יפחית משמעותית את הגודש בכביש 4, בכביש 70 ובכביש 22, ויסייע בהפיכתו של כביש 4 לציר המשמש בעיקר תחבורה ציבורית. מבדיקות שערכה חוצה ישראל, עם סיום הפרויקט תגדל מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר פי שניים ואף יותר. הארכת הכביש צפויה לעודד צמיחה של מרכזי תעסוקה לאורך התוואי, כפי שקרה בעבר עם הגעתו של כביש 6 ליקנעם ולקרית גת.
המכרז שפרסמה ועדת המכרזים הבין משרדית הוא לתכנון, למימון, להקמה, להפעלה ולתחזוקה של של מקטעים 8 ו-9/א בכביש 6 לתקופה של כ-34 שנה. הפרויקט, שמקודם בהתאם להחלטת ממשלה 654, כולל סלילת כ-22 ק"מ של כביש דו מסלולי ותלת נתיבי ממחלף סומך ועד לבית העמק, והקמה של שלושה מחלפים חדשים (אבליים, מכר ובית העמק). כמו כן תישמר רצועה למסילת רכבת עתידית. עבודות ההקמה יכללו עבודות סלילה ועפר, הקמת מבני דרך, ניקוז ומערכות אגרה, ושיקום נופי.
שבע קבוצות מובילות עברו את הליך המיון המוקדם (PQ) של המכרז המנוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית.
הממשלה גם אישרה את הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב להעניק הטבה לנוסעים בכביש החדש כחלק ממאמץ הסיוע לתושבי הצפון בעקבות המלחמה. בשיתוף פעולה עם ועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ דוד ביטן הוחלט על הנחה של כ-40 אחוז מסכום האגרה למשתמשים בתדירות גבוהה במקטעים החדשים, כך שבמסגרת חוזה הזיכיון תינתן הנחה לרכב פרטי שנסע 20 מקטעים ויותר בחודש.
רגב: "זהו שלב משמעותי נוסף בדרך להארכה נוספת של כביש 6 צפונה, שתתרום לחיזוק הפריפריה ולחיבורה למרכז הארץ. זהו פרויקט שעליו נאבקתי ואישרתי בתקציב הממשלה, ואמשיך לדחוף ליציאה מהירה לביצוע. הצפון יחזור לפרוח ולשגשג, ומשרד התחבורה יספק לו את המנוע התחבורתי הדרוש לצמיחה כלכלית וחברתית".
החשב הכללי במשרד האוצר יהלי רוטנברג: "הארכת הכביש תשפר את הנגישות לצפון הארץ, תסייע בחיבור הפריפריה הצפונית למרכז ותהפוך את הערים ואת מרכזי התעסוקה הסמוכים למוקדי צמיחה כלכליים ואטרקטיביים. לפרויקט צפויות תועלות כלכליות, הן בצמצום זמני הנסיעה והן בהגדלת אפשרויות התעסוקה באזור, שישפיעו משמעותית על איכות חיי התושבים. דווקא בתקופה זו, קידום מיזמיי תשתית לאומיים הוא חיוני להתאוששות ולצמיחת המשק, ושיטת ה-PPP מאפשרת לקדם פרויקטים אלו, ללא העמדת מקורות תקציביים בשנים הקרובות".
מנכ"ל חוצה ישראל דן שנבך: "הארכת כביש 6 צפונה היא אבן דרך מרכזית בפיתוח התשתית התחבורתית של מדינת ישראל. כביש 6, המשמש עורק תחבורתי ראשי ומשרת מאות אלפי כלי רכב ביום, הוא מנוע חשוב לשיפור התשתית התחבורתית הארצית. הארכת הכביש תהווה מנוף כלכלי ותעסוקתי אזורי, ותוביל להפחתה משמעותית בעומסי התנועה באמצעות חיבור תחבורתי רציף ויעיל בין הצפון למרכז".
תגובות