-->
ורד פרן (צילום: אפרת רענן)
ורד פרן (צילום: אפרת רענן)

"הכסף הגדול כובש את חיפה. זו לא חוכמה כי זה לא כוחות"

המדריכים של סיורי האוכל בחיפה נגד חברת יאללה באסטה - חברת תיירות שמקיימת סיורים בשוקי ישראל - אשר חדרה לעיר. ורד פרן: "איך מישהו שיושב בתל אביב יכול לתווך את ההווי, את האנשים ואת ה-DNA של חיפה?". ארז גולקו: "חבל שבעלי העסקים נותנים לזה יד". נעמה סובול: "אנחנו הקטנים נמשיך להיות מקוריים"

פורסם בתאריך: 11.7.22 12:10

אתם כנראה מכירים את המשפט האלמותי שטווה טל ברודי בלקסיקון הישראלי, לאחר ניצחונה של מכבי תל אביב על צסק"א מוסקבה האימתנית, אי שם בשנת 77' של המאה הקודמת. "אנחנו על המפה", הוא אמר בהתרגשות בשידור בשחור-לבן בערוץ הטלוויזיה היחיד שהיה קיים אז, וגרם לכולם להרגיש חלק בלתי נפרד מההישג.

חיפה הפכה בזמן האחרון ליעד מבוקש – קולינרי ותרבותי – וההרגשה היא שקיבלנו "הכרה" מאנשי המרכז ושגם אנחנו על המפה. הציניקנים יאמרו ש"אנחנו על המפית", אבל גם זה הישג במידה רבה. זה התחיל עם כניסתה של ענקית המשלוחים wolt למרחב הציבורי, וכבר אנחנו מתבשרים על כניסתה לעיר של יאללה באסטה – חברת תיירות שמגדירה את עצמה כמקור הכי נכון ומעודכן למה שקורה בשוקי ישראל – בסיורים, בטעימות ובאירועים.

שוק הסיורים בחיפה הוא שוק מתפתח. בכל יום כמעט מתווספים אליו סיורים חדשים, לרוב כתוצאה של התארגנות פרטית, וכמו בכל מקום בעולם, בסוף הטוב והחזק ישרוד. זו הסיבה שאנחנו, החיפאים, מכירים כמעט באופן אישי את רוב המדריכים הבולטים בעיר. למרות שהם מתחרים, גם אם היו ביניהם חיכוכים אזוטריים לאורך השנים, הם קודם כל קולגות שלמדו לחיות בשלום האחד עם השנייה, לעזור, לתמוך ואפילו ליצור שיתופי פעולה.

כעת כניסתה של יאללה באסטה לשוק המקומי מחייבת אותם להיערכות קצת אחרת. "זה בדיוק כמו בג'נטריפיקציה", אומרת מדריכה מקומית, "מגיע לפה מיליונר עם ערימות מזומנים, מזהה איפה הוא יניב את הכי הרבה רווחים, מתחיל לרכוש בתים, וכך משנה את אופי השכונה לבלי הכר. החלש ייבלע ויצטרך למצוא לעצמו מקום זול אחר, והחזק ישפץ וירגיש שעשה את עסקת חייו".

השפית ורד פרן היא הראשונה שהחלה לעשות סיורי אוכל בשוק תלפיות וגם מיקמה את הסטודיו שלה בשוק. "אני מאמינה שצריך להיות חלק מהשוק כדי לתווך אותו", היא אומרת, "יש הרבה מסיירים חדשים שבאים והולכים, ואני פה ורק פה".

מרגיז אותך שיאללה באסטה באים לחיפה?

"אני לא בקטע של להתנגח. כל מי שמביא עבודה לחיפה הוא ראוי. אבל, ופה יש אבל גדול, איך מישהו שיושב בתל אביב, עשרות ק"מ מחיפה, יכול לתווך את ההווי, את האנשים ואת ה-DNA של חיפה? בעיניי, רק מי שנושם את האוויר של חיפה, אומר בוקר טוב בחיפה, אוכל עם האנשים שהם חברים ועוזרים אחד לשני וחי אותם ביום יום יכול לעשות את זה. בסוף כל סיור אני שואלת את המבקרים מה עושה את הסיור מיוחד בעיניהם? כולם עונים שזה הקשר המיוחד עם האנשים המקומיים – שאני מגיעה לכל מקום ומרגישה בבית, ובכל מקום עוטפים אותם באהבה, והמבקרים מרגישים VIP וחלק מהשוק".

 

ורד פרן (צילום: אפרת רענן)

ורד פרן (צילום: אפרת רענן)

 

שירי ויצנר וליאת ולדמן הן שותפות במיזם המייקרים של חיפה ושותפות גם לדעה הרווחת שסיורים מקומיים עושים עם מקומיים. "כשאסע ללונדון אקח מדריך מקומי", אומרת ויצנר, "מחמיא מאוד שחברה גדולה כמו יאללה באסטה מזהה את הפוטנציאל החיפאי, באיחור לא אופנתי, אבל תכלס – זה סיור עירוני מקומי. בכל רמה שבוחנים את זה, למקומיים יש ערך מוסף שאין להם".

ומהו?

"לכל המקומיים, לא רק לי ולמייקרים, יש ערך מוסף שאין למדריכים שמגיעים לחיפה מבחוץ. אנחנו חיים את העיר יום יום, אנחנו מסיירים בעסקים של השכנים והחברים שלנו, אנחנו גם הלקוחות באותם עסקים ואנחנו אוהבים את העיר באמת. בשביל מדריך מקומי חיפה היא הבית, לא עוד יעד תיירות אטרקטיבי שאפשר לעשות עליו רווח. בסופו של דבר, סיורי דרך הם לא רק מקומות שאוכלים בהם. את זה כל אחד יכול לעשות, גם לבד. סיורים כאלו הם קודם כל סביב המדריך, האישיות שלו, הקסם שלו, הידע שלו, הכריזמה שלו והיכולת שלו לספר סיפור".

מסתבר שהם לא מתרכזים רק בסיורי אוכל אלא יעשו פה גם סיורי גרפיטי, כמוך.

"אם חברת תיירות מביאה מדריכים תל אביבים כדי להסביר על חיפה, אז יאללה. זה לא שהם הכניסו סיור מתחרה אלא הכניסו מתחרה מחוץ לעיר. אנחנו זה העיר, אנחנו מתחזקים אותה יום יום. אני צופה שכאשר חיפה לא תהיה כלכלית עבורם, הם יברחו ממנה. אנחנו תמיד נישאר כי כאן זה הבית, זו האהבה, אלה החיים".

 

שירי ויצנר (צילום: חגית הורנשטיין)

שירי ויצנר (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

כניסתה של החברה התל אביבית לחיפה תפגע ללא ספק במקומיים, וכלל לא בטוח שזו תהיה  מכה בכנף. במשוואה הזו יש משתנה נוסף, אבל ויצנר נזהרת שלא להפנות לעברו אצבע מאשימה. ארז גולקו, מוותיקי המסיירים בשוק ואדי ניסנאס, קצת יותר חריף ולא מסתיר את כעסו על בעלי העסקים המקומיים שהסכימו לשתף פעולה עם המיזם: "כולם מחפשים לעשות כסף, ואין לנו מה לעשות נגד זה. רק חבל שבעלי העסקים נותנים לזה יד. אם בעלי העסקים יגידו להם סטופ, אז סבבה. אם לא, הם ייקחו נתח מהסיורים שלי ושל כולם. המסעדות אולי ירוויחו עוד שני שקלים וזהו. כנראה שיש להם כסף לבזבז. הם מביאים לפה כתבים תל אביבים באמצע חודש יולי, וזה רק מראה כמה שאין להם נשמה והבנה – להביא לשווקים פה ביולי. אבל בסדר, כל אחד והחוכמה שלו. אין להם נשמה. אם זה לבוא ולעשות כסף, אז תפדל, בואו תעשו כסף".

 

ארז גולקו (צילום מתוך דף הפייסבוק "אצלי במטבח")

ארז גולקו (צילום מתוך דף הפייסבוק "אצלי במטבח")

 

"אני פחות מתחבר לרשתות ולתאגידים מבחוץ שבאים לכבוש עוד יעד", אומר תומר פוקס, בעל הסיור הקסם החיפאי, "אני לא מתחבר ולא אהלל אותם, בטח ובטח כשזה על חשבון המדריכים המקומיים שעושים חסד לעיר הזו באהבה גדולה. אני אומר 'ברוך בואכם תל אביבים שמהגרים לחיפה, אבל אל תביאו את תל אביב לחיפה'. לא טיילתי עם יאללה באסטה ואני לא מכיר, אבל לעולם לא אהלל אותם על חשבון המקומיים".

 

תומר פוקס (צילום: אלעד ברנגה)

תומר פוקס (צילום: אלעד ברנגה)

 

נעמה סובול, בעלת הבלוג "תרבות אכילה", מתחילה את השנה השמינית כמדריכת סיורים מקומיים. היא לא הופתעה מכניסתה של יאללה באסטה לעיר, אבל כן הופתעה מכך שהחברה תעשה סיורי ערב בעיר התחתית: "הכסף הגדול כובש את חיפה. יש להם הרבה כסף ומחלקת טלמרקטינג גדולה, וזו לא חוכמה כי זה לא כוחות. כל מי שעובד בחיפה עשוי להיפגע מהמהלך הזה. כשחיפה עלתה על המפה והפכה למעניינת מספיק כדי שאנשים מחוץ לעיר יגיעו אליה, היה צפוי שחברות כאלה יגיעו לפה. אני מאמינה שאנחנו הקטנים נמשיך להיות מקוריים ונשמור על הקשר האישי עם בעלי העסקים המקומיים, והטוב ינצח".

 

נעמה סובול (צילום מתוך דף הפייסבוק "תרבות אכילה")

נעמה סובול (צילום מתוך דף הפייסבוק "תרבות אכילה")

 

מחברת יאללה באסטה נמסר בתגובה: "יאללה באסטה מעסיקה יותר מעשרה מדריכים חיפאים בסיוריה בעיר ומעודדת את לקוחותיה מכל רחבי הארץ להגיע לחיפה, ליהנות מההיצע העשיר שבה ולהכיר את הפנים היפות והמזמינות שלה. אנחנו גאים לתרום לשווקים ולסוחרים בחיפה ולחזק אותם, ונמשיך לעשות זאת לטובת העיר ועסקיה. אנחנו משוכנעים שההצלחה שלנו בשוקי ירושלים, תל אביב, עכו ונצרת תבוא לידי ביטוי גם בחיפה".

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. צביקה

    כל אחד יכול להכריז על עצמו שהוא מדריך תיירים בחיפה, לנושא אוכל, אדריכלות, היסטוריה או להט"ב. לא צריך שום תעודה ושום כישורים. מספיק להודיע על סיור ולפרסם פוסט. כל התחום הזה פרוץ לגמרי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צביקה נכון. אבל מי שמצליח/ה בזה – וזה אומר שהסיורים שלו/ה פופולריים, שהמון אנשים מהללים ומשבחים ומזמינים את החברים שלהם, גם בפרטי – זה לא סתם כי במקרה התחשק לו/לה להדריך. זה דורש ידע רב, הכרת השטח, סיורים מקדימים, יצירת קשרים, למידת היסטוריה, תהליכים עכשוויים, הבנה קולינרית מסוימת, יכולת להרצות לפני קהל ולתפוס את ההתעניינות והקשב שלו, ועוד ועוד. בקיצור בהצלחה לכולם, ונקווה שגם העיר תצליח.

  3. א

    בתור חיפאי שהולך לשוק לפחות פעם בשבועיים אני חושב שהמסעדות בטווח בחיפה לא נמצאות בשוק שם אני מקסימום יושב לקפה.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר