הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) נתנה אישרה היום (שני) למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקדם תוכנית להרחבת מרכז התחבורה מרכזית המפרץ ולהפיכתו למרכז התחבורה המשולב (מתח"ם) הגדול ביותר בישראל ומהגדולים במזרח התיכון.
התוכנית (תת"ל 185 – מתח"ם לב המפרץ) היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, ובמסגרתה יגדל שטחה של מרכזית המפרץ מ-20 דונם כיום ל-45 דונם. ממשרד התחבורה נמסר כי הרחבת התחנה נדרשת בדחיפות על מנת לאפשר לה לתפקד ביעילות לנוכח הביקושים הגוברים. במתחם יתווספו חניון תפעולי, חניון לילה וחניון חנה וסע מצדו הצפוני, ובמסגרת הליך התכנון תבוצע בדיקה של הפרוגרמה העתידית הדרושה למתח"ם, תוך התחשבות בפיתוח המתוכנן במפרץ חיפה, הכולל הוספת מיליוני מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ופנאי במסגרת תמ"א 75.
מרכזית המפרץ החלה לפעול בשנת 2002, והיא משמשת מרכז התחבורה הגדול ביותר בישראל שעוברים בו כ-30,000 נוסעים ביום. במתחם פועלים 75 קווי אוטובוס המבצעים כ-4,500 נסיעות ביום, ארבעה קווי מטרונית, מסילת החוף ומסילת העמק של רכבת ישראל, והרכבלית לטכניון ולאוניברסיטה, ובקרוב מתוכנן לפעול במתחם גם קו הרכבת הקלה נופית לנצרת. כמו כן מתוכננים קווי מטרונית נוספים ושביל אופניים במסגרת תוכנית "מטרופן" הכוללת 25 ק"מ של שבילי אופניים. במתח"ם יוקם גם מרכז ניהול תנועה מטרופוליני.
שרת התחבורה מירי רגב: "מתן אור ירוק לקידום תוכנית להכפלת שטחו של מרכז תחבורה משולב במרכזית המפרץ הוא שלב חשוב במימוש חזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת, ובו אנו מחברים את ישראל באמצעות רשת של מרכזי תחבורה מתקדמים – האבים – המציעים חיבוריות וקישוריות מלאות. באמצעות ההאבים נוכל כבר בשנים הקרובות להציע לכל תושבי מדינת ישראל את האפשרות להשאיר את הרכב הפרטי בבית או בחניון, ולהגיע בתחבורה ציבורית מתקדמת ונוחה אל מחוז חפצם, כמקובל בערים המובילות בעולם".
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "מסוף מרכזית המפרץ מייצג את חזונה של רגב, שבו מתחברים כל אמצעי התחבורה במקום אחד, עם מעברים מהירים ונוחים ביניהם. לרשות תושבי חיפה והצפון יעמוד מגוון של קווי אוטובוס, מטרונית, רכבת קלה וכבדה ורכבלית, עם נגישות נוחה ברכב פרטי, באופניים ובמיקרו מוביליטי, והכל תוך חיבוריות וקישוריות אופטימליות. כך תיראה תחבורת העתיד בישראל, וזוהי רק ההתחלה".
דן
חזונה של מירי רגב מורכב משחיתות ויהלומים שהם חבריה הטובים ביותר ש האשה המנוולת הזו
המנכל עם הלשון הכי ארוכה בישהן שר בתולדות המדינה
מרכזית המפלץ תחנה כושלת. אין מיזוג אויר. רחוקה מכל מקום. כל מי שצריך להחליף שם מקלל את משרד התחבורה. רכבלית 300 מליון שקל על קו מעופף איטי יותר מאוטובוס. חרטא כל התחבורה בארץ.
יובל ק.ט
האם התחנה המופלאה הזו תהיה פתוחה בשישי-שבת, או שעדיין האוטובוסים שפועלים באזור יצטרכו לדלג עליה?
שחר
גברת רגב הלא יקרה: מה עם שאטלים לשדה התעופה חיפה ממרכזית המפרץ?
יש לי רק מילה אחת לכתוב
מיקרומוביליטי
דוד
יישר כח לשרת התחבורה על ההשקעה והעשייה
חבל שפוגעים בסיכוי לתחבורה ציבורית בחיפה
הקוים בחיפה ממרכזית הכרמל דרך כל חיפה למרכזית המפרץ הם סיוט שמבריח אלפים מלהשתמש באוטובוסים
כי לא ניתן לתזמן את הנסיעה כי הקוים מתעכבים ומאחרים באופן קבוע
חייבים לטפל במפגע הזה.
רוב הציבור בחיפה לא רוצה להגיע למרכזית המפרץ ויעשה הכל לא להגיע למקום הנוראי הזה
אלפים קנו רכבים אחרי שביטלו את קוי אגד הישירים לקריות ומהקריות לחיפה.