הדיון הציבורי החשוב בבעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה מסתעף לאפיקים נוספים. במסגרת תוכנית ההשתלמות למורים בקיימות מטעם משרדי החינוך והגנת הסביבה, התקיים השבוע פאנל מומחים בנושא איכות אוויר במפרץ בהשתתפות מורים מבתי הספר נתיב אליעזר כרמל והפתוח ובמהלכו לובנה הסוגיה מזוויות שונות.
את הפאנל, שאותו הנחתה מנכ"לית הרשת הירוקה חגית גפן, הרכיבו המארגנת הקהילתית של ארגון מגמה ירוקה בחיפה ליהי שחר, פרופ' דוד ברודאי מהטכניון ומנהלת משאבי האוויר של איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה ד"ר אלה ברלין.
שחר הדגישה בדבריה את חשיבות המעורבות של החברה האזרחית במאבק לשינוי שתי התוכניות המאושרות באזור בתי הזיקוק: התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק אשר מאפשרת להוסיף במתחם מתקני ייצור בשטח של 174 דונם שכיום ריקים מבינוי, והתוכנית להקמת מתחם קרקעות הצפון החלה על שטח של 1,170 דונם ממזרח למתחם בתי הזיקוק ואשר מאפשרת בניית מתחם למיכלי איחסון דלק גולמי ומוצריו בשטח של 553 דונם בתחומה.
ד"ר ברלין הציגה את מערך ניטור האוויר של איגוד הערים וסקרה את פעילותם של אנשי איכות האוויר של האיגוד בתחומי הטיפול במפגעי אוויר והפיקוח על תעשיות. היא גם סיפרה על המהלך להחלפתו של מכשור הניטור בתחנות הניטור של האיגוד במכשור חדש.
פרופ' ברודאי סקר את מגמת המזהמים ואמר כי נראה שעל פי מדדי איכות האוויר הסטנדרטיים, חיפה כיום פחות מזוהמת מערים אחרות, אך הוסיף כי בחלק מהמזהמים מסוג חומרים אורגנים נדיפים שאינם מנוטרים באופן רציף אלא נדגמים בלבד ניתן לזהות נתונים בעייתיים. בנוגע לזיקה בין תחומי החינוך ואיכות הסביבה אמר פרופ' ברודאי כי ניתן לאתגר את התלמידים עם נושא איכות האוויר בחיפה ולשלבו במקצועות כגון מתמטיקה וגיאוגרפיה.
מרכז תחום החינוך הסביבתי והקיימות באיגוד ד"ר דן גוטליב, שסייע בהפקת הפאנל, סיכם: "מהנתונים שהוצגו בפאנל נדמה כי בפרספקטיבה היסטורית עשינו כברת דרך. אזור מפרץ חיפה מנוטר ומפוקח הרבה יותר מאשר היה במאה שעברה, ולראייה ההישגים שנרשמו בהפחתת מזהמים שונים, דוגמת גופרית דו חמצנית. מנקודת מבט חינוכית, קיומו של הפאנל מבליט את החשיבות בהתייחסות למקורות מידע מגוונים בבואנו ללמוד על בעיות של זיהום אוויר. ההיכרות עם אופן ניהול משאבי האוויר – למשל, היבטי חוק אוויר נקי, ערכי סביבה ויעד וניטור רציף לעומת דיגום -במשולב עם חקר עצמאי של נתונים מאפשר לקהל המשתתפים להיות שותפים ולהעלות שאלות המבוססות על ידע מוקדם וחשיבה ביקורתית".
תגובות