אתר בנייה בסמוך לנווה דוד (צילום: נמרוד אשכנזי)
אתר בנייה בסמוך לנווה דוד (צילום: נמרוד אשכנזי)

מדוע באתרי הבנייה בחיפה מרעישים כבר ב-6:00 בבוקר?

הבנייה בחיפה מתגברת, ואיתה גם מפגעי הרעש שמייצרים אתרי הבנייה החל משעות הבוקר המוקדמות. התלונות למוקד 106 אינן מועילות, שכן חוק העזר העירוני מתיר עבודות החל מ-6:00, אף כי התקנות של הכנסת - שאותן אימצו ערים גדולות אחרות בישראל - מגדירות אחרת. תנו לישון בשקט

פורסם בתאריך: 28.6.24 08:05

הבנייה בחיפה מתגברת, ואיתה גם המפגעים שמטרידים את מי שגר סמוך לאתרי הבנייה, ובראשם מפגעי הרעש. תושבים רבים מוחים על השעה המוקדמת – 6:00 בבוקר לרוב – שבה מתחילים הפועלים לעבוד ולהפעיל מכשור כבד, אך התלונות למוקד 106 אינן מועילות, שכן חוק העזר העירוני מתיר עבודה בשעה הזאת, אף כי התקנות של הכנסת מגדירות זאת אחרת.

לפי התקנות הארציות למניעת מפגעים שחוקקו בשנת 1992, אסור לבצע עבודות באתר בנייה שנמצא בשכונת מגורים בשעות 19:00-7:00 ביום חול. אלא שמועצת העיר שכיהנה בחיפה בשנת 1984 היתה מתירנית יותר והעניקה לקבלנים עוד שעתיים של עבודה כשהגדירה שהיא מותרת החל מ-6:00 בבוקר ועד 20:00 בערב. בכל הקשור לשיפוצים ולתיקונים בבניין מגורים, מועצת העיר הלכה רחוק אף יותר והחליטה לאפשר שלוש שעות עבודה נוספות – מ-6:00 בבוקר עד 22:00 בלילה – לעומת 20:00-7:00 בתקנות של הכנסת.

 

אתר בנייה ברחוב יפה נוף (צילום: נמרוד אשכנזי)

אתר בנייה ברחוב יפה נוף (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

החוק למניעת מפגעים מ-1961 מאפשר לעירייה לקבוע הוראות מיוחדת בנוגע לשעות שבהן מותר להקים רעש באתרי בנייה, אך מבדיקה שערכנו בערים גדולות אחרות כמו תל אביב, ירושלים ופתח תקוה עולה כי הן אימצו את התקנות הארציות כלשונן. לצד זאת, גם ברוב הערים שלא אימצו את התקנות הארציות לא מתירים עבודה רועשת באתרי בנייה לאורך 14 שעות ביממה כפי שמותר בחיפה.

מאז שהוקם המשרד להגנת הסביבה בשנת 1992 נדרשות העיריות לחתימת השר על חוקי עזר בנושאי מניעת מפגעים סביבתיים, אך חוקי העזר החיפאיים חוקקו טרם הקמת המשרד, ולכן לא נדרשו לאישור השר הממונה על התחום. לשאלת "כלבו – חיפה והצפון" נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי בדרך כלל השרים אינם מאשרים חוקי עזר מהסוג הזה, שלא עולים בקנה אחד עם החקיקה של הכנסת, אך מכיוון שחוק העזר כבר אושר, ידיהם כבולות.

 

 

הפער בין החוק העירוני לארצי מעלה שאלות גם בנוגע לאכיפה. שני גורמים אמונים על אכיפת מפגעי הרעש בשטח – משטרת ישראל שבסמכותה להפסיק את העבודות אם הן חורגות מהשעות המותרות ואף לרשום דוח למי שמבצע אותן, ופקחי העירייה שבסמכותם לתת קנס כספי. הפקחים פועלים לפי חוקי העזר העירוניים, ואילו השוטרים פועלים לפי הנוהל המשטרתי שמבוסס על ההגדרות בחוק הארצי. זאת אומרת שהמשטרה עשויה להורות על הפסקת עבודה בשעות שאינו מותרות, אך מבצע העבירה לא ייחשב כמי שהפר את החוק העירוני ולכן לא יקבל קנס מהפיקוח העירוני.

השבוע פרסמה הלשכה המרכזת לסטטיסטיקה (הלמ"ס) כי חיפה מדורגת במקום החמישי במספר התחלות הבנייה מבין הערים בישראל. בשנה שבין אפריל 2023 למרץ 2024 החלה בחיפה בנייתן של 1,820 דירות חדשות – זינוק של 166 אחוז ביחס לתקופה שבין אפריל 2022 למרץ 2023. חלק ניכר מהבנייה מתבצע במסגרת התחדשות עירונית בתוך השכונות הוותיקות, צמוד לבנייני מגורים, ולפי הנתונים היא רק תלך ותתעצם במהלך השנה. אך החוקים העירוניים שאמורים להגן על התושבים מהמפגעים שמייצרים אתרי הבנייה לא עודכנו כבר 40 שנה.

 

אתר בנייה ברחוב מגידו (צילום: נמרוד אשכנזי)

אתר בנייה ברחוב מגידו (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "סעיף 6 לחוק למניעת מפגעים קובע כי 'רשות מקומית רשאית בחוק עזר לקבוע הוראות מיוחדות לעניין חוק זה, והוראות כאמור יכול שיסטו מהוראות תקנות שהותקנו לפי חוק זה, לרבות קביעת אי תחולתן של התקנות באזורים, בימים או בשעות שהוגדרו בחוק העזר'. בהתאם לסעיף זה נחקק חוק העזר לחיפה (מניעת רעש) שהוא הדין המחייב בתחום העיר".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לפי הוראות סעיף 6 לחוק למניעת מפגעים, תשכ"א 1961, רשות מקומית רשאית לקבוע בחוק עזר הוראות מיוחדות לעניין חוק זה, בהתחשב בתנאים המיוחדים של המקום ותושביו, ואף לסטות מהוראות התקנות למניעת מפגעים, בכפוף לאישור השר להגנת הסביבה. ככלל, השרים להגנת הסביבה לא מאשרים חוקי עזר שנראה שיש בהם הסדרים בלתי מידתיים בנושא מניעת רעש. עם זאת, יש רשויות מקומיות שיש להן חוקי עזר ישנים, שהתקבלו לפני הקמת המשרד להגנת הסביבה, כפי שקיים בחיפה – חוק עזר למניעת רעש משנת 1984. במקרים כאלה, הוראות חוק העזר תקפות".

 

בניינים בבנייה ברחוב בית אל (צילום: נמרוד אשכנזי)

בניינים בבנייה ברחוב בית אל (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. לילך

    לא מפתיע שעיריית חיפה מאפשרת רעש קבוע ובלתי סביר, בדומה להפגנות האנרכיה מידי שבת ברחובות. עיריית חיפה לצערי דואגת רק לחלקים מסוימים של תושביה. אבל, לא לעולם חוסן.

  2. יעקב

    שכחתם את מקבצי הנדבות עם כלים ומגברים, המרעישים לאורך שעות ליד בתי מגורים.

  3. בהצלחה ח

    רחוב מגידו זה ניר שובר, נו, כנראה שיש דברים שגם הוא לא יכול לשנות

  4. קלישה

    מותר- ומותר- וזה לא יפסק עד שלא תרכשו מכשירי שמיעה או אוזניות נגר רעש

  5. אייל

    השפן אביהו האן התקפל מכל הדרישות לגבי הקזינו, כשיונה בריונה איים להדיח אותה מהסגן בשכר
    אם לא יאפשר לחברו דנקנר לשדוד את חוף בת גלים ולהחליף יעוד משטח ציבורי לתיירותי…
    כבר הודיע שהירוקים יתמכו בלי סייג, הבנתם. חסרי עמוד שדרה מינימלי… ג'לי!!!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר