כספומט מחוץ לבית עסק (צילום: בועז כהן)
כספומט מחוץ לבית עסק (צילום: בועז כהן)

פרשת הכספומטים: הוגשה עתירה נגד העירייה

בעקבות ההנחיה החדשה של עיריית חיפה להכניס את הכספומטים הפרטיים שמוצבים מחוץ לעסקים אל תוך בתי העסק, שלוש חברות שמפעילות כספומטים עתרו לבית המשפט: "עד היום לא גיבשה העירייה הנחיות ונהלים להצבת כספומטים, וחרף זאת החלה לנקוט צעדי אכיפה אגרסיביים"

פורסם בתאריך: 17.7.24 07:54

עיריית חיפה תצטרך לתת בבית המשפט הסברים על הנוהל החדש שהנהיגה להכנסת הכספומטים הפרטיים שמוצבים מחוץ לעסקים אל תוך בתי העסק.

אתמול (שלישי) הגישו שלוש חברות העוסקות בהפעלת כספומטים חוץ בנקאיים – קש טק בע"מ, טוריקה יוסף ניהול פיננסים ונכסים בע"מ ואר יסודות בע"מ – עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי נגד העירייה. בעתירה מבקשות החברות "להורות למשיבה (העירייה; ב"כ) לעצור לאלתר את כל פעולות האכיפה נגד כספומטים שהציבו העותרות בבתי עסק ובמרחב הציבורי, ולגבש נוהל הצבת כספומטים לאחר שתקיים עבודת מטה מקצועית בנושא ותערוך שימוע לעותרות, להעניק לעותרות שהות מספקת להתאים את פעילותן לכל נוהל שייקבע".

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", העירייה דורשת מבעלי עסקים שמציבים כספומטים מחוץ לעסק שלהם לסלקם מהשטח באופן מידי ולהכניס אותם לתוך העסק, ולא – הם יהיו חשופים לתביעות ולקנסות.

בעתירתן נכתב כי העותרות "הציבו את הכספומטים באישור העירייה ולאחר שקיבלו ממנה הנחיות כלליות בעניין זה, והיו שמחות מאוד אילו העירייה היתה מגבשת נוהל מפורט שיאפשר להן להמשיך להעניק שירותים לציבור באופן שיהיה מקובל עליה ולא יגרום להפרעות ולחיכוכים. ברם, עד היום לא גיבשה העירייה הנחיות ונהלים להצבת כספומטים. חרף זאת החלה העירייה לנקוט צעדי אכיפה אגרסיביים לצורך פינוי הכספומטים שהציבו העותרות, ללא הודעה מוקדמת, ללא שימוע וללא איסוף תשתית עובדתית ומקצועית מינימלית .נוסף על כך, העירייה התעלמה מפניותיהן של העותרות בעניין זה".

העותרות הוסיפו שהן "אינן חולקות על זכותה ועל סמכותה של העירייה להסדיר את הנושא, וכאמור היו שמחות מאוד להסדרה. כל מבוקשן הוא שהסדרתה של פעילות זו לא תיעשה מכוח החלטות שרירותיות וחפוזות המתקבלות מעכשיו לעכשיו, ושתינתן להן הזדמנות להשמיע טענות בנושא".

בעתירה נטען כי הכספומטים מוצבים זה כ-15 שנים במרחב הציבורי בחיפה וכי "העותרות הציבו כספומטים בתוך או לצד חנויות נוחות, צמוד לבתי עסק בעלי היתר לשימוש במרחב הציבורי, בתוך חצרים פרטיים (למשל בשטחים משותפים בבניינים מסחריים) או ברחוב. עד לאחרונה אפשרה העירייה לעותרות להציב כספומטים במרחב הציבורי והפרטי, ונתנה לכך את ברכתה מתוך הבנה שמדובר בשירות חיוני שאינו פוגע באיש ושאין לו כל תחליף. ברם, בשנים האחרונות היו פעמים מועטות שבהן העירייה הטילה על העותרות קנסות בגין הצבה לא תקנית של כספומטים במרחב הציבורי".

 

 

לאחר שהקנסות שולמו "פנו העותרות לעירייה וביקשו ממנה לקבוע נהלים מתאימים להצבת כספומטים במרחב הציבורי, מתוך רצון לקדם הסדרה שתאפשר להם לספק לציבור את השירותים שהוא נזקק להם באופן נוח ובטיחותי וללא חשש מקנסות. בעקבות הפנייה ניהלו העותרות והעירייה דין ודברים, שבסופם עדכן עוזר ראש העיר את העותרות שהעירייה החליטה לאמץ מדיניות חדשה, ולפיה הצבת כספומטים במרחב הציבורי ועל מדרכות תותר בכפוף לכך שהצבתם לא תחסום את המדרכה ותאפשר מעבר הולכי רגל. העותרות פנו לאגף הפיקוח בעירייה וביקשו הנחיות והיתרים להצבת כספומטים, אך נאמר להן שהנושא נמצא בבדיקה, ולאחר שיגובשו נהלים מסודרים יהיה באפשרותן לבקש היתרים רשמיים להצבת כספומטים ברחוב ובבתי עסק. ראוי לציין שנאמר לעותרות שהעירייה תפנה אליהן כדי לקבל את עמדתן בנושא טרם פרסום הנהלים ותיתן להן שהות מספקת להגיש בקשות להיתרים בהתאם לנהלים החדשים".

אלא שחרף כך, "עד היום העירייה לא פרסמה נהלים בנושא הצבת כספומטים במרחב הציבורי, לא תיקנה את נהליה הקיימים בנוגע לשימוש ברחוב ולהוצאת סחורה כך שיכללו התייחסות לכספומטים, ולא אפשרה לעותרות לבקש היתרים להצבת כספומטים. נוסף על כך, לאחרונה שינתה העירייה בחדות את מדיניותה בנושא הצבת כספומטים והחלה לדרוש את פינויים, לרבות כאלו שמוצבים בעסקים ובחנויות נוחות. נוסף על הדרישות לפינוי הכספומטים איימו פקחי העירייה על בעלי עסקים שהציבו כספומטים בחזית העסק שלא יוכלו לחדש את רישיון העסק שלהם אם לא יסירו את הכספומטים, וטענו בפניהם שלא ניתן להסדיר את הנושא מול העירייה. ודוק – החלטת העירייה לשנות את מדיניותה בנוגע להצבת כספומטים במרחב הציבורי מקצה לקצה נעשתה בין לילה, ללא הודעה מוקדמת, ללא שימוע וללא בדיקה מקדימה ואיסוף תשתית עובדתית מינימלית".

בעקבות השינוי במדיניות ביקשו העותרות מהעירייה לעצור את פעולות האכיפה לפינוי הכספומטים והזכירו לה שהיא עצמה אישרה להן להציב את הכספומטים בבתי העסק ועל המדרכות, אך "למרות שהעותרות הפצירו בעירייה להשיב להן בהקדם, עד לרגע זה פנייתן נותרה ללא מענה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העירייה תלמד את כתב התביעה ותגיב כמקובל בבית המשפט".

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. מיכאל

    חובה להגביל את העמלה המטורפת שיש בכספומטים הפרטיים. איפה הפיקוח והרגולטורים???
    וכן. יש לדאוג לכך שיהיו בתוך שטח העסקים ולא ברחוב.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המדרכות שייכות לציבור העוברים לנכים לקשישים לילדים עם עגלות ולא כל אחדיעדה,שינושבמרחבהציבורי כבשלו פלישה על קבר ועינים

  3. אייל

    הגיע זמן להחזיר את סניפי הבנקים זה צריך להיות מאבק עירוני להפסיק לטרטר את הציבור
    לסניפי בנקים ודואר רחוקים.
    לייצר לחץ של אלפי תושבים שיתארגנו להחליף בנק בגלל סגירת סניף אל בנק אחר.
    כל בנק שיסגור סניף בחיפה שיידע שהוא יאבד בבת אחת 10, 20 אלף לקוחות ויחשוב פעמיים
    חייבים להיאבק בזה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר