משרד המשפטים פרסם את הדוח השנתי על יישום חוק חופש המידע ברשויות המקומיות לשנת 2021, וממנו עולה תמונה לא מחמיאה: עיריית חיפה היא הרשות המובילה במספר דחיות הבקשות הגדול ביותר – 54.7 אחוז מ-512 הבקשות שנשלחו אליה נדחו. הרחק לפניה ניצבות עיריית נתניה (29.4 אחוז), עיריית חריש (24 אחוז) ועיריית הרצליה (23.8 אחוז).
מהדוח עולה כי 280 בקשות שנשלחו לעירייה (54.7 אחוז) קיבלו את המענה "לא ניתן לאתר את המידע או שאינו מצוי בידי הרשות". ב-30.9 אחוז מהבקשות מסרה העירייה את כל המידה המבוקש, ב-4.7 אחוזים היא מסרה את המידע באופן חלקי, ב-4.5 אחוזים הטיפול בבקשה טרם הסתיים, ב-4.1 אחוזים הופסק הטיפול בבקשה מטעמים הקשורים לפונה, וב-1.2 אחוז הופסק הטיפול בבקשה בשל אי תשלום אגרה.
העילות לדחיית הבקשות הן כי "לא ניתן לאתר את המידע או שאינו מצוי בידי הרשות" (72.2 אחוז), פגיעה בפרטיות (16.4 אחוז), הקצאת משאבים (שלושה אחוזים), המידע כבר פורסם (שני אחוזים) וסיבות אחרות (5.9 אחוזים).
חיפה ניצבת במקום השני מבין הרשויות שאליהן הוגש מספר בקשות חופש המידע הגדול ביותר. בראש ניצבת עיריית אשדוד עם 710 בקשות, ואחריה עיריית חיפה (512), עיריית ירושלים (504) ועיריית ראשון לציון (467). מהדוח עולה כי לאורך השנים חלה עלייה במספר הבקשות במסגרת חוק חופש המידע שהוגשו לעיריית חיפה – 236 בקשות בשנת 2019, 279 בשנת 2020 וכאמור 512 בשנת 2021.
הדוח מפרט גם את הרשויות שענו על אחוז הבקשות הגבוה ביותר – עיריית ראש העין (100 אחוז), עיריית אשדוד (95.6 אחוז), עיריית אילת (93.2 אחוז) ועיריית מודיעין-מכבים-רעות (90 אחוז).
ומהו המצב ביישובים הסמוכים לחיפה? עיריית טירת כרמל לא דיווחה כלל על הנתונים לשנת 2021. לעיריית נשר הוגשו 23 בקשות במסגרת חוק חופש המידע, כאשר על 60.9 אחוז מהן היא מסרה את כל המידע המבוקש, 17.4 אחוז נדחו, ב-13 אחוז הופסק הטיפול בבקשה מטעמים הקשורים לפונה, ב-4.3 אחוזים הופסק הטיפול בבקשה בשל אי תשלום אגרה, וב-4.3 אחוזים הטיפול בבקשה טרם הסתיים. מחצית מהבקשות שנדחו נדחו מכיוון ש"המידע נוצר בידי רשות אחרת", ומחציתן בשל פגיעה בפרטיות.
לעיריית קרית ביאליק הוגשו 17 בקשות, כאשר ל-82.4 אחוז מהן נמסר כל המידע, וב-17.6 אחוז הטיפול הופסק בשל אי תשלום אגרה. לעיריית קרית ים הוגשו 12 בקשות, ועל כולן היא מסרה את כל המידע המבוקש. לעיריית קרית אתא הוגשו 16 בקשות, כאשר ל-43.8 אחוז מהן היא מסרה את כל המידע, ל-25 אחוז נדחתה הבקשה, ב-12.5 אחוז הופסק הטיפול בשל אי תשלום אגרה, וב-12.5 אחוז הופסק הטיפול מטעמים הקשורים לפונה. לעיריית קרית מוצקין הוגשו 21 בקשות, כאשר ל-90.5 אחוז מהן היא מסרה את כל המידע המבוקש, ל-4.8 אחוזים היא מסרה את המידע באופן חלקי, ו-4.8 אחוזים נדחו.
אז מה הפלא
400 בכירי עירייה מקבלים מעל 40,000 ש' בחודש לשבת ולעשות כלום במשרד או לטייל בעיר בין מי שעובד…