-->
חניון בית גלים (צילום: בועז כהן)
חניון בית גלים (צילום: בועז כהן)

בלי מים ובלי WIFI: האם המחסות ההמוניים בחיפה ערוכים?

עיריית חיפה הבטיחה שבכל המחסות ההמוניים בחניונים התת קרקעיים יהיו מים, חשמל ותשתית WIFI, אבל לפחות בחלק מהמחסות הם לא הותקנו. הבטחה נוספת היתה שהמחסות ייפתחו במקרה של מתקפת טילים, אבל גם זה לא קרה בזמן ההתקפה האיראנית. יש סיבה לחשוש?

פורסם בתאריך: 7.10.24 14:31

האם המחסות ההמוניים בחיפה ערוכים לקלוט תושבים בעת מתקפת טילים? כלל לא בטוח.

במהלך מלחמת חרבות ברזל אישר פיקוד העורף 16 חניונים תת קרקעיים בחיפה כמחסות המוניים במקרה של מתקפת טילים, וב-6 באוגוסט אף קיימה עיריית חיפה בחניון העירייה תרגיל חלוקת מזון למחסות, שנועד להבטיח אספקת מזון סדירה בעת חירום. העירייה אף ציינה כי "המחסות ההמוניים המוגנים מצויים בקומות תחתונות בחניונים שבהם תתאפשר שהות ממושכת בעת הצורך. במחסות אלה מתקינה העירייה מערכות WIFI שיאפשרו לשוהים בהם לשמור על קשר עם בני משפחותיהם ולהישאר מעודכנים בהנחיות פיקוד העורף והעירייה. המחסות ההמוניים מיועדים לתושבים שאין בבתיהם ממ"ד או מקלט פרטי משותף ואין סמוך לבתיהם מקלט ציבורי. לתושבים אלה תינתן אפשרות להתפנות למרחב מוגן, שאליו הם יוזמנו על פי מקום מגוריהם באמצעות מסרון שבו יצוין מיקום המרחב שהוכן עבורם".

למחרת ביצע "כלבו – חיפה והקריות" בדיקה בשלושה מחסות כדי לברר אם קיים שם WIFI כמובטח, וכבר אז ציינו שניים ממנהלי המתחמים כי אכן הותקנה התשתית הנחוצה אך ה-WIFI עדיין הותקן. כעת חודשיים אחרי הבטחות העירייה, מתברר שלא בכל במחסות ה-WIFI עובד, ויתרה מכך – עולות טענות כי המחסות כלל לא מוכנים לקליטת תושבים.

"העירייה אמנם הכריזה על המקום כמקלט המוני, אבל לא ישמה את ההכרזה", אומר מנהל של אחד מהמחסות, "כדי שזה יקרה היא היתה צריכה לעשות כמה דברים – ולא עשתה אותם".

יש כבר WIFI?

"באו, בדקו ומדדו, אבל לא עשו שום דבר. אבל זה לא רק ה-WIFI. יש עוד הרבה דברים שהם היו צריכים לעשות ולא עשו".

כמו מה?

"הדבר היחיד שהם עשו זה לשלוח לכל המקומות שהם הכריזו עליהם כמקלטים המוניים משטח עם כמה עשרות כיסאות וחומרי ניקוי. צריך להביא בחשבון שמהרגע שבו מכריזים על פתיחת המחסות נדרשות בערך שש שעות עד לפתיחה. לכן היו צריכים כבר להכין נקודות מים, נקודות טעינה. היו אצלנו אנשים מהעירייה שרשמו את כל החוסרים, אבל שום דבר לא התקדם. בלי כל קשר, אני לא מאמין שמספר האנשים שהם אמרו שיכול להיכנס לכאן, באמת יוכלו לשבת שם מבחינת אוויר, אבל זה כבר משהו אחר".

מה הסיפור עם המים?

"אתה לא צריך לשתות מים נקיים? צריך גם להכין את מערכת החשמל מיוחד. כל מה שנדרשתי להכין – הכנתי. נושא ה-WIFI הוא בטל בשישים".

 

 

שאלה נוספת שעולה היא מדוע בזמן התקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בשבוע שעבר לא נפתחו המחסות, בעיקר לנוכח היעדר מרחבים מוגנים לתושבים רבים המתגוררים סמוך אליהם. מבדיקה שערכנו עולה כי תושבים שאין להם מרחב מוגן ומתגוררים סמוך למחסה המוני לא יורשו להיכנס אליו מיוזמתם.

"ברגע שאנחנו פותחים אנחנו אחראים, וברגע שאנחנו אחראים אנחנו לא יכולים לפתוח מקום שלא סידרו אותו", אומר מנהל המחסה.

אז אם האיראנים שוב ימטירו עלינו טילים, אי אפשר יהיה לתפוס מחסה אצלכם?

"רק כשהעירייה מכריזה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מחסות המוניים הוגדרו בקומות תחתונות של מספר חניונים בעיר אשר אושרו על ידי פיקוד העורף לשמש מקלטים אך ורק – כפי שנמסר מלכתחילה – במקרים של ירי טילים ארוך, מתמשך וכבד לאורך ימים. אם וכאשר יוחלט על פתיחתם יאוישו המחסות בנציגי עירייה, בצוותי רפואה ובמתנדבים שיסייעו לשוהים במקום ככל האפשר". בהמשך תגובתה חזרה העירייה על הודעתה מחודש אוגוסט.

מדובר צה"ל נמסר: "פיקוד העורף נערך ביחד עם הרשויות המקומיות למצבי חירות שונים, ובהם שהייה ארוכה במרחבים מוגנים. תחזוקת המחסות הציבוריים והאחריות על התמיכה באוכלוסייה השוהה בהם מתבצעת בידי הרשות המקומית".

 

רשימת החניונים שאמורים לשמש מחסות המוניים בזמן התקפת טילים:

TOWER (תיאודור), החלוץ 64 (מקומה 2-)
בית מאי, חסן שוקרי 5 (מקומה 6-)
ארמון, הנביאים 18 (מקומה 4-)
סיטי סנטר, הגנים 10 (מקומה 3-)
בתי המשפט, פלי"ם 12 (מקומה 5-)
חלונות הסיטי, פלי"ם 2 (מקומה 3-)
מינהל ההנדסה, ביאליק 3 (מקומה 3-)
האודיטוריום, מחניים 7 (מקומה 3-)
בנק יהב, שדרות מוריה 44 (מקומה 2-)
ליאו באק, דרך צרפת 90 (מקומה 2-)
בית אמות, דרך יפו 157 (מקומה 2-)
בית גלים, דרך יפו 145 א' (מקומה 3-)
גב-ים מת"מ, אנדריי סחרוב 9 (מקומה 3-)
אפל מת"מ, נחום חת 5 (מקומה 3-)
מרכז חורב, ארתור הנטקה 6 (מקומה 3-)
יאיר השחר, חורב 14 (מקומה 2-)

 

חניון הסיטי סנטר (צילום: בועז כהן)

חניון הסיטי סנטר (צילום: בועז כהן)

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. חדווה

    בואו להדר כל המקלטים מלאים אשפה ומסריחים. אפילו ניקיון בסיסי לא עשו שם.

  2. נס1

    שיפזרו מיגוניות ברמות רמז, בניינים שלמים ללא ממ״ד או מקלט, ולא ברור איך העיריה רוצה שנגיע בזמן אזעקות למחסות מאוד מאוד רחוקים

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר