מסעדת יאן יאן (צילום: נמרוד אשכנזי)
מסעדת יאן יאן (צילום: נמרוד אשכנזי)

מסעדת יאן יאן חוגגת 40, והיא עדיין רלוונטית

סוד הקסם, והפעם: מסעדת יאן יאן. עם שירות אדיב, אוכל פשוט וטעים ומחירים שמתחרים עם מקדונלד'ס, גם אחרי כל כך הרבה שנים היא עדיין אופציה מצוינת לארוחה אסייתית בטעם של פעם - אבל בקטע טוב

פורסם בתאריך: 11.7.24 07:52

אתחיל בווידוי: מדי פעם עולים בי געגועים לדוכני האוכל הסיני של פעם. אלה ששטפו בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 את מתחמי המזון בקניונים והציעו מנות כמו מרק תירס באיכות של נמס בכוס, אגרול ירקות מופשר מהמקפיא וגולת הכותרת – מוקפץ בבגט. אלה היו מנות קלילות, לא יקרות, שהיוו אלטרנטיבה לא רעה לג'אנק פוד האמריקאי. האוכל האסייתי-ישראלי הזה כמעט שנעלם מהנוף, אך בעיר התחתית של חיפה חוגגת השנה 40 המסעדה שהדוכנים הללו נשאו אליה עיניים וניסו לחקות אותה – יאן יאן.

לא סתם יאן יאן עדיין רלוונטית אחרי כל כך הרבה שנים. היא הצליחה למצוא את האיזון ואת ההתאמה הנכונים בין מנות אותנטיות לחיך הישראלי. הן מצד אחד עשויות בגרסאות מעט שונות מהמקור, ומצד שני הטעמים שלהן לא מתחנפים לסועד – כשזה צריך להיות חמוץ זה חמוץ מאוד, וכשזה צריך להיות מתוק זה מתוק במידה. ביאן יאן מגישים אוכל מכל מזרח אסיה, אף שהיא ממותגת כמטבח סיני. ככה זה כשפותחים מסעדה בתקופה שבה כל דבר שהגיע מהמזרח הרחוק זכה לכינוי סיני.

את יאן יאן הקימו בני הזוג קין ופונג וונג – סינים שהתיישבו בדרום וייטנאם שהיתה אז מדינה עצמאית, ונמלטו ממנה בסוף שנות ה-70 לאחר שהמשטר הקומוניסטי של צפון וייטנאם כבש את החלק הדרומי. סיפור הגעתה של המשפחה לישראל הוא מקרי, מטלטל ועמוס בתלאות שעשויות מהחומר שממנו עושים סרטי מתח. גם היום המסעדה נמצאת בבעלות קרובי משפחתם של קין ופונג, ובתם סי מנהלת אותה.

 

גיוזה עם שרימפס במסעדת יאן יאן (צילום: נמרוד אשכנזי)

גיוזה עם שרימפס במסעדת יאן יאן (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

מכיוון שזהו מדור אוכל ולא מדור ביקורת קולנוע, ניגש לעניין שלשמו התכנסנו. נתחיל בתפריט העשיר של יאן יאן שמתפקע ממבחר המנות. כמעט כל מנה אסייתית שתוכלו לדמיין קיימת בו, רק תבחרו. מנות הפתיחה מחולקות לארבע קטגוריות, ולהלן מעט דוגמאות: מרקים – מרק תירס סיני (22 שקל) ומרק טום ים תאילנדי עם שרימפס, עוף או טופו (32 שקל); מתאבנים – אגרול ירקות קלאסי (22 שקל לזוג) וכנפי עוף בדבש (32 שקל); סלטים – סלט גזר וקולרבי עם שומשום שחור (18 שקל לקטן, 28 לגדול) וסלט מלפפון סיני (39 שקל); ודים סאם – גיוזה ממולאת בעוף, בקר או שרימפס, ושלל כיסונים ממולאים בבשר לבן או בירקות (40-36 שקל).

 

 

אנחנו לקחנו גיוזה במילוי שרימפס שנעשית בעבודת יד במקום ומוגשת על מצע של חסה. לשולחן הגיעו ארבעה כיסונים שמנמנים, ממולאים בנדיבות, כל אחד בשרימפס אחד שלם. הבצק היה עשוי היטב – לא עבה מדי ולא דק מדי – והרוטב על בסיס סויה שהוגש לצדו היה הפתעה טובה. הוא חמוץ מאוד ונותן קונטרה נהדרת למתיקות האופיינית לגיוזה.

קצרה היריעה מלפרט את המנות העיקריות בתפריט. הן נעות מפאד תאי תאילנדי (49 שקל), דרך שוק ברווז (85 שקל) וירקות מוקפצים עם בשר (65 שקל), ועד לאופציות צמחוניות וטבעוניות. לא הסתבכנו ובחרנו בבקר בנוסח סצ'ואן (65 שקל) – מנה שחוקה שדוכני האוכל הסיני האהובים נהגו להרוס אותה באופן מסורתי. לא כך אצל יאן יאן.

 

⁨בקר ברוטב סצ'ואן במסעדת יאן יאן (צילום⁩: נמרוד אשכנזי)

⁨בקר ברוטב סצ'ואן במסעדת יאן יאן (צילום⁩: נמרוד אשכנזי)

 

מנת הבקר סצ'ואן שלהם מוגשת עם אורז מאודה או מטוגן והיא גדולה, עשירה ומלאה בכל טוב – בצל סגול, בצל ירוק, פלפלים בארבעה צבעים (ירוק וצהוב, אדום טרי ואדום יבש) ובשר בקר ברוחב לב. הבשר רך בדיוק במידה, לא מהסוג שנמס בפה אבל כן מהסוג שדורש רק לעיסה אחת או שתיים. השילוב בין הרכות הזאת לבין הנוקשות של הפלפלים שהוספו לווק בזמן הנכון הוא מרענן. כל המרכיבים האלה בושלו ברוטב סצ'ואן חריף, שאפשר לכנותו גם חריף אש, וזה הכי רחוק שאפשר ממנה סינית במתחם אוכל של קניון בשנות ה-90.

לפני שמסכמים, רצוי להגיד מילה על המחירים ביאן יאן – הם זולים, בטח כשמדובר במנות ענקיות ומשביעות, ובטח כשטווח המחירים של רובן מקביל למנת מק רויאל במקדונלד'ס. המיקום של המסעדה – בפסאז' רחוק משאון הרחוב – תורם לאווירה המרגיעה ששורה בה. עם עיצוב יפה ונעים, שירות אדיב, מוזיקת ג'אז מהסוג החביב ברקע ואוכל פשוט וטעים, יאן יאן היא עדיין אופציה מצוינת לארוחת צהריים או ערב אסייתית בטעם של פעם – אבל טוב.

דרך יפו 26. שעות פתיחה: כל ימות השבוע, 22:00-12:00 (יום שני – סגור).

 

מסעדת יאן יאן מבפנים (צילום: נמרוד אשכנזי)

מסעדת יאן יאן מבפנים (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. שלומית בן שחר

    אנחנו לקוחות ותיקים,של פעם בשבוע לפחות.
    לוקחים ארוחות מלאות,הכוללות;בשר,אורז,סלט ואגרול.
    המנות.גדולות.וטעימות
    ממךיצה בחום!
    תודה סי!

  2. רן

    מסעדה מעולה . אוכל טעים מאד . שרות מעולה . ניתן לקבל חדר נפרד לאירועים קטנים .

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר