חוות המיכלים של תש"א (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)
חוות המיכלים של תש"א (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

פינוי חוות המיכלים? מה שהעירייה לא גילתה על ההסכם

בניגוד לבשורה של עיריית חיפה על "הסכם היסטורי לפינוי חוות המיכלים בקרית חיים", הדרך לשם עוד ארוכה. האותיות הקטנות, שאותן הסתירה העירייה, מגלות שהפינוי הכולל של החווה תלוי בפינוי של בז"ן, שכמות הדלקים במתחם לא תפחת ושבמקום המיכלים שייהרסו יוכשרו מיכלים אחרים בלב החווה

פורסם בתאריך: 20.8.24 16:12

עיריית חיפה בישרה אתמול (שני) על "הסכם היסטורי לפינוי חוות המיכלים בקרית חיים". ברבים מכלי התקשורת מיהרו לאמץ את הכותרת על הפינוי של החווה, וראש העיר יונה יהב הצליח לגזור יחסי ציבור כמי שהביא בשורה היסטורית לתושבי העיר, ובמיוחד לתושבי קרית חיים.

אבל האמת היא שונה לחלוטין, והדרך לפינוי מוחלט של החווה עוד ארוכה. האותיות הקטנות, שאותן הסתירה העירייה, מגלות שהשורה הראשונה של המיכלים בצפון החווה, זו שצמודה לבתי התושבים, אכן תיהרס, אך מדובר בתשעה מיכלים בלבד, ויתרה מכך מדובר באותה הגברת רק בשינוי אדרת וכי החגיגות בעירייה, שאליהן הצטרפו רבים שאינם מודעים לפרטי ההסכם שנחתם בין העירייה לחברת תשתיות אנרגיה (תש"א), היו מוקדמות מדי.

הפינוי הכולל של החווה תלוי בפינוי של בז"ן, שתאריך היעד שלו נקבע לשנת 2029, אך ייתכן שגם יעד זה לא יתממש. "למרות ההצהרות, כרגע נראה שיש עיכוב בלוחות הזמנים שהובטחו", אומר גורם שמעורה בפרטים. גם הסכנה הביטחונית שמהווה החווה במקרה של מלחמה לא תפחת לאחר ההסכם עם תש"א, שכן כמות הדלקים תישאר כפי שהיתה, ובמקום המיכלים שייהרסו יוכשרו מיכלים אחרים בלב החווה. "מבחינתו של נסראללה זה לא ישנה כלום", הוסיף הגורם.

במרץ 2022 פורסמה החלטת ממשלה 1231 שנושאה הוא אסטרטגיה לפיתוח וקידום מפרץ חיפה ואשר מטרתה היא "להוביל לפיתוח ולקידום כלכלי-חברתי של מפרץ חיפה בפרט ושל מטרופולין חיפה בכלל, הכוללים חזון ליצירת מוקדי תעסוקה ומגורים עשירים ואיכותיים עבור תושבי צפון מדינת ישראל ולשיפור באיכות האוויר והסביבה של תושבי המפרץ", תוך הפסקת פעילותה של התעשייה הפטרוכימית והכימית. משמעותה של ההחלטה היא פינוי המפעלים המזהמים.

אחד מסעיפי ההחלטה התייחס לחוות המיכלים, ובו נקבע כי יש "להטיל על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אגף התקציבים במשרד האוצר, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לפעול ככל הניתן, בתיאום עם צוות המשא ומתן, לצמצום השטח התפוס על ידי חוות המיכלים של תש"א בהקדם האפשרי ועוד בטרם הפסקת הפעילות הפטרוכימית במתחם בז"ן, וככל הניתן עד לשנת 2026. זאת, לטובת שיקום קרקעות החווה והקמת שכונה מעורבת שימושים הכוללת מגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות בשטחי החווה שיפונו, ותוך מתן מענה לצורכי האחסון של הנפט הגולמי הנדרש לזיקוק בבז"ן". עוד נקבע כי "הפחתת כושר האחסון הפעיל בחוות המיכלים, לרבות פינוי מלא של החווה, טרם הפסקת הפעילות הפטרוכימית, תתבצע בכפוף להפעלה של חלופות לאחסון נפט גולמי אשר ישולבו במסגרת המשא ומתן שיתנהל עם בז"ן לתש"א".

ביוני 2023 פרסמה ועדת ההיגוי של התוכנית, בראשותו של ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, את תוכנית העבודה הרב שנתית ליישום החלטת הממשלה, ובה נקבע כי היעד לתחילת פינוי החווה עד לשנת 2026 היה שאפתני מדי. לפי לוח הזמנים של הוועדה בשנים 2026 ו-2027 מתוכנן פינוי חלקי של חוות המיכלים, סגירת נמל הדלק הישן ופינוי מתחם האייקרס מתוכננים לשנת 2028, וחוות המיכלים תיסגר רק בין השנים 2031-2029, וזאת אם לא יוגשו עתירות שעלולות לעכב את ההליך.

בדצמבר הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה לבית המשפט לעניינים מקומיים בקשה נגד תש"א להפסקת שימוש ב-53 מבנים שלטענתה נבנו ללא היתר ומהווים עבודה אסורה. בין המבנים שאותם ביקשה העירייה לסגור – ולא להרוס – היו שני מיכלים פעילים המאחסנים נפט גולמי בחלקה הצפון מזרחי של החווה (מיכלים 139 ו-140) ושישה מיכלים פעילים בחלק הדרום מזרחי של החווה.

עו"ד ורד שדה, התובעת מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הדגישה בבקשה כי "רשימת המבנים מושא בקשה זו כוללת שמונה מיכלים בלתי חוקיים לאחסון נפט גולמי. מדובר במיכלים גדולים המהווים את החלק הארי באחסון הנפט הגולמי ופסולת דלק במתחם, כאשר אותם מיכלים דווקא הם המיכלים הצמודים לגדר והקרובים לרצפטורים ציבוריים – בנייני המגורים ברחוב דגניה ואיצטדיון קרית חיים בצד אחד (מיכלים 139 ו-140; ב"כ, נ"א), ולאזור תעשייה ומסחר שוקק חיים הכולל חנויות מסחריות גדולות כגון קשת טעמים, דן דיל והום סנטר בצד השני (ששת המיכלים הפעילים בחלק הדרום מזרחי; ב"כ, נ"א). אין צורך להכביר מילים באשר לסיכון הכרוך בהמשך אחסנת חומרים מסוכנים במיכלים עצומים ובלתי חוקיים, בצמידות לרצפטורים ציבוריים המוניים, גם בעת שגרה וודאי בעת מלחמה".

 

חוות המיכלים של תש"א (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

חוות המיכלים של תש"א (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

 

 

ביוני מסרה השופטת כרמית פאר גינת את החלטתה, ולפיה היא קיבלה את בקשת העירייה למתן צו הפסקת השימוש בכל 53 המבנים. השופטת אף קבעה לוח זמנים, ולפיהם תופסק הפעילות בשמונת המיכלים שבהם מאוחסן נפט גולמי תוך שישה חודשים, ובאשר לשאר המבנים – צו הפסקת השימוש ייכנס לתוקפו תוך תשעה חודשים.

אבל בתש"א לא ויתרו והגישו ערעור על צו הפסקת השימוש במבנים ובמיכלים. ובזמן שההליך משפטי מתקיים החלו הצדדים במשא ומתן, שבסיומו נוסח מסמך הבנות שהוצג על ידי העירייה כ"הסכם היסטורי לפינוי חוות המיכלים בקרית חיים". כל פניותינו לעירייה בבקשה לקבל את ההסכם נענו עד כה בהתחמקויות שהוסברו בכך ש"היועץ המשפטי של תש"א צריך לאשר זאת".

אז מה בעצם נקבע במסמך ההבנות, והאם העירייה אכן השיגה הישג משמעותי? גורמים המקורבים לצדדים מסרו ל"כלבו – חיפה והקריות" כי בשלב הראשון ייהרסו שלושה מיכלים שנמצאים בשורה הצפונית הראשונה של המתחם, תוך שישה חודשים ממועד קבלת היתר ההריסה. אלא שמדובר בשני מיכלים שכבר מושבתים באופן זמני, ואחד שמושבת כבר לצמיתות.

בשלב השני, שאמור לצאת לפועל עד שנה מיום קבלת היתר ההריסה, ייהרסו ארבעה מיכלים – שניים שכבר מושבתים לצמיתות, אחד שמשמש לאחסנה של מי ניקוזים ופסולת בוצה, ורק אחד שמשמש לאחסון נפט פעיל. רק בשלב השלישי, שיתממש כ-30 חודשים מיום קבלת היתר ההריסה, ייהרסו שני המיכלים הפעילים הגדולים – 139 ו-140 – שנמצאים בחלקה הצפון מזרחי של החווה. זה יקרה לאחר שיפוץ של שני מיכלים חלופיים במרכז החווה, שרק לאחר סיומו יחל הליך הניקוי וההריסה שלהם.

בסיכומו של דבר, השורה הצפונית של תשעת המיכלים הצמודה לרחוב דגניה תיהרס, אך רק שלושה מהם הם מיכלים פעילים – אחד שייהרס שנה מקבלת היתר ההריסה ושניים שייהרסו 30 חודשים מקבלת ההיתר.

אבל בכך לא נגמרו המתנות של העירייה לתש"א. בבקשה לצו הפסקת שימוש נכללו שישה מיכלים פעילים בחלק הדרום מזרחי של החווה, ובית המשפט כבר הוציא להם צו הפסקת שימוש, אך בעירייה הסכימו משום מה שתש"א תפעל לקידום מהיר להסדרה בדיעבד שלהם, כמו גם לחמישה מיכלים קיימים שיהיו פעילים במרכז החווה. ואם לא די בכך, העירייה תאשר היתרי בנייה לכל המתקנים והצנרות במתחם. המשמעות היא שהעירייה ויתרה למעשה על הפסקת הפעילות של כל שאר המבנים שהיא עצמה ביקשה להפסיק את השימוש – והשופטת קיבלה את בקשתה. עוד סוכם על ידי הצדדים כי ההליכים המשפטיים העומדים, כלומר הערעור שהגישה תש"א, מתאיינים.

באשר לנמל הדלק הישן ולחוות 20 אייקרס – הם יפונו רק 24 חודשים מיום הפעלת נמל הדלקים ומסוף התזקיקים החדשים בנמל המפרץ. בחודש יוני הודיע משרד התחבורה על הקמתו של נמל התזקיקים, שיתחיל לפעול בעוד שלוש שנים. כלומר, העירייה הסכימה לפינוי נמל הדלקים הישן וחוות 20 אייקרס רק בעוד חמש שנים, כלומר שנת 2029. ועדת ההיגוי לפיתוח מפרץ חיפה נתנה מועד פינוי משוער בשנת 2028.

בעיריית חיפה בחרו להגיב לקונית לשאלות "כלבו חיפה והקריות".

האם כמות הדלקים המאוחסנת בחוות המכלים תפחת לאחר מימוש כל שלבי ההסכם עם תש"א? "כן".

האם העירייה תכשיר מיכלים אחרים במקום אלה שנהרסו ותעניק להם היתר? "לא, תש"א תשמיש שני מיכלים הקיימים בהיתר כבר שנים בתוך מתחם החווה".

האם פינוי החווה כולה תלוי בפינוי בז"ן? "כן".

מהי ההערכה העדכנית למועד פינוי בז"ן? "הדבר תלוי בקצב מימוש תמ"א 75 על ידי הממשלה".

האם העירייה תחדש את רישיון העסק של תש"א שבוטל? "בכפוף לעמידה בהוראות ההסכם ובאופן מדורג בלבד".

מדוע פרטי ההסכם עם תש"א חסויים והאם הם יפורסמו לציבור? "לעיריית חיפה אין מניעה לפרסום הפרטים, אך הדבר מצריך בנוסף את אישור הנהלת תש"א".

האם פינוי המיכלים 139 ו-140 בשורה הצפונית יתבצע רק לאחר שיפוץ שני מיכלים במרכז החווה שאליהם יועברו החומרים המאוחסנים? "כן".

 

תגובות

12 תגובות
12 תגובות
  1. עירא, דניה

    זו לא פעם ראשונה שעיריית חיפה דרך מחלקת הדוברות שלה משקרת לתושבים. ברגע שיונה יהב ואביהו האן הודיעו שהם גאים ונרגשים הבנתי ששוב תושבי חיפה נדפקו.

  2. שמואל גלבהרט אדריכל ומתכנן ערים

    סוף סוף כלבו חוזר לתחקירי עומק שאיפיינו אותו בשנים קודמות. תמשיכו ככה!

  3. חיפאי

    כל עוד האזרחים יושנים בעמידה ולא דורשים את זכותם המלאה השקר ימשיך להיות יותר גדול רק הפגנות יום יום מה עיריית חיפה עד פתרון מלא לבעיה לכל דבר

  4. קתי

    אני שמחה לראות את הדיווחים של דוברות חיפה. הנושא הזה לא הוזכר שם ולו במילה אחת. טוב תעשה עירית חיפה ובראשה יונה יהב ותציע לציבור הסברים/ חוברת הסברה/ הזמנה למפגשים- כדי להסביר לנו במה מדובר. כעת אני מרגישה כצאן לטבח. יפה שעה אחת קודם. לא רוצים להפחיד אותנו אבל יש לי הרגשהרעה מאד. פרסום כזה ללא שם הכותב ופעילות פוליטית מקומית הם מתכון ל" לא ידענו" " לא שמענו".

  5. קתי

    מוסיפה לתגובה שלי- כעת רואה שמות הכותבים למטה בצד ולא כפי שכתבתי שאין שם

  6. מביש מביש

    9 מיכלים יפונו עד 2026, כל כמות הדלק רק תועבר לאחרים כלומר אין שום כוונה לפנות את חוות הדלקים. באמת עבודה בעיניים

  7. יעל

    שוב בעלי ההון והשילטון.סיסמאות על פינוי.במקום להפגין נגד ביבי להפגין נגד יונה.אנו חיים בעיר האומללה

  8. שעצובנבין מה המשמעות

    טיל אחד או שניים של חזבאללה בפגיעה ישירה ורחוב דגניה הופך לאזור אסון לאומי

  9. הגריאטרי

    יהב אדם מסכן חסר יכולת עם אגו שיביא את חיפה לאסון גדול, זמנו קצוב ולכן מטרתו היחידה לפטפט עצמו לדעת, יח״צ, חצאי אמת, לעבוד על הציבור. הקיף עצמו בחבורה של גמדי גינה ובובות גרב אומרי הן ומחפשי שררה גם כן חסרי כל יכולת. עצוב מאוד לעיר ולתושבים. נותר לספור את הימים עד שהאיש הזה יעלם.

  10. לבטל את הפשרה ולהעיף את תש"ן המזהמת המסרטנת פצצת זמן להרג עשרות אלפים משריפות ענק

    השופטת כבר פסקה להרוס את כל המבנים שכולם ללא היתר
    באה עיריית חיפה בצורה סודית חתמה הסכם פשרה (בשביל מה פשרה?) שבו היא מתחייבת
    לתת היתר והכשרה בדיעבד של כל המבנים שם.
    אז אל תספרו לנו שאתם פועלים להוציא את הדלקים משם אתם פועלים להשאיר אותם שם לנצח
    ולהרוס את העתיד של מפרץ חיפה בהשארת התעשייה המזהמת בשלל תירוצים והסכמים סודיים
    כשלציבור אתם תמכרו שהריסת איזה כמה מבנים זה פינוי בשלבים
    לא תשקרו לנו יותר. יהב צריך לעוף על ההסכם המזוויע הזה

  11. אזרח

    גם אם הפרסום כאן נכון למה לפרסם עכשיו. מי שעושה את זה פועל כאילו היה שליח של חיזבאללה. באיומיו לפגוע בחיפה זה בדיוק סוג המטרות שהוא מכוון אליהן. מדוע לא לתת לו לחשוב שאין כאן יותר מתקן רגיש?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר