גינת גולדמן (צילום: נמרוד אשכנזי)
גינת גולדמן (צילום: נמרוד אשכנזי)

הזנחה, סכנות בטיחותיות ומחסור בצל – מה קורה בגינות הכלבים?

עיריית חיפה השקיעה בשנים האחרונות משאבים לא מבוטלים בהקמת גינות כלבים, אך עדיין נמצאת הרחק מאחור ביחס לערים הגדולות האחרות בישראל. הגינות שכן הוקמו לא עומדות בסטנדרטים האלמנטריים ביותר שמגדיר משרד החקלאות, ובינתיים הכלבים סובלים, בעליהם נקנסים והעירייה שותקת

פורסם בתאריך: 7.9.24 09:52

עיריית חיפה משקיעה משאבים לא מבוטלים בגינות לשחרור כלבים ברחבי העיר. בשנה האחרונה לבדה הוקמו ארבע גינות חדשות, ולפי ההצהרות יוקמו עוד בהמשך. למרות זאת, חיפה עדיין משתרכת מאחור בכל הקשור ליחס בין מספר הגינות למספר הכלבים, ואלה שכבר קיימות סובלות משלל בעיות של תכנון ותחזוקה לקויים. מעדויות של תושבים עולה כי מי שעובד היטב אלה דווקא הפקחים, שהגבירו את מתן הדוחות בחודשים האחרונים בגין שחרור כלבים במקומות שלא מוגדרים לכך.

לפי נתוני משרד החקלאות אשר מעודכנים לשנת 2022, בחיפה רשומים 18,154 כלבים, והיא מדורגת במקום השלישי בארץ בנתון זה אחרי תל אביב וראשון לציון. בעיר היין רשומים 18,876 כלבים שנהנים מ-33 גינות כלבים עירוניות. בחיפה עומד מספר הגינות על 20. מיעוט הגינות עלה לאחרונה לכותרות בעקבות מחאתם של תושבי כרמליה שדורשים שתוקם גינת כלבים בשכונה, כפי שהובטח להם בעבר.

סיפורה של הגינה שלא הוקמה בכרמליה התחיל לפני כעשור. תושבי השכונה, שבה כלבים רבים, ניהלו קמפיין מוצלח, וב-2016 הוחלט בעירייה על הקמת גינת כלבים בגן שמואל. במקום הוצב שלט גדול שהכריז כי הגינה תוקם בקרוב, ועד אז "יוגבר הפיקוח העירוני לבקשת התושבים". שמונה שנים חלפו מאז, שתי מועצות עיר התחלפו, אך גינה טרם הוקמה. השלט התנוסס בגן שמואל עד 2020, והוסר לאחר שהתושבים תבעו את קיום ההבטחה. המחאה של בעלי הכלבים בכרמליה עלתה שלב השנה. לפני כחודשיים הפגינו התושבים בגן שמואל ביחד עם תושבי מרכז הכרמל ושמבור, ובחודש שעבר אף הגיעו עם כלביהם למחות מול ביתו של ראש העיר יונה יהב.

 

בעלי הכלבים מכרמליה במחאה מול ביתו של יונה יהב

בעלי הכלבים מכרמליה במחאה מול ביתו של יונה יהב

 

בחודש יולי הגישו חברי מועצת העיר יעל שנער ומוטי בליצבלאו מסיעת הירוקים הצעת החלטה "לקדם תכנון וביצוע של גינת כלבים אחת לפחות בכל שכונה". סגנית ראש העיר סופי נקש, המשמשת יו"ר ועדת הכספים, השיבה כי "עברנו ביחד על ספר התקציב. מתוקצב בתקציב הפיתוח וחלקם (הקמת גינות כלבים; נ"א) כבר לפני ביצוע". אך מעיון בתקציב הפיתוח שאושר במועצה עולה כי כלל לא תוקצבה הקמת גינות כלבים חדשות, למעט הגינה בקרית חיים שנחנכה ביוני. יו"ר סיעת דגל לתושב מיכי אלפר הגיב גם הוא להצעה ושאל את בליצבלאו: "אתה מרגיש בנוח שאנחנו נמצאים בישיבה שעל סדר יומה יש סגירת בית ספר ואנחנו עוסקים בגינות כלבים?".

השאלה של אלפר מזכירה רבות מהתגובות שמקבלים בעלי הכלבים שדורשים מהעירייה להקים גינה בשכונה שלהם. הטון הלגלגני, שמתייחס לבעלי הכלבים כפריבילגים שהדרישה שלהם היא בגדר מותרות, רווח ברשתות החברתיות. אבל גם מבלי להזכיר את הצורך החשוב של הכלבים לפרוק אנרגיה, המחסור בגינות מוביל להפרעה לכל הציבור. בעלי כלבים נאלצים לשחרר את כלביהם במרחב הציבורי, מה שעלול לסכן עוברי אורח. ואם לא די בכך, הכלבים עושים את צרכיהם על המדרכות במקום בשטח מוגדר.

ההתנהגויות האלה, שהן בחלק מהמקרים כמעט בלתי נמנעות, חושפות את בעלי הכלבים לקנסות מפקחי העירייה. כך קורה בכרמליה וגם בכבביר שאין בה גינת כלבים. בעשור האחרון נוצר סטטוס קוו של בעלי הכלבים בכבביר מול העירייה, ולפיו גן יפתח ישמש בשעות הערב גינת כלבים. עד לא מכבר, נוהג זה כובד על ידי הפקחים, אך לא עוד. בחודשים האחרונים מעידים עוד ועוד תושבים כי הם נקנסו כאשר שחררו את כלביהם בשעות הערב בגן, עד שרבים מהם נטשו אותו וחזרו לטייל עם הכלבים ברחובות.

 

מודעה על הקמת גינת כלבים בכרמליה מ-2016

מודעה על הקמת גינת כלבים בכרמליה מ-2016

 

 

לא רק המחסור בגינות מקשה על בעלי הכלבים וכלביהם, אלא גם הגינות שהוקמו וחלקן לא עומדות בסטנדרטים הנדרשים. אחת מהן היא גינת גולדמן ברמת אלמוגי. על הקרקע בגינה פוזרו אבני חצץ במטרה לשמור על המרחב נקי מבוץ, אך החצץ מלא באבנים גדולות עם זוויות חדות, שעליהן אמורים הכלבים לרוץ. לפי עדויות של בעלי כלבים בשכונה, כמה כלבים כבר נפצעו מהאבנים וסבלו מחתכים ברגליים. נוסף על כך, באדמת הגינה נפערו בורות שמהווים סכנה לכלבים ולבעליהם, בעיקר בשעות החשיכה. לאחר פניית "כלבו – חיפה והקריות" אל העירייה בנושא לפני ארבעה חודשים, הבורות נסגרו וחלק מהאבנים החדות הוסרו. אך עם הזמן הבורות הישנים נפערו מחדש, ונכון להיום המצב שב לקדמותו.

 

בור בגינת גולדמן ובו אבנים חדות (צילום: מיכל צמח)

בור בגינת גולדמן ובו אבנים חדות (צילום: מיכל צמח)

 

בעיה נוספת בגינת גולדמן, שקיימת ברוב גינות הכלבים בעיר, היא היעדר צל. נראה שבעירייה מודעים לבעיה זו, אך אין כרגע כוונה לטפל בה. תושבת השכונה שפנתה לאחרונה לפניות הציבור בעירייה בבקשה להתקנת הצללה בגינה, קיבלה את התשובה הבאה: "כל 20 גינות הכלבים שהוקמו בעיר עד היום הן ללא הצללות, אך התקבלה החלטה כי בגינות החדשות שיוקמו יהיו הצללות. מבלי לגרוע מהאמור לעיל, תישקל האפשרות להתקנת הצללות בגינות הקיימות".

הדרישה לצל היא איננה גחמה של בעלי הכלבים אלא צורך בטיחותי ממדרגה ראשונה. ניתן ללמוד זאת ממסמך שהפיץ משרד החקלאות לרשויות המקומיות בשנת 2015. תחת הכותרת "המלצות לתכנון ובניית פארק כלבים" נכתב כי "לכלבים קשה יותר לקרר את עצמם מבני אדם, והם נוטים לסבול ממכות חום ומהתייבשות בקלות יחסית – דבר שיכול לגרום לנזקים בריאותיים קשים ואף למותם. רצוי על כן כי בפארק יהיו אזורי הצללה נרחבים ככל הניתן".

גם חוף הכלבים בבת גלים סובל מבעיות דומות לגינת גולדמן ועוד – סלעים גדולים ומחודדים על שפת המים שלא מעט כלבים נפצעו מהם בעבר, אבנים חדות שפזורות על הארץ, וחול שנסחף אל החוף עם לכלוך ועם קרסי דג, מבלי שהוא מסונן ומבלי שהוא מוחלף אחת לכמה זמן. מוקדם יותר השנה נעשו עבודות בחוף, וחלק מהסלעים המסוכנים הוזזו מהמקום ופוזר חול שהובא מחוף אחר, אך עם השימוש ועם נסיגת החול נחשפו שוב אבנים וסלעים מחודדים. גם חוף הכלבים סובל מהיעדר מוחלט של צל, לא לבעלי הכלבים ובטח שלא להולכים על ארבע. לפי תושב השכונה, בעירייה טענו שלא יתקינו הצללה בחוף עקב התנגדות השכנים שגרים ממול וחוששים שהיא תסתיר להם את קו המים.

חוף הכלבים הוא המקום היחיד בחיפה שבו כלבים יכולים לשכשך במים באופן חוקי. עם זאת, נוצר מצב אבסורדי, שכן בחוף הכלבים אין מציל ולכן אסור לבעלי הכלבים להיכנס ביחד עם כלביהם למים, ולא קיימת כל הפרדה בין קו המים למתחם שבו נמצאים הכלבים. לעומת זאת, המצילים בחופים הרגילים מונעים לא פעם מבעלי הכלבים להיכנס עמם למים ושולחים אותם בחזרה אל חוף הכלבים.

בעיה נוספת שקיימת בחוף היא שערי הכניסה למקום – אחד מהם נסתר מהעין למי שנמצא בתוך הגינה ולא מאפשר לבעל הכלב להבחין אם השער נותר פתוח או שמגיע דרכו כלב חדש. השער השני משמש גם את השירותים, והוא נבנה ללא בוכנות שמחזירות את הדלת למקומה לאחר פתיחתה, כפי שנהוג בגינות כלבים. בעקבות השימוש בשער לכניסה לשירותים, הוא נותר פעמים רבות פתוח ומאפשר לכלבים לברוח דרכו מהשטח המגודר.

ויש ליקוי נוסף שמאפיין את כל הגינות – תחזוקה לא מספקת. הן לא עוברות ניקיון באופן סדיר, מתקני השקיות לאיסוף צרכי הכלבים ריקים משקיות ברובם, חלק ממתקני השתייה תקולים, החול והחצץ לא מוחלפים אחת לכמה חודשים כדי למנוע התפשטות מחלות, כפי שממליץ משרד החקלאות, ומפגעים שמדווחים על ידי התושבים מתוקנים באיחור רב, אם בכלל.

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

חוף הכלבים בבת גלים (צילום: נמרוד אשכנזי)

חוף הכלבים בבת גלים (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

תגובות

15 תגובות
15 תגובות
  1. סמדר

    כתושבת קריית חיים אני לוקחת את הכלבה שלי לקריית מוצקין. הגינות עם דשא ולא חול ויש גינה המיועדת לכלבים קטנים בלבד.

  2. גלי

    סעו לקרית מוצקין ולנהריה אם אתם רוצים לראות איך נראות גינות כלבים מושקעות, רחבות, ירוקות ומוצללות. עיריית חיפה – תתביישו!

  3. שרית

    איזה יאוש העיר הזו. שום דבר לא מתפקד כאן. חוץ מהארנונה והקנסות.

  4. דני

    אבל לקחת אגרה שנתית לכלב מהבעלים לזה יש להם משאבים. גנבים לפי חוק

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גם בכרמל המערבי, כמו בעוד הרבה שכונות, אין גינת כלבים.
    זהו צורך מיידי ומתן מענה להולכי על ארבע.
    מצפים שהעיריה, לה אנו משלמים ארנונה גבוהה, יעשו שימוש באמצעים אלה, ויקימו במיידי גינות כלבים ראויות. !

  6. ציפי

    תעודת עניות לעיריית חיפה!! גובים אגרות רשיון לכלבים אבל לא מספקים מינימום לכלבים ובעליהם. תושבים נאלצים לנסוע מרחק של שישה קמ על מנת שכלבם יפרוק אנרגיה בגינת כלבים מסריחה ומטונפת!!!!
    שלא לדבר על הארנונה הגבוהה שנגבית מתושבי כרמליה שמתחננים כבר שנים לגינת כלבים ולא רק שלא מכבדים את ההבטחות אלא גם חוטפים קנסות מדי יום.

  7. ציפי

    [20:34, 7.9.2024] Tsipi Bar: תעודת עניות לעיריית חיפה!! גובים אגרות רשיון לכלבים אבל לא מספקים מינימום לכלבים ובעליהם. תושבים נאלצים לנסוע מרחק של שישה קמ על מנת שכלבם יפרוק אנרגיה בגינת כלבים מסריחה ומטונפת!!!!
    [20:35, 7.9.2024] Tsipi Bar: שלא לדבר על הארנונה הגבוהה

  8. ציפי

    תעודת עניות לעיריית חיפה!! גובים אגרות רשיון לכלבים אבל לא מספקים מינימום לכלבים ובעליהם. תושבים נאלצים לנסוע מרחק של שישה קמ על מנת שכלבם יפרוק אנרגיה בגינת כלבים מסריחה ומטונפת!!!!

  9. נועה

    בחיפה יודעים רק לרצוח חיות לא לטפל בהן. איזה כיף לי שאני כבר לא גרה שם.

  10. די כבר עם הבכיינות הגינות האלו הן מפגע בפני עצמן.

    הדירות קטנות האנשים האלו מתעללים בכלבים אם הם מגדלים אותם כל היום בדירות.
    רואים את הכלבים במרפסות נובחים בייאוש כשבעלי הדירות יוצאים לעבוד והכלב נותר במרפסת מוזנח
    הגינות מפגע !!!
    גינות כלבים מהוות מפגע אנשים מתרכזים שם מדברים הכלבים נובחים הכל מתחת לחלונות של בתים סמוכים
    שלא לדבר על ריחות של קקי שבעלי הכלבים משאירים בגינות האלו והופך למטרד ריח קשה.
    מי שרוצה כלבים עם גינה שיעבור לדניה או לישוב קהילתי.
    בכרמליה רואים בעלי דירות שדוחסים כלבים ענקיים בגודלם לדירה שלא מאפשרת להם מרחב.
    אם רציתם כלבי ענק אל תגורו בדירה בלי גינה, תעברו לבית או דירה עם גינה.

  11. מלחמה ובזה מתעסקים???

    יש 100 אלף תושבים בחיפה בלי מקלט או ממ"ד
    אנחנו באמצע מלחמה עם סכנה לאלפי טילים על חיפה בכל רגע נתון
    ובמה התקשורת עוסקת? גינות כלבים?! תגידו נפלנו על הראש …. ????

  12. די תבטלו את הקיים

    מה עם גינות חתולים?
    גינות תוכים?
    גינות חמוסים?
    70 שנה חיפה הסתדרה בלי המפגע הזה.

  13. גם גינות בעלי כלבים

    אם אפשר גם גינות לבעלי הכלבים שיוכלו לרוץ חופשי ויוציאו אנרגיה
    במקום להתעסק בהפגנות מוצ"ש של השמאל הסהרורי והאלים

  14. לתבוע את העיריה

    אם העיריה מקימה גינת כלבים מתחת לבית שלכם אתם יכולים לתבוע על ירידת ערך
    זה מטרד יותר גדול מבית ספר או גן ילדים. כל שעות היום רעש, נביחות וריחות צואה.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר