70 שנים לאחר הגעת קטר הדיזל הראשון לישראל השלים מוזיאון רכבת ישראל את שחזורו, וכעת פותח המוזיאון את שעריו לקהל הרחב בהפנינג קיץ שכולל סיורים מודרכים ללא תשלום, רכבות מיוחדות שיופעלו מתחנת חיפה מרכז – השמונה לרציף המוזיאון בחיפה מזרח, ומוצגים היסטוריים ונדירים.
באוגוסט 1952 נפרקו בנמל חיפה שלושה קטרים שפתחו רשמית את עידן הדיזל ברכבת ישראל. הקטרים יוצרו בבלגיה עם רכיבים מארצות הברית, והיו הראשונים שרכשה הנהלת הרכבת אחרי קום המדינה. באותה התקופה הונעו כל הרכבות בארץ באמצעות קטרי קיטור. בעקבות הצלחת קטרי הדיזל נרכשו קטרים דומים נוספים, וב-1959 נפרדה רכבת ישראל סופית מקטרי הקיטור. הקטרים הראשונים פעלו במשך יותר מ-40 שנה, עד שהוצאו משירות בשנת 1998. הקטרים הראשונים – מס' 101 ו-102 – נשמרו בסיועם של עובדי מוזיאון הרכבת, ושניהם מספרים את סיפורם של הקטרים הדיזל, שבימים אלו מוחלפים ברכבות חשמליות.
לאחרונה השלים מוזיאון הרכבת את שחזור קטר מס' 101, והוא יוצג לקהל עד 18 באוגוסט. המוזיאון גם הפיק ספרון שמוקדש כולו לסדרת קטרים אחת, שמספר על תולדותיהם של הקטרים הבלגיים. הצגת הקטר תיערך ב-11-9 באוגוסט וב-18-14 באוגוסט בשעות 15:00-9:00. המבקרים יוכלו ליהנות גם מסיור מודרך בין המוצגים העיקריים של המוזיאון – קרון הלחימה המשוריין, קרון האמבולנס, הקרון המפואר שבו נסעו דוד בן גוריון וקיסר אתיופיה וקטר הקיטור הישראלי האחרון.
רכבת המוזיאון תופעל ללא תשלום מתחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה אל רציף המוזיאון בתחנה ההיסטורית חיפה מזרח בשעות 9:25, 10:05, 11:25, 12:05, 13:25, 14:05 ו-15:20. רכבות חזרה ייצאו מהמוזיאון כשעה וחצי לאחר מכן.
תגובות