כ-800 רוכבי אופנועים וקטנועים צעירים (עד גיל 24) נפגעים בתאונות דרכים מדי שנה בממוצע – כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהנתונים כי 24 רוכבים צעירים נהרגים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע, כאשר בשנת 2023 נהרגו 31 רוכבים צעירים – נתון הגבוה בכ-30 אחוז מהממוצע השנתי.
לפי העמותה, 374 רוכבי אופנועים וקטנועים עד גיל 24 נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023. 14 מהם נהרגו ו-130 נפצעו באורח קשה. בראש רשימת הערים ניצבת ירושלים עם 77 רוכבים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023, כאשר רוכב אחד נהרג ו-20 נפצעו קשה. 901 רוכבים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בעשור האחרון, כאשר 25 מהם נהרגו.
במקום השני מדורגת תל אביב עם 41 רוכבים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023. שלושה מהם נהרגו ו-13 נפצעו קשה. 1,097 רוכבים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בתל אביב בעשור האחרון, כאשר 15 מהם נהרגו.
חיפה מדורגת במקום השלישי עם 28 רוכבים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023. תשעה מהם נפצעו קשה. 296 רוכבים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בעשור האחרון, כאשר שישה מהם נהרגו.
באור ירוק מציינים כי חלקם של רוכבים צעירים הרוגים גדול כמעט פי חמישה מחלקם במצבת הרוכבים. בישראל כ-50,000 בעלי רישיונות צעירים לאופנועים ולקטנועים, והם מהווים כשמונה אחוזים מכל בעלי הרישיונות לאופנועים ולקטנועים. 31 רוכבים צעירים נהרגו כאמור בתאונות דרכים בשנת 2023, והם היוו 38 אחוז מכל הרוכבים שנהרגו באותה השנה.
עוד מציינים בעמותה כי מדוח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) עולה כי בעשור שבין 2011 ל-2021 חלה בישראל העלייה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר מבין מדינות אירופה במספר הרוכבים שנהרגו בתאונות דרכים. השינוי השנתי הממוצע במדינות אירופה בשיעור הרוכבים ההרוגים בעשור זה נאמד בירידה של שני אחוזים, בעוד שבישראל נרשמה עלייה של שישה אחוזים.
מתחילת שנת 2024 נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 27 רוכבי אופנועים וקטנועים, כאשר תשעה מהם הם צעירים עד גיל 24 – 33 אחוזים.
מנכ"ל עמותת אור ירוק עו"ד יניב יעקב: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים, והשילוב עם כלי רכב דו גלגלי הופך את החיבור הזה למסוכן וקטלני הרבה יותר. השילוב של חוסר היכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, חוסר הניסיון של הצעירים וכלי רכב לא יציב ופגיע גורם לנפגעים ולהרוגים רבים בכל שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את תהליך הכשרת הרוכבים הצעירים ולוודא כי הסכנות וההשלכות הן ברורות. אסור לקצץ בכסף שמופנה לחינוך לתעבורה בקרב תלמידי התיכון. קיצוץ כזה עלול לגרום לעלייה במספר הרוכבים הצעירים הנפגעים והנהרגים בתאונות דרכים. הקיצוץ המתוכנן בכסף שמופנה לחינוך לתעבורה בבתי הספר עלול להיות בבחינת בכייה לדורות ולעלות לכולנו ביוקר רב".
נהג חיפאי
הנתונים כלל לא מפתיעים.
לתחושתי האשמה בשרותי השליחים ומודל העסקה שמעודד רכיבה מהירה ועבריינות תנועה.