הורים, מורים ותלמידים בחטיבת הנעורים של ליאו באק משלבים בתוכנית הלימודים מיומנויות שמעבר ללימוד החומר, וזאת כחלק מפיילוט תלת שנתי. במסגרת הפיילוט ילמדו שתי כיתות ז' תוכנית מיוחדת שאושרה על ידי משרד החינוך, ובה ישולבו מיומנויות בתחום החברתי והרגשי, בתחום החשיבה ובתחום עומק הלמידה.
התוכנית החדשה תכלול השתתפות בשיעור מדיטציה פעמיים בשבוע ובסדנת מיינדפולנס שתימשך שלושה ימים ותעסוק בנושאים כמו התמודדות עם כעסים, התבוננות עצמית, הקשבה והתמודדות עם דחיית סיפוקים. משתתפי הפיילוט יקבלו ציון מספרי במקצועות הלימוד, כמו בשיטה המסורתית, ונוסף על כך הערכה מילולית למיומנות הרלוונטית.
מנהל חטיבת הנעורים ערן ברסלר: "בשנה שעברה קיימנו כמה מפגשים וסדנאות עם הורים ועם תלמידים. סיפרנו להם על התובנות שלנו והם העלו רעיונות בעצמם. שאלנו אותם במה בית הספר טוב ובמה אנחנו צריכים להשתפר, וסוגיית לימוד המיומנויות עלתה לדיון. אנחנו הרמנו את הכפפה והחלטנו למסד את זה".
לדבריו של ברסלר, הוא היה מעוניין לבדוק אם בית הספר רלוונטי לאתגרי התקופה ואם הוא מעניק לתלמידים את הכלים שהם זקוקים להם לצורך האתגרים שאיתם הם מתמודדים: "התוכנית הזו מכניסה באופן ממוסד ושיטתי את סוגיית המיומנויות לתוך מקצועות הלימוד. אם עד כה המורה נדרש לטפל רק בסוגיית הידע, עכשיו נוספה לו עוד מטלה. לצורך התוכנית עברו המורים הכשרה מיוחדת, והם משתלמים באופן קבוע בנושא".
במקביל לפיילוט, בית הספר מבצע מחקר עומק אשר כולל הערכה ומדידה כדי לבדוק את מידת ההצלחה של התלמידים המשתתפים בפיילוט בהשוואה לתלמידים בכיתות המקבילות בשכבה.
ברסלר, למה התוכנית הזאת עדיפה על שיטת הלימוד המסורתית?
"בתי הספר מלמדים בעיקר ידע, בעוד שהמיומנויות נלמדות רק כבדרך אגב או במסגרת שיעורי חינוך. אנחנו מחברים בין הדברים. זה דומה למצב שבו מתאמנים בחדר כושר ומפתחים את השרירים אבל לא מעבר לכך, אל מול עבודה בגינה שבה גם עובדים על השרירים אבל גם מייצרים משהו למען אחרים. בהקבלה לתוכנית שלנו, כשאנחנו מלמדים ניהול זמן, הקשבה או כבוד בשיעור חינוך זה כמו אימון בחדר כושר. אם אני מלמד את זה בשיעור עיוני וגם מלמד איך ליישם את הנלמד בחיים שלי, זה כמו עבודה בגינה".
תגובות