אחדות או שוויון?
בפרשת השבוע, קורח עורר מחלוקת על משה רבינו, בטענה, "כי כל העדה כולם קדושים", ולכן תבע שוויון מוחלט בין כל בני-ישראל ואחדות מושלמת בעם.
אחדות? נשמע מושלם! אז איפה קורח טעה?
אלוקים ברא את העולם באופן שכל נברא יש לו הגדרה, הגבלה ותכונה שבהן הוא נבדל מכל שאר הברואים ובאמצעותם הוא ממלא את תפקידו בעולם. אם הנברא מנסה להידמות למשהו אחר, הוא גורם בלבול בכל הבריאה.
החלוקה בין כוהנים, לויים וישראלים לא הייתה חלוקה שרירותית. זו חלוקה אלוקית בין הנשמות השונות, שנבראו באופן שונה. רצון ה' הוא שכל אחד מהסוגים הללו ימלא תפקיד מיוחד.
לדרוש שכל הסוגים השונים בעם ישראל שווים, לא זו בלבד שלא מביא אחדות, אלא להיפך – הדבר גורם הרס ופירוד.
אחדות אמיתית אין פירושה טשטוש ייחודו של כל פרט, אלא מיצוי כל הכוחות של כל פרט למען המטרה המשותפת. צריך שיהיו כוהנים, לויים וישראלים, וכל אחד מהם יתרום לעם את מה שהוא יכול לתרום על פי הגדרתו, תכונתו ותפקידו.
שבת שלום.
תגובות