עיריית חיפה הגישה היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי תביעה נגד רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד האוצר, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. הרקע לתביעה הוא שיקוע תוואי המסילות ועבודות החשמול העילי בתחום העיר.
בתביעתה טוענת העירייה כי זה שנים ארוכות היא פועלת לתיקון העוול ההיסטורי של חציצת חופי הים מהעיר בשל תוואי מסילת הרכבת, ועל כן חתמה בעשור האחרון שורת הסכמים שנועדו למנוע את עבודות החשמול העילי שצפויים להעמיק ולהגביה את החיץ הקיים. לטענתה של העירייה, הנתבעים אינם פועלים כפי שנדרש מהם על פי ההסכמים, ובפועל מקדמים את ביצוע עבודות החשמול תוך הפרות ההסכמים וההתחייבויות.
על פי תוכנית תשתיות לאומית (תת"ל 18) שאושרה בשנת 2014, מסילות הרכבת יעברו לחשמל לאורך 420 ק"מ, תוך חשמול עילי במקטעים בחיפה. העירייה התנגדה לחשמול העילי בטענה כי היא מנציחה את החיץ בין העיר לים, ודרשה את שיקוע המסילה העוברת בעיר. יצוין כי עוד לפני כן, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בשנת 2012, נחתם הסכם גישור בין העירייה לרכבת ישראל, משרד התחבורה וגורמי התכנון, שבמסגרתו התחייבו רכבת ישראל וגורמי התכנון לבצע שיקוע של המסילה במקטע פארק הכט. אלא שסדר העדיפויות השתנה והוחלט כי תחילה ישוקע מקטע אזור העיר התחתית כחלק מפרויקט חזית הים.
בכתב התביעה מציינת העירייה כי בשנת 2015 נחתם הסכם בינה לבין משרד האוצר ורמ"י, שבו נקבע כי המשרד יישא במימון שיקוע המקטע בעיר התחתית בסך של 1.3 מיליארד שקל כשלב ראשון, ואילו בשלב השני יתוקצב הפרויקט ב-800 מיליון שקל שיעברו ממשרד האוצר ומרמ"י למשרד התחבורה. רמ"י, כך הוסכם, תעמיד את התקציב האמור מהתקבולים שיגיעו משיווק יחידות דיור ושטחי מסחר באזור העיר התחתית.
בכתב התביעה טוענת העירייה כי נכון למועד הגשת התביעה השלימה הרכבת את עבודות החשמול העילי של תוואי המסילה עד לזכרון יעקב, והן צפיות להגיע בהמשך לפאתי העיר הדרומיים, ומכאן חשיבות בירור תביעתה זו במהירות על ידי בית המשפט.
עוד טוענת העירייה כי רמ"י החלה את שיווק המקרקעין המיועדים לדיור ולמסחר במסגרת פרויקט חזית הים, כשבמרץ השנה הסתיים הליך מכרזי שבו החכירה רמ"י את הזכויות במגרש המגורים תמורת 205 מיליון שקל. אלא ש"חרף האמור, למיטב ידיעתה של העירייה, רמ"י לא העבירה את התקבולים בגין שיווק מגרש המגורים, לרבות הוצאות הפיתוח, לשם מימון פרויקט השיקוע באופן שמהווה הפרה בוטה של מחויבויותיה ההסכמיות".
מכתב התביעה עולה כי העירייה פנתה בחודש מאי לנתבעים ולמשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים אזרחיים, תוך עמידה על ההסכמים ועל ההתחייבויות, וביקשה שתועבר לידיה תוכנית סדורה ומפורטת לביצוע שיקוע המסילות בתוואי בשטח העיר, אך בתשובתה למכתב התנערה רכבת ישראל ממחויבויותיה לפעול לשיקוע "תוך הצגה מגמתית של המצב המשפטי, העובדתי והתכנוני". העירייה שלחה מכתב נוסף לרכבת ישראל שבו היא טענה כי אין כל יסוד לטענותיה של הנהלת הרכבת, אבל בתשובתה למכתב זה "שבה הרכבת על טענותיה, תוך שהיא ממשיכה להציג את המצב המשפטי באופן מגמתי".
לטענת העירייה, עד כה לא התקבלו התייחסויות נוספות מרכבת ישראל למכתבה, ומגעים בין שני הצדדים לא צלחו כך שלא "נותרה ברירה בידיה של העירייה אלא לפנות בבקשת סעד לבית המשפט".
בית המשפט מתבקש ליתן צו עשה המורה לרכבת ישראל לשקע את מסילות הרכבת במקטע העיר התחתית ובמקטע פארק הכט כשלב ראשון וכחלק בלתי נפרד בפרויקט חשמול מסילת הרכבת בתחומי חיפה. כמו כן מבקשת העירייה צו מניעה קבוע האוסר על ביצוע עבודות חשמול המסילות באופן עילי במקטעים המיועדים לשיקוע, וצו המורה לרמ"י להעביר את מלוא תקבולי שיווק מגרש המגורים ואת הוצאות הפיתוח שהתקבלו משיווקו עד לסך של 90 מיליון שקל לצורך שיקוע המקטעים המיועדים.
מהרכבת נמסר בתגובה: "רכבת ישראל טרם קיבלה את כתב התביעה ולאחר שתקבל ותלמד אותו – תגיב בבית משפט".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "לכשיתקבל כתב התביעה, רמ"י תלמד אותו, ותוגש תגובה מתאימה לבית המשפט".
היה ברור שזה הכל על הקרח
לא יהיה שום שיקוע כל השטח זה שטח מיובש של הבריטים הכל מתחת מי תהום ומי ים. ואם לא מספיק עובר שם צנרת הדלקים של קצאא מהמפרץ.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
כל הכבוד לעירייה שלא מרפה מהניסיון לחישמול עילאי של מסילות הרכבת
הגיע הזמן
מצויין, חייבים לתקן עוול היסטורי
משה
זה בלתי נתפס, שמסילת הרכבת חוצצת בין העיר לחוף הים, , אין גישה חופשית לחוף הים, למעט במספר מעברים, והגיע הזמן לעשות משהו בעניין