-->
הפרשן איהאב ג'בארין בשידור של אל-ג'זירה, כשמאחוריו תחריט המפה
הפרשן איהאב ג'בארין בשידור של אל-ג'זירה, כשמאחוריו תחריט המפה

מהי משמעות המפה שערביי חיפה מחזיקים בבתיהם?

לאחר מתקפת הטילים בתחילת השבוע התפרסמה תמונה של ההרס באחת מהדירות, ובה מופיע תחריט של מפת ישראל ללא רמת הגולן ובתוכה המשפט "על האדמה הזו יש מי ראוי לחיות". איהאב ג'בארין, פרשן לענייני ישראל: "גם אני תליתי אותו כשהרגשתי שהזהות הלאומית שלי מאוימת". המזרחן ד"ר דוד בוקעי: "אין שום מוכנות להכרה במדינה"

פורסם בתאריך: 10.10.24 11:45

הרשתות החברתיות החיפאיות סוערות בימים האחרונים בעקבות פרסום תמונה מדירה בחיפה שנפגעה במתקפת הטילים של חזבאללה ביום ראשון בלילה. בתמונה שמציגה את ההרס בדירה מופיע תחריט של מפת ישראל – ללא רמת הגולן, וללא חלוקה בין ישראל לשטחי הרשות הפלסטינית – ובתוכה המשפט "عَلَى هَذِهِ الأرْضِ مَا يَسْتَحِقُّ الحَيَاةْ" ("על האדמה הזו יש מי שראוי לחיות") משיר של מחמוד דרוויש.

דרוויש נחשב למשורר הלאומי הפלסטיני, והציטוט הוא משירו "على هذه الأرض" – "על האדמה הזו". המשך השיר הוא
عَلَى هَذِهِ الأرْضِ مَا يَسْتَحِقُّ الحَيَاةْ: عَلَى هَذِهِ الأرضِ سَيَّدَةُ
الأُرْضِ، أُمُّ البِدَايَاتِ أُمَّ النِّهَايَاتِ. كَانَتْ تُسَمَّى فِلِسْطِين. صَارَتْ تُسَمَّى
فلسْطِين. سَيِّدَتي: أَستحِقُّ، لأنَّكِ سيِّدَتِي، أَسْتَحِقُّ الحَيَاةْ.

בתרגום של פרץ-דרור בנאי:
"על האדמה הזאת יש מי שראוי לחיות: על האדמה הזאת גבירת הארץ
אם הראשית, אם הסוף, היתה נקראת פלסטין, וכבר נקראת
פלסטין, גברתי: מגיע לי כי את גברתי, מגיע לי לחיות".

התחריט עם המשפט משירו של דרוויש ניתן לרכישה באינטרנט, וכך גם שרשראות עם תליון של המפה וחולצות עם הדפסים שלה. המשפט הזה הוא אחד מהמצוטטים בתרבות הפלסטינית, ובאתר המשטרה הפלסטינית מופיעה תמונה של איכר היושב סמוך לדגל פלסטין עם הציטוט לציון יום האדמה.

אז מה באמת מסמל התחריט? איהאב ג'בארין, פרשן לענייני ישראל, מופיע תדירות בערוץ אל-ג'זירה כשמאחוריו תחריט דומה לזה שנמצא בבית שנפגע. "תליתי אותו בחודש דצמבר או ינואר כי באותה נקודת זמן הרגשתי שהזהות הלאומית שלי מאוימת", הוא אומר, "מצאתי את הזהות שלי במשפט הזה לאחר כל הביטויים של בצלאל סמוטריץ' והעקירה מהבתים בעזה – שאני לא זז מהאדמה הזו. בבחינת 'כאן נולדתי', כמו השיר. וזו משמעות השיר של דרוויש".

התחריט הזה הוא קישוט נפוץ?

"כן. לפעמים עונדים אותו כתליון. זה לא משהו שנולד השנה. מה יותר מטריד – 'על האדמה הזו טוב לחיות' או 'טוב למות בעד ארצנו'? מה יותר מאיים משתי האמירות? זה די ברור".

בתחריט רמת הגולן לא מופיעה.

"לא אני כבשתי את הגולן, ישראל כבשה את הגולן. זה שטח כבוש. אני מדבר על הזהות הפלסטינית בין הנהר לים על כל מרכיביה. זה לא קשור לריבונות, זה קשור לזהות. זה אומר שאני מכיר במרכיב הפלסטיני שנמצא בישראל, בגדה וברצועת עזה. היסטורית הייתי שם, והראייה שלי לעתיד היא להישאר. וזה לא קשור לשום הסדר פוליטי".

אז מבחינתך זה לא סמל של אי הכרה במדינת ישראל.

"זה לא זה. תמצא את זה אצל אנשים שמאמינים בשתי מדינות לשתי עמים, אצל אנשים שמאמינים שזו מדינה פלסטינית ואצל אנשים שמאמינים שזו מדינת ישראל. זו הזהות הפלסטינית".

המזרחן ד"ר דוד בוקעי טוען את ההיפך: "חלק יגידו 'כן, זה כל פלסטין', אחרים יגידו 'לא, אנחנו מכירים בישראל בגבולות 67", ויש מי שיאמרו 'אנחנו נגד הכיבוש' וכל סיפורי אלף לילה ולילה. מבחינתם מעולם ישראל לא היתה, לישראל אין זכות קיום. זו הנקודה המרכזית. כל היתר נעטף בניירות צלופן בצבעים שונים. המקור של המפה הזו הוא 'ראחת פלסטין', כלומר פלסטין כולה שלנו. תקרא את האמנה של אש"ף. זו האידיאולוגיה – הם מעולם לא עזבו אותה ולא התכחשו לה".

ומהי המשמעות של מחיקת רמת הגולן?

"ברור שללא רמת הגולן, כי לטענתם רמת הגולן שייכת לסוריה. זו פלסטין, לא ארץ ישראל ולא מדינת ישראל. ההיעדרות של רמת הגולן היא בשביל סוריה לא בגלל הכרה במדינת ישראל בגבולות האלה. אין שום מוכנות להכרה במדינת ישראל".

אז המפה הזו שמציבים כקישוט היא לא כל כך תמימה?

"היא מפה של פלסטין".

 

תליון עם מפת פלסטין

תליון עם מפת פלסטין

 

 

המזרחן עידו זלקוביץ', מומחה להיסטוריה פלסטינית וראש התוכנית ללימודי מזרח תיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, מחזיק בדעה שונה. "בגדול, הסיפור הוא די פשוט אבל מאוד מורכב", הוא אומר, "המפה מציינת את גבולותיה ההיסטוריים של פלסטין מנקודת המבט הערבית לפני 1948, ואנחנו מכנים את אותם הגבולות ארץ ישראל השלמה. יש פה התנגשות בין נרטיבים, כאשר מבחינת רוב רובה של האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל, הזהות התרבותית והזהות ההיסטורית שלהם היא פלסטינית, ולצדה חיה בשלום הזהות האזרחית הישראלית. במפה הזאת מעוטר משפט משירו הידוע של מחמוד דרוויש, שגם הוא סמל לאומי של הפלסטינים, אשר מתכתב עם הזיכרון של החיים שהיו בארץ לפני מלחמת העצמאות. משמעות המשפט 'על האדמה הזאת יש מי שראוי לחיות' היא שלמרות הנכבה, ההפסד והטרגדיה הקולקטיבית שהם חוו, אזרח ערבי במדינת ישראל יכול לשמר את הזהות הפלסטינית שלו כל עוד היא לא זוכה לביטויים פוליטיים רדיקליים וקיצוניים הקוראים תיגר על קיומה של מדינת ישראל, וכל עוד הוא לא עובר על החוק. אני באופן אישי לא חושב שיש איזושהי בעיה עם מפה כזו או סמל אמנותי כזה בסלון. כל אדם זכאי לחיות במרחב התרבותי שאליו הוא משתייך".

אתה לא רואה בכך אי הכרה במדינת ישראל?

"לא. אחרי שבן אדם יוצא מדלת ביתו הוא חי לפי מערכת החוקים של המדינה, הוא אזרח משלם מיסים, הוא מכבד את החוק – ואלו הם האלמנטים שבהם נמדדת אזרחות".

אבל אולי בהשקפת עולמו זו לא מדינת ישראל אלא פלסטין בגבולות 48'?

"בסדר גמור, זו זכותו המלאה. כל עוד הוא לא עובר על החוק ולא פועל לשינוי המציאות באמצעים אלימים, הוא יכול להזדהות עם איזה מרחב תרבותי שהוא רוצה. אנחנו מדינה דמוקרטית, אי אפשר לשלול רעיונות כל עוד הם לא חורגים מגבולות החוק. עם זאת, אין ספק שמבחינת המיצג התרבותי יש פה קריאת תיגר, אבל זה חלק מהחיים במדינה דמוקרטית. אנחנו צריכים לדעת לכבד את הזהויות של המיעוט, כל עוד הוא לא פועל בדרכים אלימות ורדיקליות לשינוי אופיה של המדינה".

יו"ר סיעת רוב העיר סאלי עבד מהקואליציה העירונית טוענת שמדובר בתחריט נפוץ מאוד בחיפה: "המשפט הזה מופיע בדרך כלל על המפה. לשני העמים יש ראייה הוליסטית מאוד לאדמה הזו. אנחנו מסתכלים על האדמה הזו כאדמה אחת, וזה לא אומר שיש פה בעלות של מדינה אחת. אנחנו לא רואים המון מפה של ארץ ישראל השלמה, של המדינה ישראלית והשטחים הכבושים בתוך המפה? זה יכול להיות מאוד פוליטי אבל בדרך כלל זה לא פוליטי. זה לא אמירה פוליטית אלא סנטימנט הוליסטי של האדמה הזו. אנחנו שני עמים שרואים את השייכות שלנו לאדמה הזו, וזה לא אומר שאי אפשר למצוא פתרון מדיני שבו יש עצמאות וחירות לשני העמים".

ואלו שטוענים שזה סמל לאי הכרה בקיומה של מדינת ישראל?

"אני ממש לא חושבת שזה ככה. זה סמל אמנותי, לא משהו פוליטי בעליל".

לדבריה של יו"ר סניף חד"ש בחיפה רים חזאן, מדובר ב"פריט אמנותי עם מסר יפה. יש לזה כל מיני גרסאות – יש קטנים, יש גדולים, יש על מתכת, יש על עץ ויש אפילו תליונים. זה לא משהו שעכשיו יצא, כל מיני אמנים מייצרים את זה בדגמים שונים. גם המשפט הזה מופיע על עבודות אמנות שונות".

מה התחריט הזה מסמל?

"אי אפשר להיכנס לאינטרפרטציות. זה יותר עמוק משני משפטים".

מה הוא מסמל עבורך?

"שעל האדמה הזו יש מה ששווה להילחם ולחיות למענו. זה משפט שיכול לדבר להרבה אנשים בעולם. אם אתה יודע איפה קונים את זה תגיד לי, זה נראה כמו עבודה יפה".

 

תגובות

13 תגובות
13 תגובות
  1. לורנס

    מה שיהודי אירופה המשכילים והנאורים, שהגיעו לפה במאה שנה האחרונות וצאצאיהם עדיין לא מבינים, זה איך להבדיל בין הלוקשים שהמקומיים מוכרים להם למציאות. יהודי ויוצאי מדינות ערב שגדלו באמת בקרב מספרי הסיפורים האלה, לרבות יהודי ארץ
    ישראל, לא מתרגשים מהאלף לילה ולילה ולכן לא מאמינים לבדיות ובזכותם אנחנו עדיין חיים פה. 7.10- סוף התמימות האשכנזית. בהצלחה לכל הצדדים

  2. חיפאית

    מה לא ברור לכם? אין דו קיום ולא יהיה…הערבים לא רוצים אותנו בשום מקום על אדמת הקודש שלנו. ב7.10 הם היו בטוחים שאנחנו מושמדים. אין אמונה בהם. ברגע הראשון ובהזדמנות הראשונה שלהם השכן הכי טוב שלך ינעץ לך סכין בלב.

  3. קובי

    אני לא חושש משבע חזיתות אני חושש מהחזית הכי מסוכנת לקיום המדינה ובכלל העתיד כאן, האויבים שבתוכנו!!!!
    לא טוב לכם במדינת ישראל, לכו לשפע המדינות הערביות שלכם!!!

  4. Chery

    ואו. גמני רוצה לקבל את הנכסים שהפולנים מנכסים לעצמם. סבא וסבתא שלי חיו במקום מהמם בפולין. שרפו להם את כל החווה וגם אותם עצמם. היום המקום בידי פולין. אילו תוצאות של מלחמות.!

  5. לא נוותר על ארץ ישראל שם עם ישראל ותורת ישראל. זה הבסיס לחיים פה

    שני שליש מאלו המתיימרים 'שחיו פה מאות שנים' בונים על חוסר הידע ההיסטורי של היהודים. חלק גדול כאן הם מצרים (כולל ערפאת), הם שבטים מסוריה ועירק שנדדו בשיירות סחר או שוד של שיירות אחרות. הם נוצרים מלבנון שעברו לחיפה להקמת נקודת עסקים ומסחר וכאלו שהמשפחות ידעו היטב שהמוצא שלהם לא מסוריה הקונה כי כלל לא היה השקר ההיסטורי הנקרא פלסטיין p בכלל אין בשפה הערבית אז נאלצו להפוך ל-falestin שכמובן אין לה זכר ואין חים המצוץ מהאצבע זכר בקוראן, לבושתם רק היהודים מוזכרים בו שוב ושוב. טוב גם אותו הרי ביססו מהתורה. גנבו מהתורה, גנבו את ירושלים אלפי שנה עיר בירה של יהודה וישראל, גנבו נרטיבים של פליטים למרות שרובם נשארו פה אחרי מלחמת השמד שניסו ב-48 ומנסחם מאז שוב ושוב.
    הם שקר מהלך ומתנפח כמו בלון הליום. מנסים להרוס בתי כנסת עתיקים, כל הגולן ישובים יהודיים עתיקים וגם ישובים יהודיים שננטשו בגלל העברת הגולן לריבונות צרפת. מעולם לא היה שטח סורי. סוריה כבשה אותו 19 שנה מכל ההיסטוריה.. אז הוא סורי?! זיבי.
    כנל יפו – נמל יהודי לעולי רגל. כנל לוד ורמלה – ערי החכמים היהודים ורבנים 1000 שנה לפני שאיזה שבט נודד ערבי דרך בה.
    עכשיו תקשיבו טוב- התעמולה שלכם רק תעשה 'צלחת מתהפכת'. היא תזכיר לעולם מי אתם רמאיל נוכלים שחתמתם על אוסלו הלימכוונה אמיתית רק שלבים להשמדה ולהכנסת צבאות.
    הירדן נהר יהודי, ירדן ההאשמית גם היא פיקציה. על נהרות בבל ישבנו עת בכינו על ציון. היינו פליטים באמת בכל העולם. לא נוותר על אף שעל אדמה כאן כולכם על הבתים השדות והחמולות זמניים בני זמננים חיזרו לארצותיכם חבורות שפלות של חמולות שודדי דרכים ויושבי מערות.

  6. אזרח

    איך אפשר לא להכיר במדינה שבה חיים ובאותו זמן לבכות בגלל קיפוח?
    זה פיצול אישיות? או מחלה אחרת?
    הם חיים בינינו, צועקים מגיע לי, מגיע לי ובאותו זמן שונאים פה את הכול והחלום שלהם שלא יחיו פה יהודים.
    אני מציע לערבים לעבור טיפול בציונות או לעזוב למדינת המקור שלהם.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאמר דבילי ויסית. התרגום לא נכון ומטעה בעליל.
    … על האדמה הזו יש מה לחיות עבורו…

  8. חיים

    איזה שתי עמים ?
    העם היהודי שיש לו את ארץ ישראל בזכות
    ו…
    מה זה עם פלסטיני ?!

  9. חיפאי=

    החיים ברש"פ יהיו לכם טובים יותר. שם אפשר לפצח גרעינים על הרצפה (כמו בטיילת לואי או בספסלי הים), להתלהם בקול רם ולדרוש כבוד.

  10. כותב/ת התגובה "לא נוותר על ארץ ישראל" כל מילה בסלע!!

    האויב הערבי (כהמציעו לעצמן זהות, אבל הם חלק מהעם הערבי הברברי) הוא העם הכי שקרן, צבוע וברברי שקיים בעולם.
    ברברים מבינים רק כוח.
    לכן כדאי מאוד שכל האויב ה"ערבו-איסלאמו-נאצו-פאשיסטי" יתחיל לחפש לעצמו זהות לאומית באחת מהארצות שיש לו איתם תרבות ברברית משותפת.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תפסתם אחד או שניים עם מפת פלסטין בריטית מ-1914 שנקראית פלסטינה ולידה THE HOLY LAND ואתם עושים ממנה מטעמים. האיש לא אמר כלום יותר מאשר סמוטריץ אומר שהוא רוצה מהים ועד הירדן ואפילו עזה. מכל דבר אתם עושים טיל:
    אליך, ינון מגל.
    יאללה-עוד קצת רעל

  12. שולה

    שוב ושוב ושוב במילים של אומנות על עץ ט,ן ופלסטיקה הם לא מכירים בזכותינו על המדינה אבל נעים להם בגב עם בתי חולים ורפואה מן המתקדמים בעולם כבישים ומדינה מסודרת ונקיה …מוסדות חינוך גבוהים ומקומות םרנסה בשפע……הללויה

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר