הליך הפרטת נמל חיפה הושלם: משרד האוצר הודיע היום (שלישי) כי קבוצת אדאני גדות, אשר מורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים (1985) בע"מ ומחברת Adani Ports and Special Economic Zone Ltd ההודית, השלימה את הליך הרכישה בהצלחה והעבירה לקופת המדינה 3.974 מיליארד שקל.
בחודשים האחרונים קיבלה הקבוצה את האישורים הנדרשים להשלמת העסקה, ובכלל זה קבלת אישור מהממונה על התחרות לבקשת המיזוג בהליך מכירת המניות של חברת נמל חיפה בע"מ, ואישור משר האוצר ומשרת התחבורה על היתר השליטה.
ממשרד האוצר נמסר כי הפרטת חברת נמל חיפה היא אחד מהפרויקטים התשתיתיים והפיננסיים הגדולים של העשור האחרון, והוא עורר התעניינות בינלאומית שהביאה בתחילתו להגשת הצעות על ידי 18 פונים, כאשר חמש קבוצות הגישו הצעות מחיר למדינה, שמהן נבחרה הקבוצה הזוכה. את הליך הפרטת נמל חיפה הוביל מנכ"ל משרד האוצר ומ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות רם בלינקוב, בשיתוף פעולה עם גורמי המדינה הרלוונטיים, עובדי נמל חיפה, הנהלתה בראשותו של מנדי זלצמן והדירקטוריון בראשותו של אשל ארמוני.
הפרטת חברת נמל חיפה היא חלק מהרפורמה הכוללת בנמלי הים שהחלה בשנת 2003, ומטרתה היא להגביר את התחרות בנמלי הים. ההפרטה צפויה להביא לייעול העבודה בנמלים ולסייע בהקלה על הייבוא ועל יוקר המחיה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "זה היה הליך מורכב וקשה שנמשך שנים, וגם לי היתה הזכות לקחת בו חלק ולהיות חתום על החלטת הממשלה להפרטת הנמל. לא חלמנו שהעסקה תתבצע בהיקפים האלה. היא טובה לנמל שיוכל להיות תחרותי, והתחרות היא חשובה למשק. לצד בניית הנמלים החדשים היו כאן מהלכים אמיצים, ואני מקווה שנעשה את זה גם בנמל אשדוד".
בלינקוב: "השלמת המהלך מהווה אמון רב בכלכלת ישראל. אני שמח שהיתה לי הזכות להוביל את התהליך ב-18 החודשים האחרונים".
ארמוני וזלצמן: "עבודה מאומצת של ארבע וחצי שנים הגיעה היום לסיומה המוצלח. המשימה להמשך שגשוג הנמל עוברת כעת לקבוצה בינלאומית חזקה, בדיוק כפי ששאפנו כשיצאנו לדרך".
חיפאי
ההפרטה צפויה להביא לייקור תעריפי הנמלים וכך ייקור הייבוא והגדלת השליטה החיצונית במשק, וכמובן פגיעה בעובדים.