מצלמות אבטחה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
מצלמות אבטחה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

דוח מבקר המדינה: ליקויים בהפעלת מצלמות המעקב

דוח הביקורת על השלטון המקומי: עיריית חיפה לא קבעה נהלים להפעלת מצלמות מעקב במרחב הציבורי, לא הציבה מצלמות בשכונות וברחובות שבהם שיעור העבירות היה גבוה, ולא הקפידה על זכותם של התושבים לפרטיות. בתוך כך, העירייה צוינה לחיוב על הכנת תוכנית רב שנתית להצבת מצלמות

פורסם בתאריך: 16.7.24 15:59

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דוח הביקורת על השלטון המקומי לשנת 2024.

אחד מהנושאים שבהם נבדקה גם עיריית חיפה היה הפעלת מצלמות מעקב במרחב הציבורי על ידי רשויות מקומיות. את הבדיקה ערך משרד המבקר בחודשים מאי-ספטמבר 2023, וההתייחסות בדוח היא רק למצלמות לצורכי ביטחון ולא למצלמות שהוצבו בתוך מוסדות חינוך או לצורך אכיפת עבירות תנועה וחניה.

בהקשר לנוהלי הפעלת מצלמות מעקב נמצא שהעירייה לא קבעה נהלים, ובהקשר לאיסוף נתוני עבירות ממשטרת ישראל וקביעת מיקום מצלמות המעקב ביחס לנתוני העבירות נמצא כי העירייה לא אספה נתונים מלאים ומפורטים מהמשטרה ביחס למיקום העבירות על פני פרק זמן מתאים כדי לקבל החלטה מבוססת נתונים ביחס למיקום הנדרש להצבת המצלמות ולקביעת סדרי עדיפויות בהקמת אתרי המצלמות. כמו כן, העירייה לא הציבה מצלמות מעקב בשכונות וברחובות שבהם שיעור העבירות היה גבוה ביחס לממוצע העבירות בשכונות הערים בשנת 2022.

בדוח נכתב כי "עיריית חיפה לא הציבה מצלמות בשכונות קרית שפרינצק ונוה שאנן, ששיעור העבירות השנתי בכל אחת מהן היה כ-140 אחוז ביחס לממוצע העבירות השנתי לשכונה (כ-230 עבירות בכל אחת מהשכונות בשנת 2022), באזורי התעשייה במפרץ (כ-600 עבירות שהן 365 אחוז ביחס לממוצע) ובצומת הקריות-חוף שמן (כ-325 עבירות שהן 198 אחוז). על אף מספר העבירות הגבוה בשכונות אחוזה (כ-400 עבירות – 243 אחוז) והדר עליון (כ-280 עבירות – 170 אחוז) הציבה העירייה בכל אחת מהן מצלמת מעקב אחת בלבד. בשכונת קרית חיים מזרחית שבה שיעור העבירות היה גבוה במיוחד – 550 עבירות שהן כ-350 אחוז ביחס לממוצע העבירות השנתי לשכונה בעיר – הציבה העירייה שבע מצלמות באזור הצפון-מזרחי של השכונה, אף שכ-71 אחוז מהעבירות בשכונה בוצעו במערבה ובדרומה (כ-410 עבירות). העירייה לא הציבה מצלמות מעקב בשדרות ההסתדרות – הרחוב עם מספר העבירות הגבוה ביותר בעיר, שבו בוצעו כ-570 עבירות בשנת 2022".

בהקשר לקיום שימוע ציבורי פומבי נכתב בדוח המבקר כי העירייה לא קיימה שימוע ציבורי שבו פורסם, טרם הצבת המצלמות, מידע לגבי המצלמות שהיא מתעתדת להציב במרחב הציבורי כדי לאפשר לציבור להביע את עמדתו, זאת על אף הנחיה של הרשות להגנת הפרטיות בנושא.

 

מצלמות אבטחה בקרית אליעזר (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

מצלמות אבטחה בקרית אליעזר (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

 

באשר לשמירה על הפרטיות נמצא כי בניגוד להנחייתה של הרשות להגנת הפרטיות ולהוראות חוק הגנת הפרטיות בדבר איסור הצילום של מרחבים פרטיים שהם בגדר רשות היחיד, בכל הרשויות שנבדקו, כולל חיפה, נמצא שניתן לבצע במצלמות המעקב שנדגמו צילומי תקריב למרחבים פרטיים – דבר שעלול לגרום לפגיעה של ממש בפרטיות התושבים. בחיפה 15 מצלמות כאלה המהוות 33 אחוז ממספר המצלמות הכולל.

בבדיקה של מיסוך אזורים פרטיים נמצא שבניגוד להנחיית הרשות להגנת הפרטיות, העירייה "לא בחנה קודם התקנת מצלמות המעקב את הצורך להסוות או לטשטש את המרחבים הפרטיים שעתידים להיות מצולמים באמצעותן, כגון מבני מגורים, גינות פרטיות ומרפסות". עוד נמצא כי "במוקדים בכל הרשויות המקומיות שנבדקו (ובהן חיפה; ב"כ) קיימת האפשרות להתמקד במרחבים פרטיים באמצעות מצלמות PTZ ומצלמות רגילות, ולצלם אותם מקרוב באופן המאפשר לעתים לזהות אנשים, חפצים ואירועים המתרחשים ברשות היחיד".

בסעיף שעוסק בפיקוח ובקרה על השימוש של מורשי הגישה במערכת המצלמות נמצא שהעירייה לא השתמשה בכלים טכנולוגיים כמו מערכות ממוחשבות ייעודיות לפיקוח ולבקרה על השימוש של מורשי הגישה. "היכולת לפקח על הפעולות המתבצעות במערך מצלמות מעקב ברשויות המקומיות עשויה להקטין את החשש שהמורשים לתפעול המערך יפגעו בזכות החוקתית של התושבים לפרטיות", נכתב בדוח. נוסף על כך, העירייה לא מינתה בעל תפקיד שיהיה אמון על הגנה על הפרטיות, "זאת למרות המלצת הרשות להגנת הפרטיות במסמך משנת 2022, ובדומה למחויב באיחוד האירופי".

באשר לשמירת הצילומים ולמחיקתם מצא המבקר כי "בניגוד להנחיית הרשות להגנת הפרטיות, העירייה לא הגדירה בנוהל פנימי כתוב את פרק הזמן לשמירת הצילומים במאגר המידע ואף לא שקלה מהו פרק הזמן הנדרש לשמירתם, כדי להקטין את הפגיעה האפשרית בפרטיות התושבים".

המבקר בדק גם את האפקטיביות של השימוש במצלמות ומצא שהעירייה לא קיימה הליך סדור שבו בחנה אם הנסיבות שהצדיקו את הצבת המצלמות מלכתחילה עדיין תקפות ואם נדרש להמשיך ולהפעיל אותן. עוד נמצא שהעירייה "ניהלה יומן אירועים אך לא ניתחה את הנתונים כדי להסיק מסקנות בנוגע לתועלות המופקות מהמצלמות. אף שבידיה היה מידע מפורט בנוגע לחומרים שהועברו למשטרת ישראל, היא לא ניתחה את מאפייני האירועים. היעדרן של פעולות אלה לא אפשר לה לבחון אם הנסיבות שהצדיקו את הצבת המצלמות מלכתחילה עדיין תקפות ואם אפקטיביות המצלמות עולה על הפגיעה שלהן בזכות התושבים לפרטיות".

בתוך כך, המבקר ציין לחיוב את עיריית חיפה על הכנת תוכנית רב שנתית להצבת מצלמות מעקב במרחב הציבורי.

 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: לע"מ)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: לע"מ)

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. לואי דה פינס

    אין פשיעה בחיפה, אין עבריינים, אין זיהום אוויר, הכל המצאה של החמוצים הפריבילגים מדניה. צאו מהבועה ותתחילו לטפל בעיר הזו לפני שתדרדר להיות הארלם של ממש אחכ נחשוב על פגיעה בפרטיות של ממש של פתיתי השלג של ממש

  2. עדנה

    האלימות והפשע מאד גברו בחודשים האחרונים בחיפה. חבל שהעירייה חוסכת במצלמות שהיו יכולות לעזור.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר